jans

Alla inlägg den 22 april 2022

Av Jan Sandström - 22 april 2022 07:17

Fredag den 22/4


Igår blev det strömavbrott i stugan, ett planerat så jag hade först stängt av delar av strömmen och luftvärmepumparna innan jag körde fram snöslungan, den med band men först körde jag ute på tomten bland all snö som finns kvar och sprutade iväg den vida omkring.

Fram till bilplatsen då motorn var riktigt varm och så tappade jag ut oljan, gick och drack kaffe medans oljan rann ut av sig själv.

Fyllde på ny olja och så körde jag upp den på släpvagnen som jag tidigare kopplat på bilen, eljest tippar släpen bakåt om den inte sitter fast på bilen.


Iväg till stugan men stugvägen var inte rolig att köra, lervälling och i skuggan var det på ett par ställen snö och is.

Men det gick fint och slungan lossades och parkerades, bar in grejor som skulle till stugan och hämtade grejor som skulle hem till stan.

Bl.a en tvättmaskin vi köpte för ett par år sedan då Tomas med familj skulle vara där. Jag hade tur att få tag på en begagnad maskin i bra skick men det blev aldrig så att den användes utan har stått övertäckt i två år.

Nu lyckades jag dra fram den på snösläden och få upp den på släpvagnen för att åka hem efter att jag vattnat blommorna.


Här hemma blev det kaffe ute på altanen och Erik kom förbi och vi skruvade fast släpvagnskulan som jag tidigare fixat till.

   


Kopplade vattenslangen och el till tvättmaskinen där den stod på släpvagnen och körde igång den, och den fungerade men rensfiltret i utloppspumpen har lossnat så den måste jag laga och skruva fast.

Eljest bör den fungera till Anders OM det inte är så att hans gamla maskin går att koppla om från trefas till enfas, det har jag inte kollat men tror inte det går. 


Vi fick mess från en god vän och tidigare granne och hon berättade att hon inte kommer att klara av sin sjukdom.

Veckor eller månader kvar och det kändes verkligen jobbigt.  


Det blev middag som vi hjälptes åt att fixa, köttfärsbiffar och en massa sallad och broccoli.

Till det såg vi två snuttar om Norge innan det blev uppfinningar och igår om dataspelets uppfinning.


Lite dator innan det blev sängen och jag har sovit gott.

Vaknade före 6 och steg upp lite senare, på toa kom Inger som hade försovit sig en kvart. Men hon hann till jobbet.


Idag ska jag först göra klart det här och sedan ta itu med tvättmaskinen.

Sedan snickra och göra två brädor med jack i så att svägerskan kan hänga tvätt i källaren hos henne.

Eller så gör jag det i omvänd ordning.


  Jag kanske tar och åker över till Anders i Stöcksjö och hjälper till lite med hans köksrenovering och har jag tvättmaskinen klar får den kanske följa med.


Sedan är det nog kväll och middag som vi äter medan det är något på TV.


På SVT har älgvandringen startat och du kan hitta den på nätet eller i duoappen.

 


Det ska bli en varm fin dag även idag men inte som igår. Det kommer lite svalare väder.

Men nu har jag ute i skuggan +7,1° och sol från en nästan helblå himmel men det blåser.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-22 07:45:17

Temperatur: 9,5 °C
Lufttryck: 1020,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 3,5 m/s från N,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 7,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,9 mm
Året: 30,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,5 °C
Klockan:
07:44
Temp - Max:
17,4 °C
Klockan:
15:49
Temp - Min:
3,4 °C
Klockan:
01:24
Temp - Min:
-2,3 °C
Klockan:
05:10
Lufttryck - Max:
1021,1 hPa
Klockan:
06:06
Lufttryck - Max:
1022,5 hPa
Klockan:
02:21
Lufttryck - Min:
1019,1 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1018,4 hPa
Klockan:
19:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:46
Sol upp: 04:45
Sol ned: 20:32
Skymning: 21:32
Dagsljus: 17:46 tim:min
Dag längd: 15:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och bilderna.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards