jans

Alla inlägg den 21 april 2022

Av Jan Sandström - 21 april 2022 18:40

Barnens kusinbarn, det blev kanske lite invecklat men Ingers systers barnbarn har skrivit musik och tävlar nu med sin låt.
Jag har inte lyckats infoga den utan du får klicka vidare till Sveriges Radio Västernorrland som har låten.
https://sverigesradio.se/artikel/finalist-3-alma-vigren-look-to-you?fbclid=iwar3cv52yiult_awzgqm2cni-1zvopahcwoka9ma5fcsdpk5mueocx8irxvo

 

Den finns på Youtube men där kan du inte rösta.

Av Jan Sandström - 21 april 2022 08:49

Torsdag den 21/4


Idag fyller vårt barnbarn Emils mormor åt så ett stort 

 

från farmor och farfar.


Igår tog jag cykeln och hojade iväg längst bort på Spårvägen GPS:63.844903355026005, 20.211177939261415

Att vägen heter det är för att järnvägen mot Vännäs gick där.

 


Men cykeln ställdes och jag började gå efter gamla banvallen bort till ett ställe där det brukar gå att sitta.

 


Men svårgått var det och ganska mycket snö kvar. Främst där det var skugga men även ute på öppna fälten.


 


Jag lade upp en stock på två andra så att det blev lite högre och så fick jag kaffe.

Men inge fåglar syntes till.

Så jag började gå tillbaks mot cykeln.

 


På vägen hem fick jag stanna då en lastbil med släp höll på att backa in på bygget av nya bostadsområdet Rödängs Trädgårdar.


 


Han lyckade lätt backa in och få sin släp lasstad.

 


Det är full aktivitet där ute och jag hoppas verkligen att man påbörjar bygget i Vindeln.


 


Jag kom hem och tog Klövervägen då Blomstervägen som jag cyklade dit är avstängd, men det gick att dra cykeln över snödrivan.

Dom håller på att pumpa vatten från en brunn till en annan men det fotade jag inte.


Väl hemma blev det en kopp kaffe och prat på nätet om försäljning av barnsaker och så prat med Anders i Stöcksjö dit jag senare tog bilen.

Han håller på att tenovera köket och river, Men hur det ser ut bland det elektiska, det är ju så man blir mörkrädd.


Fäst tog han bort tvättmaskinen som stått i köket och så en panel på väggen som dolt rören men nu ska allt det bort.

 


De uppåtgående måste sitta kvar då det är till och från varmvattenberedaren.

 


Inte ser det bättre ut under diskbänken.  

 


Jag undrar om vi inte få ta och göra om allt här men så här kan det alltså se ut i en tidigare sommarstuga byggd 1953 och som är utbyggd och ändrad ett antal gånger.

Jag vill att Anders ska gräva och dra in vatten i sin kontorsstuga och då får dom flytta vattenmätaren dit ned för det skulle bli första tappningen på vattnet.


Det sista Anders gjorde igår var att börja lossa på golvet och det gick lätt sa han.

Jag oroade mig för att man spikat varje parkettbräda i golvet eller limmat men tydligen inte.

 

Själv var jag hemma och satt vid datorn, såg början på en ny serie som finns på Viaplay eller vad det heter.

Tyvärr ingen textning på 

La Brea

som den heter och handlar om ett slutkål i L.A Till IMDB.

 

Inger kom hem och senare gjorde jag middag, Pytt i panna på sista skinkbiten och potatis som var kvar.

Restmat alltså.

Till det såg vi ett par korta snuttar om Norge och uppfinningar, nu handlade det om Jetmotorn i avsnitt 17


Sedan blev det lite dator och så sängen där jag har sovit gott.

Steg upp straxt innan 7


Alldeles straxt bryter man strömmen i stugan så jag tog bilder tidigare i morse straxt efter att jag steg upp och då stängde jag ned luftvärmepumparna. Men jag tog nya bilder alldeles nyss och dem kommer längre ned i inlägget.

   

   




Det var tidiga bilder och  efter vädret kommer färska bilder.


I alla fall funderar jag på att byta olja i nya snöslungan, den gamla bytte jag i tidigare och så ta med den upp till stugan där jag ska ta hem en tvättmaskin och lite annat som ska till Stöcksjö.


Tempen här ute i skuggan har stigit till +10,7° och sol från en blå himmel och vindstilla.

Nu stängde dem strömmen i stugan och det blev svart i kamerorna en stund.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-21 09:30:19

Temperatur: 14,6 °C
Lufttryck: 1021,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från SSE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 14,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,9 mm
Året: 30,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,5 °C
Klockan:
08:42
Temp - Max:
15,9 °C
Klockan:
16:17
Temp - Min:
-2,3 °C
Klockan:
05:10
Temp - Min:
-3,1 °C
Klockan:
04:47
Lufttryck - Max:
1022,5 hPa
Klockan:
02:21
Lufttryck - Max:
1022,1 hPa
Klockan:
23:36
Lufttryck - Min:
1021,4 hPa
Klockan:
08:33
Lufttryck - Min:
1020,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:50
Sol upp: 04:48
Sol ned: 20:29
Skymning: 21:28
Dagsljus: 17:38 tim:min
Dag längd: 15:41 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


och de färskare bilderna.

         

  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards