jans

Alla inlägg den 25 april 2022

Av Jan Sandström - 25 april 2022 08:05

Måndag den 25/4


  Frankrike till ett bra val.


Men igår jobbade jag, fast inte så mycket som jag trodde.

Bilen lastad sedan tidigare med virke och verktyg för att sätta upp och göra i ordning för kattnät på Maria o Monas balkong.

Körde dit efter en lätt lunch och tjejerna bar upp grejorna så jag kunde köra och parkera bilen.


Jag hade några gamla slangklämmor som blev över efter Anders badtunna och dom passade faktiskt att dra fast ribborna på balkongräcket.

En av dem förstärkte jag dubbelt då de vill ha någon form av segelduk som soltak.

Arbetet med att sätta fast gick fort då det är driftiga tjejer som kan greja och efter allt bar vi ned överblivet material och verktyg till bilen och åkte till ICA Kvantum.

Dom handlade och jag kunde slänga med några småsaker som dom betalade.

Hem med tjejerna igen och så åkte jag hem till kisse, men jag orkade inte byta däck på bilen utan det blev kaffe ute på altanen med kisse.


Vi fick räkningen på fibernätet med Internet och TV.

3300:- kostar det för ett år men nu ska dem till hösten byta ut grejorna och byta leverantör till hösten.

Samma TV-kanaler blir det MEN vi får gigabitanslutning, 1000/1000 istället för de 100/100 vi har nu och det är väl bra.

MEN vi tappar troligtvis vasterslatt.se som vi har i E-adresser och min webbsida.

Nu håller jag i och för sig på att avveckla allt här då vi planerar en flytt MEN inte till hösten, först nästa höst tänkte jag vara klar med det.

Nu funderar jag på en egen domän och webbhotell eller om jag kan ha hemsidan på min egen dator någonstans.

Problemet är bara att jag inte har en aning om hur jag då gör och bär mig åt för att fixa det.


Inger jobbade kväll så efter en stund på soffan där jag nog sov en halvtimme så värmde jag middan.

Pyttipanna med lite extra korv som jag tidigare köpt och så broccoli och vitkålssallad.

Såg lite Aidensfield på TV och så kaffe och filmen Motstånd från 2008 på Netflix.

Motstånd Original title: Defiance

Men varför gör jag bara jämförelsen med det som sker nu.

 

Då var det Ryssland som försvarade sig mot Tyskland, idag är det Ryssar mot Ukraina och övriga världen, nästan hela i alla fall.

Skådespelare;  och  med flera.

En många gånger skrämmande film men sevärd och från verkligheten där de tre judiska bröderna Tuvia Bielski (Daniel Craig), Zus Bielski (Liev Schreiber) och Asael Bielski (Jamie Bell) lyckas rymma från förintelsen och gömmer sig sedan i skogarna.

Väl där ansluter de sig till Röda armén och lyckas rädda livet på många.


Men mitt i filmen så ringde Anders och undrade om jag var upptagen eller kunde hjälpa han med att hämta Kyl, Frys, Diskmaskin och lite till och självklart var jag fullt upptagen.

Nä det skulle gå fint så jag klädde på mig och plockade fram några spännband, gick ut och pratade med grannen där hon satt ute i kvällssolen med lite gott.

Anders kom och vi åkte iväg.

Han behövde hjälpen för grejorna stod en bit in och vägen gick på gräsmatta och grusgång och även om det inte var allt för tunga saker var det otympliga saker som skulle fram och upp på släpvagnen.

Men det gick och väl surrade skjutsade han hem mig.

Lossa ska vi göra senare idag.

Men först ska jag ut och handla lite som Anders behöver och kanske köper jag kattnätet då jag ändå är ute.

Det blir nog en fullspäckad dag idag också, jobb jobb jobb men så är det när man är pensionär.

Solen skiner men det ska inte bli lika fin dag som det varit senaste dagarna.

+6,6° är det då här i skuggan och inte blåser det heller enligt vimpeln.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-25 08:30:18

Temperatur: 7,5 °C
Lufttryck: 1003,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från S,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 7,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,9 mm
Året: 30,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,5 °C
Klockan:
08:29
Temp - Max:
13,0 °C
Klockan:
11:26
Temp - Min:
-0,8 °C
Klockan:
05:10
Temp - Min:
-2,1 °C
Klockan:
04:40
Lufttryck - Max:
1009,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1019,5 hPa
Klockan:
00:35
Lufttryck - Min:
1003,6 hPa
Klockan:
08:27
Lufttryck - Min:
1009,1 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:33
Sol upp: 04:35
Sol ned: 20:42
Skymning: 21:44
Dagsljus: 18:11 tim:min
Dag längd: 16:07 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:23
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 12:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


och så här är bilderna.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards