jans

Alla inlägg den 24 april 2022

Av Jan Sandström - 24 april 2022 07:29

Söndag den 24/4


Igår var tanken att åka och hjälpa Maria med nät på balkongen så att inte katterna ramlar ned. Men det blev inte så.


Men jag hann med lite jobb här ute, plockade fram sommardäcken till bil och släp, tog bort granris och granen som stått på altanen här bak och så hämtade jag köksskåp som grannen rensat ut.

 

Det fanns några som vi kan ha användning av när Anders bygger upp sitt kök igen och nu står det på släpvagnen i väntan på transport till Stöcksjö.

Men jag orkade inte ta itu med däckbyte då kroppen värkte så det blev kaffe här inne och sedan en stund på soffan.


Det känns att jag grejat och jobbat med händerna för jag har skapligt ont i dem idag men inte så mycket som igår.


Ovanligt men igår duschade jag på eftermiddan men skönt med varmvatten och senare kom Inger hem från jobbet.

Jag fixade middan, värmde lax som legat i frysen och kokade broccoli och så vitkålssallad till och ett glas rött.

Till maten såg vi om fiske på Island och sedan uppfinningen av bröd.


Jag såg färdigt filmen jag börjat på tidigare.

München - På randen till krig

Men jag kunde inte komma ifrån att likna den där Herr H... med Herr P... som härjar på idag där borta i

 

Samma falskhet och egoism verkar det vara hos båda två.

Kommer det att bli fred eller ska kriget sprida sig? Men Ryssland har väl snart inte mer att ta till militärt såvida han inte skickar iväg kärnvapnen.  


I alla fall blev det mer rött i glaset innan jag gick isäng och jag har sovit gott.

Vaknade straxt innan sex och sex startade min klockradio.

Antingen har jag aktiverat larmet eller så har katten Lycka trampat på den, hon har ju en förmåga att scanna tomma bilder här på skrivbordet då hon trampar på scannern, det konstiga är att då hon trampar på knapparna så startar den men då jag vill starta så kan det vara tji.


Nu sitter jag här och har älg-TV på vänstra skärmen och webkamera i ett fönster men ljudet på och fågelkvitter från stugan.


 

Idag ska det då bli förarbete till kattnätet på balkongen.

Ribbor och annat ligger i bilen så bara Maria vaknar kan vi börja jobba, men det blir nog efter lunch då det blivit lite varmare ute.

Kanske orkar jag ta itu med däckbyte idag men ingen brådska, har ju dubbfritt så jag får köra och det blir inte så mycket att däcken nöts upp.


+4,5° har tempen stigit till men det var frost på bilen i morse, solen skiner från en blå himmel men det blåser en aning och nu gick både Gunnar och Lycka ut. Inger ska väl ta och stiga upp nu när klockan blir åtta. Hon ska ju jobba kväll idag.


Glöm inte heller bort att röra på rishögen du tänker bränna upp.

       


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-24 08:00:18

Temperatur: 6,4 °C
Lufttryck: 1017,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från NE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 4,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,9 mm
Året: 30,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,5 °C
Klockan:
07:43
Temp - Max:
11,7 °C
Klockan:
14:25
Temp - Min:
-2,1 °C
Klockan:
04:40
Temp - Min:
0,7 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1019,5 hPa
Klockan:
00:35
Lufttryck - Max:
1021,3 hPa
Klockan:
09:10
Lufttryck - Min:
1017,5 hPa
Klockan:
07:45
Lufttryck - Min:
1019,0 hPa
Klockan:
18:49


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:38
Sol upp: 04:38
Sol ned: 20:39
Skymning: 21:40
Dagsljus: 18:02 tim:min
Dag längd: 16:01 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:37
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 10:05


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser morgonbilderna ut idag.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards