jans

Alla inlägg den 6 april 2022

Av Jan Sandström - 6 april 2022 06:49

Onsdag den 6/4


Det händer kring den här tiden på året att jag monterar batteriet och gör min MC klar för sommaren.

Men inte i år. Först måste jag ställa undan snöslungan.  


Det som såg ut att kunna bli en tidig år vände då värmen försvann och det blev vinter igen med upprepade snöfall.

I morse kom lite snö och faktiskt snöar det just nu.

Inte mycket nytt på marken men någon cm eller två och då tinar det ju inte heller.


I alla fall började man påla för nya bygget här i närheten, dunk dunk dunk lät det och jag fick in det på kamerorna.


 

Men det blåste ju en västlig vind så ljudet blev väl högre av den anledningen.

Vi får se om det startar nu när klockan blir 7.


I alla fall så sken solen och det såg skapligt bra ut där ute men lite kallt så jag klädde mig lite varmare.

Gick iväg och efter Blomstervägen så blåste det rakt på mig och DET BLEV KALLT.

  vad jag frös om huvudet, främst det men även hela mig så när jag var där borta blev jag tvungen att gå in på A-star där Maria jobbar. Hon har förresten fått fast jobb där.    

Ganska mycket folk vilket är kul för dem men jag kostade inte på mig mat. Maria ville bjuda på kaffe men lite snabbt prat så fick hon återgå till jobbet. Jag stal en liten brödbit, med smör på den gick jag ut igen och nu gick jag Klövervägen där det blev lite lä bakom husen och kom hem utan att ha frusit ihjäl.

 

Det blev i alla fall inte kallt fil till lunch utan jag gjorde i ordning nudlar, varmt och gott.


Sedan blev det datorn och kolla fastigheter m.m i Vindeln.

    Slängde iväg ett mejl till Vibo där jag hade några frågor om ett och annat samt ett par synpunkter på deras webbsida, ett par fel jag påpekade.


Inger kom hem och senare blev det middag, jag värmde bandspaghettin och korven vi åt häromdagen, sallad till och så TV.

Två korta snuttar om Island, terrängcykling och sedan rosodling i kargt klimat.

Efter det uppfinningar och det handlade om skördetröskan och du kan se den på SVTplay


Jag försökte se något annat på Netflix men fick bara upp en skitfilm jag snabbt skrollade igenom, nästa serie var likadan så det blev koll av e-post och nätet innan jag gick isäng med min ljudbok.


Har sovit gott, vaknade 5 och gick upp och kissade, låg sedan kvar och halvsov till kvart i sex då Ingers väckare ringde.

Då steg även jag upp då jag var utsövd och hungrig.


Lite snö ute och nu kvart över 7 snöar det ganska ordentligt, morgonbilderna sparade jag ned för en stund sedan innan det stora eländet startade.


-3,7° utanför fönstret och svag vind, resten vet du.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-06 07:15:13

Temperatur: -3,8 °C
Lufttryck: 970,6 hPa och Steady
Luftfuktighet: 44 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från NW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: -7,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 26,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,7 °C
Klockan:
06:58
Temp - Max:
2,3 °C
Klockan:
16:03
Temp - Min:
-5,9 °C
Klockan:
03:10
Temp - Min:
-8,3 °C
Klockan:
06:10
Lufttryck - Max:
972,2 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
980,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
970,1 hPa
Klockan:
05:01
Lufttryck - Min:
972,0 hPa
Klockan:
23:47


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:50
Sol upp: 05:41
Sol ned: 19:44
Skymning: 20:35
Dagsljus: 15:45 tim:min
Dag längd: 14:03 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:23
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 01:47


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och bilderna.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards