jans

Alla inlägg den 23 april 2022

Av Jan Sandström - 23 april 2022 22:17

 

Jag har sett


"München - På randen till krig"


Och utspelar sig 1937, tänker man efter då man ser den så kan man mycket väl byta ut Herr H... mot Herr P...

Filmen finns på Netflix och är från 2021, visste man inte det kunde man tro att den gjorts nu i april 2022 och handla om Ukraina


Jag ser då stora likheter mellan då och nu och är faktiskt orolig för vad som ska komma.

Av Jan Sandström - 23 april 2022 16:59

Nu är det verkligen livat i stugan och det skulle vara skönt att sitta där med en mugg kaffe.

Du MÅSTE ha ljudet på.   

Av Jan Sandström - 23 april 2022 13:43

Då hoppas jag man kollar i rishögarna man tänker bränna att det inte ligger igelkottar och sover under och i dem.

Ingen vill väl bli kremerad i sin djupaste vintersömn.


             

Av Jan Sandström - 23 april 2022 07:43

Lördag den 23/4


Igår, ja då fixade jag tvättmaskinen jag tog hem från stugan. Limma, borra och skruva.


Sedan sågade jag men då virke och det ska bli upphängning av torkstänger.

Två brädor med 10 sut U-formade jack på sidan. Det tog lite tid att fixa.


Åkte över till Anders i Stöcksjö och hjälpte han med lite småjobb, bytte en strömbrytare på toan från enkel till dubbel och då det fanns två sladdar där gick det enkelt.

En till spegelbelysningen och en till taklampan/utsugsfläkten.

Så nu kan man gå på toa utan att fläkten jämt ska starta.


Telefonen ringde och tjejen som ville köpa en barnmatstol kunde komma så då packade jag ihop några saker och åkte hem.

Passade på att tanka då jag var nere i halv tank men fick bara i 11,83 liter, det är nått fel på tankmätaren då den sjunker för fort ned mot halvtank men sedan fungerar den.


Satt en hel del ute i solvärmen fast i skuggan, det var skönt ute på altanen.

Kaffe och så greja med saker emellanåt när jag blev less på att bara sitta.

Älg-TV har börjat så nu rullar det på andra skärmen medan jag sitter här.

 


Inger kom hem och senare gjorde jag middag, värmde köttfärsbiffar eller typ järpar och sallad till.

Vi såg lite om Norge och sedan uppfinningar, nu var det om hamnar, vilka anläggningar det finns.


Prat med barnen och andra via nätet.

Gick över till grannen och frågade om köksinredningen dom ställt ut och jag får gärna ta det jag vill ha.

Tänkte att det kan finnas något till Anders köksrenovering.



Inger till sitt och jag satte på en film men orkade inte se klart utan snabbkoll i datorn innan sängdags.


Har sovit gott och vaknade vid 6 då jag steg upp.

Idag kanske det blir montering av kattnät på Maria o Monas balkong.

Men ska ta hand om köket och köra över det till Stöcksjö.

Hoppas på lite barnarbete (hjälp) och så passar vi kanske på att köpa kattnätet för som jag förstod det har dom inte köpt det ännu.

Måste också ta ned tvättmaskinen från släpvagnen och vet inte om jag orkar det själv, upp gick lättare.


Inte lika fin dag idag och jag hoppas det inte kommer nederbörd.

+5,8° mulet och svag vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-23 08:00:17

Temperatur: 6,2 °C
Lufttryck: 1020,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 15 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från NNE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 4,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,9 mm
Året: 30,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
14,1 °C
Klockan:
14:42
Temp - Min:
5,1 °C
Klockan:
05:22
Temp - Min:
3,4 °C
Klockan:
01:24
Lufttryck - Max:
1021,1 hPa
Klockan:
07:26
Lufttryck - Max:
1021,4 hPa
Klockan:
10:48
Lufttryck - Min:
1020,2 hPa
Klockan:
04:01
Lufttryck - Min:
1019,1 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:42
Sol upp: 04:41
Sol ned: 20:35
Skymning: 21:36
Dagsljus: 17:54 tim:min
Dag längd: 15:54 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut idag.

         

 





Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards