jans

Alla inlägg den 7 april 2022

Av Jan Sandström - 7 april 2022 07:57

Torsdag den 7/4


Idag är det ett år sedan svågern Harry gick bort.   


Samtidigt fyller vår och min mors vän Gunilla år idag.

Hon är även mamma till Jonas Knutsson som nu ska basa över Jazzfestivalen här i Umeå.

Jonas var ju dagbarn hos mamma i många år.

  säger jag och Inger.


Igår kom det lite snö omvartannat men mellan snöbyarna gick jag ut en sväng.

Eller jag klädde på mig när solen sken men jag hann bara gå iväg så blev det mulet och det kom lite snö men gick ändå en sväng.

Det var då inte lika kallt som i förrgår då jag höll på att frysa ihjäl i nordanvinden.

 


Här hemma satt jag och lekte med CAD-programmet och skissade på förrådsbygget vi ska göra i stugan till sommaren.

Vi får väl se hur långt vi (jag) kommer i byggandet.

 

Planen är att det ska bli 3,60 x 4,20 och ersätta ett gammalt förråd som nu snart rasar ihop.


Det blev lite Aidensfield på sidan om och så en stund på soffan med ljudboken och kurrande Gunnar på magen.

Jobbade även en liten stund i garaget med modifierandet av snöslungan men där måste jag nog göra klart idag om man får tro morgondagens väderprognos. Men det kanske kommer som regn.


Inger kom hem och vi värmde mat, sista pastan med korv och så uppstekt våffla till efterrätt allt medan vi såg på TV.

Lite trolleri, Isländska korta snuttar och så uppfinning av glas.


Det blev tidigt isäng med ljudboken och Gunnar nu mellan mina ben där han rullar ihop sig som en igelkott.


Somnade före midnatt, Gunnar väckte mig halv tre och ville ut.

Trodde då att klockan var närmare fem min inte det, somnade om och vaknade vid sex, sov och dåsade fram till närmare 7 då jag steg upp.


Morgonsysslor nästan klara, har läst om Ukraina och frukost.

Idag blir det väl mer skissande på förrådet eljest snöslungan och se om jag kan få till lite mer på den.


I eftermiddag ska vi åka över till svägerskan i Vännäsby då det är ett år sedan hennes Harry gick bort.

Tar som vanligt med mig lite verktyg för det finns ofta något jag kan hjälpa till med där hemma i huset.

Eljest blir det bara trevlig samvaro och god mat.


-1,6° utanför fönstret, gråmulet och lätt snöfall men svag vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-07 08:30:14

Temperatur: -1,6 °C
Lufttryck: 980,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 47 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från NE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -4,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 26,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,6 °C
Klockan:
08:12
Temp - Max:
5,5 °C
Klockan:
13:43
Temp - Min:
-6,0 °C
Klockan:
03:12
Temp - Min:
-5,9 °C
Klockan:
03:10
Lufttryck - Max:
980,7 hPa
Klockan:
07:44
Lufttryck - Max:
980,2 hPa
Klockan:
23:34
Lufttryck - Min:
979,7 hPa
Klockan:
04:37
Lufttryck - Min:
970,1 hPa
Klockan:
05:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:46
Sol upp: 05:37
Sol ned: 19:47
Skymning: 20:38
Dagsljus: 15:52 tim:min
Dag längd: 14:10 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:21
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 03:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards