jans

Alla inlägg den 8 april 2022

Av Jan Sandström - 8 april 2022 18:02

Men nu har det varit en smärre snöstorm här i norr och här hos mig kom det kanske 20 cm halvblöt snö men det blåste så det drevade ordentligt.

När jag gick ut hade jag närmare en meter på bilens motorhuv men den gled ganska lätt av och jag kunde backa ut på gatan.


Lite svårare att skotta så jag fick ut snöslungan från cykelbodenm, den inne i garaget var bara inte att tänka på då snön låg upp på halva dörren.


Men efter att ha kämpat och kört bort snön så gick jag in. Plogen har ännu inte varit förbi här.

Har gett fåglarna mat, solrosfrö i omgångar så både koltrast och bofink har fått tillsammans med talgoxe, blåmes, domherre och andra.

 

 


Men nu har vi +2,5° och det regnar så det blir nog ganska tung snö.


Nu är klockan 6 och jag har just ätit en skål med soppa, nu intar jag soffan så får jag se vad som finns att se på Netflix om jag inte startat en från arkivet, Tati. Marx eller något annt.

Känner för att muntras upp efter att ha följt Ukraina här i eftermiddag.


Kan ingen ta bort den där Putin som nu är väldens största terrorist. Usama bin Ladin var ju bara en amatör i jämförelse.
Jag funderar på om Putin inte är en reinkarnation av han med mustachen på 40-talet.



Av Jan Sandström - 8 april 2022 11:54

Snön yr och vräker ned, det blåser och drevar snö.
Småfåglarna flyger och hämtar jordnötter och solrosfrön och domherrarna är så röda och fina.
Så ser jag två svarta fåglar med gul näbb.
Var 17 hittar koltrasten mat här idag, äter inte dom mask och insekter.
   

Av Jan Sandström - 8 april 2022 08:32

Men skönt är det inte ute då vi har lite besvärligt väglag denna fredag den 8/4


I alla fall så mekade jag med snöslungan igår, fast det gick inte som jag tänkt.

Den dragmagnet eller solenoid som den heter var lite för klen trotts allt.

Efter att ha mixtrat och grejat testade jag den och den orkade nästan dra helt in.

   

Så nu återstår antingen köpa en starkare solenoid eller montera ihop originalet fast den gillade jag inte.
Det kan bli mekanisk manövrering med bättre handtag typ cykelbroms.

    Den högra som har låsning i låst läge skulle passa.

Frågan är då var jag kan lyckas montera ett sådant handtag.

Nåja det är snart sommar         


Jag satt även och ritade på förrådsbygget vi ska göra i stugan och räknade ihop lite vad det skulle kosta.

Men vi har ju en hel del virke liggande i stugan som ska användas upp så först ska de travarna tina fram så får vi se vad som behöver köpas in.


Senare på eftermiddan åkte vi till svägerskan i Vännäsby som bjöd på te, kaffe och god mat, där blev vi kvar till närmare 9 på kvällen.

Kom hem till väntande kissekatter som inte märkt att vi varit borta, dom sa då ingenting.


Ingen TV igår alltså och det blev sängen runt elva och jag har sovit gott.


Steg upp vid 7, frukost och läsa om Ukraina och det är ingen uppmuntrande läsning.

Ute var det skapligt väder och Inger fick ligga kvar till åtta.


Sedan


 
 
 
  Då kom den. Snöstormen.

I stugan är det eller var det inte lika mycket men där har vi lä från skogen då det är en nordostlig vind.


Så idag håller då jag mig inne och saknar bara en brasa i kaminen (som vi inte har här i stan).

Jag har fått ställa en kartong framför kattluckan då den blåser upp och då drog det kallt där.

Tror inte kisse vill ut idag.


Det blir nog datorn och soffan idag, kaffe och klä på mig lite mer för det drar från fönsterventilationen här i kontoret.


Utanför fönstret är det ändå bara -2,2° och...

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-08 08:45:14

Temperatur: -2,2 °C
Lufttryck: 970,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 7,8 m/s från NE,
i byarna 11,9 m/s
Kyleffekt: -9,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 27,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,7 °C
Klockan:
07:08
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
12:38
Temp - Min:
-5,4 °C
Klockan:
00:13
Temp - Min:
-6,8 °C
Klockan:
23:09
Lufttryck - Max:
981,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
982,8 hPa
Klockan:
20:21
Lufttryck - Min:
970,2 hPa
Klockan:
08:34
Lufttryck - Min:
979,7 hPa
Klockan:
04:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:42
Sol upp: 05:34
Sol ned: 19:50
Skymning: 20:42
Dagsljus: 16:00 tim:min
Dag längd: 14:16 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:31
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 05:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Inte mer blåst ändå för man har varnat för upp till 20 m/s

Kollar jag vindmätaren direkt ligger den på 15 m/s


Så här är bilderna om du inte såg videosnuttarna ovanför i inlägget.

     


Det syns att det blåser och snön lägger sig på verandataket. Öst är åt höger.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards