jans

Alla inlägg den 20 april 2022

Av Jan Sandström - 20 april 2022 07:55

Onsdag den 20/4


Dagen började med morgonsysslor och kontakt på nätet om en bil som jag lite senare åkte iväg och köpte.

Bara 700:- och den blir säkert fin till barnbarnen.

 

Nu ska jag bara gå igenom den och se till att skruvar och annat är ådraget.


Efter bilköpet och förmiddagens göromål som spraya olja på Eriks dragkula och värma med gasolköket för att få isär det.

Han har ju ett sånt där idiotiskt löstagbart drag som måste fungera vid besiktning men nu satt det fast som berg och vi fick inte loss det.

Då skruvade Erik loss hela stången från bilen så att jag kunde jobba med det.

 

Men jag fick inte loss det som satt ihop.


Då klädde jag på mig och tog ut hojen på en sväng, E4 norrut och vid Sävar svängde jag höger ut mot havet och Skeppsvik.

Väninnan Maria fanns inte i stugan, varken ute eller inne men då dörren var olåst kunde hon inte vara långt borta gissade jag.


Tur man har mobil men då jag ringde kom jag på att jag inte kollat och lagat hjälmen, mikrofonen fungerade inte i den.

Av med hjälmen och ringa igen, hon var vid herrgårn så då tog jag och körde dit och till slut hittade vi varandra.

Hon stod på bron och kollade på vårfåglar.


Jag körde tillbaks och hon gick och till slut blev det kaffe och rester av påsktårtan, jättegod "normal" tårta och vi satt ute i solen ett par timmar.

 


Besök på toa blev det också, den ser du till höger på bilden ovanför.


 


Det blev dags att åka hem igen och ett jäkla omak det är att klä på sig allt, enklare att ta bilen men inte lika roligt.

Hojen drar också lika mycket bensin som bilen.


Väl hemma hittade jag gasolbrännaren på altanen så jag tog itu med draget. Värmde, kylde, värmde och kylde i omgångar.

Rostlösande olja och så drog jag, slog och drog.

Till slut gav det med sig och jag fick isär delarna och kunde rengöra och smörja in så att till slut gick det lätt att sätta ihop och ta isär.

 


Jag fick även tid till att sitta ute på altanen med kaffe och kissekatter.

Prata med grannarna och hacka lite snö.


Inger kom hem och det blev middag och TV. Uppfinningar och nu handlade det om satelliter, vi såg även lite om Norge.

Relativt tidigt isäng och jag har sovit både gott och oroligt.


Upp tidigt, redan före sex var jag uppe och lite senare steg Inger upp då hon skulle till jobbet.


Idag fortsätta pyssla, trampbilen, draget och så KANSKE jag ska hjälpa Anders med att hämta hem ett köp han köpt.

Inte säkert att han behöver hjälp men jag borde ta en promenad så det kanske blir kaffetermos och ut för att kika på vårfåglar.


Det ska ju bli en fin dag även idag och snön försvinner i rasande takt.

Ute har jag nu +5,4° och nyss var det nollgradigt i skuggan utanför fönstret.

Vindstilla och blå himmel, väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-20 08:30:18

Temperatur: 8,1 °C
Lufttryck: 1021,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 22 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från S,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 7,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,9 mm
Året: 30,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,6 °C
Klockan:
08:07
Temp - Max:
14,6 °C
Klockan:
11:46
Temp - Min:
-3,1 °C
Klockan:
04:47
Temp - Min:
-2,5 °C
Klockan:
04:34
Lufttryck - Max:
1021,8 hPa
Klockan:
07:08
Lufttryck - Max:
1020,5 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1020,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1015,5 hPa
Klockan:
01:43


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:54
Sol upp: 04:52
Sol ned: 20:26
Skymning: 21:24
Dagsljus: 17:30 tim:min
Dag längd: 15:34 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:43
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 04:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är morgonbilderna.

       


Nu är det den här bilden som visar snösmältningen

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards