jans

Alla inlägg den 19 april 2022

Av Jan Sandström - 19 april 2022 17:28

Ja nu har jag varit ut på första MC-turen och nu förstår jag varför det inte blir så många med tanke på att klä på sig.

Men kul och skönt när man väl rullar och det blev en sväng ut till Skeppsvik, 3 mil enkel väg från Umeå för dem som inte är bekant med trakten.

Väl där fick jag söka reda på väninnan Maria, hon var ute och spanade på fåglar vid Herrgårn.


Men tur att det finns mobiltelefon och ganska fort så blev det kaffe i vårsolen men än ligger isen på havet.

 


Hon bjöd även på tårta som var över efter påskhelgen.


Ett besök på dass blev det också.

 


Efter några timmar var det till att dra på alla kläder och skydd för att komma upp på asfaltvägen igen och åka hem till jobb.


Eriks drag som fastnat men nu stod gasolbrännaren på altanen, Anders hade tydligen varit förbi och lämnat den och den värmer mer direkt än gasolköket.
Fast det tog sin tid att värma och kyla i omgångar och få olja att tränga in men till slut så fick jag isär delarna.

 

Nu har jag rengjort och det går lätt att sätta ihop och ta isär.

Men jag ska kolla om det finns någon information på nätet om vad man ska smörja med, kopparpasta kanske fungerar.


Av Jan Sandström - 19 april 2022 07:55

Tisdag den 19/4


Igår fick jag först åka och hämta bord som Erik haft på ett LAN.

Men nu blev det fel, först kom Peter och ville byta till sommarskor på bilen då jag stod ute och väntade på Erik och bordsflytten.

Vi hjäöptes åt och det gick fort men Erik fick vänta några minuter.

Peter blev klar och vi åkte och hämtade borden, via Hartan och lämnade några bord, till Umedalen där bord och stolar byttes mot 4 sommardäck till Eriks bil.


När vi kom hem så hittade vi Lycka på grannens hustak.

 

Hon hade troligen klättrat och hoppat upp från vindskyddet men sedan inte vågat hoppa ned igen.

 


och så byta på Eriks bil och så frågade jag om han lossat dragkroken nyligen.

Det hade han inte och så började eländet.

Vi jobbade med att få loss men det slutade med

 

Nu sitter den i skruvstycket inne i garaget och jag har sprayat olja igår och i morse.
Lossar den inte nu blir det att värma lite.

Jag har ju tagit bort låsvredet som delvis är av plast.


Skulle in i duschen då Anders kom förbi, fick följa med han upp till Grubbe där han lämnade sin bil för reparation av hjullager och så skjutsade jag hem han till Stöcksjö, där kikade jag på köket han ska och håller på att renovera så smått.


Åkte hem och kunde duscha och så blev det middag, värmde Janssons från i förrgår.

Såg på TV men fastnade inte för någon film så det fick bli 

St Aidans sjukhus | SVT Play

Några grannar var ute med sina "hundar" och jag funderar på om inte Maria vill ha en sådan   

 


Inger kom hem och det blev sängen, för att sova.

Jag har sovit gott och steg upp halv sju efter att ha bokat en leksak till barnbanen.

Frukost och tidning klart och ska bara blogga så ska jag ut och göra affären en bit utanför stan.


Nu +4,0° vindstilla och blå himmel.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-19 08:15:17

Temperatur: 10,8 °C
Lufttryck: 1017,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 36 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från NW,
i byarna 0,3 m/s
Kyleffekt: 10,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,9 mm
Året: 30,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,8 °C
Klockan:
08:12
Temp - Max:
14,9 °C
Klockan:
11:37
Temp - Min:
-2,5 °C
Klockan:
04:34
Temp - Min:
-2,6 °C
Klockan:
04:55
Lufttryck - Max:
1017,5 hPa
Klockan:
08:13
Lufttryck - Max:
1018,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1015,5 hPa
Klockan:
01:43
Lufttryck - Min:
1014,1 hPa
Klockan:
18:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:59
Sol upp: 04:55
Sol ned: 20:23
Skymning: 21:21
Dagsljus: 17:22 tim:min
Dag längd: 15:28 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 05:00


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna.

       


Nu tinar det ordentligt på dagarna.


   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards