jans

Alla inlägg den 5 april 2022

Av Jan Sandström - 5 april 2022 08:13

Tisdag den 5/4


Igår blev en vit dag och då menar jag inte alkoholfri utan det snöade ordentligt ett tag.

Men efter morgonens rutiner och senare en snabb frukost så ringde Anders.

PANIK och han skulle vara där om en stund och bilen startade inte.

Kunde inte jag...


Självklart, skickade iväg Inger till jobbet och så åkte jag iväg, Anders hade hunnit gå ut till E4 så några minuter sparades in där.

Skjutsade han till ett jobb och så åkte jag hem igen.

NU måste han bara skaffa ett nytt batteri till bilen och idag ska jag söka efter något som passar. Om inte Anders själv hittat ett.


Här hemma fördrev jag dagen med att sammanställa information om lägenheter i Vindeln och skrev ut på de som vi kan tänka oss och passa oss så nu har vi en liten pärm med 8 hus vi kan tänka oss bo i, men det är bara Vibos hus som är kommunens bolag.

Det finns ju många privata också men dom har jag ingen koll på. Jo några namn har jag men inte pratat med dem.


    De här två är intressanta, men på första plats ligger det vänstra som har praktiska lägenheter men nackdelen är att det inte är varken balkonger eller uteplatser.


Anders ringde igen och nu var det skjuts åt andra hållet, hem till Stöcksjö.

Jag åkte lite tidigt så jag slapp 4-trafiken och fick sitta och vänta en stund men bättre det än att sitta i en bilkö i någon korsning.

Väl hemma hos Anders gick jag och hälsade på Atho som blev så glad att vi kom.

Vi kikade på hans bil och åkte en sväng för att höra på något missljud och där får vi nog hissa upp och kolla vad som kan låta.

Anders hade haft batteriladdaren inkopplad och ett par timmar gör sitt.

Kikade på hur det såg ut runt hans luftvärmepump som ska bytas ut inom kort och frågan är hur stor den nya är för tidigare ägaren satte träpanel inne och byggde bara runt värmepumpen.


Åkte hem och passade på att tanka bilen, 14,26 liter och jag hade kört exakt 25 mil vilket ger 0,57 l/mil och då har jag kört en del med släpvagn och i stadstrafik.

Det blir i alla fall inte så dyrt att tanka lite.   "Bara" 300 kr.  


Här hemma värmde jag lax, ris och broccoli till middag och jag såg ett par avsnitt på St Aidan's Royal Free Hospital eller

St Aidans sjukhus

som den heter här.

Efter det blev det film och jag tog den första som Netflix rekommenderade.

Greenland

från 2020, ännu en katastroffilm där en asteroid ska slå ned men för ovanlighets skull var det mitt i Europa den gjorde det.

Men innan dess skulle familjen ta sig tvärs över USA till Grönland med allt vad det innebar.

Jag tryckte ett antal gånger på högerpil på fjärren och hann kolla mobilen ett antal gånger.


Inger kom hem och senare tog filmen slut, kolla datorn och prata med Inger innan det blev sängen.

Somnade ganska fort och har sovit hela natten.

Vaknade 6 och kissade, lade mig en stund till innan jag steg upp.


Morgonsysslor nästan avklarade och jag hoppas du inte hackat min webbkamera för jag sitter inte påklädd här   


Idag leta batteri till Anders, kanske kolla mer på lägenheter eljest meka lite med nya slungan som bara står uppställd här i garaget.

Någon promenad blev det inte igår och jag får se om jag ids idag.


Men solen skiner då från en blå himmel fast det blåser en del och nordlig vind, -6,6° utanför fönstret och dunkandet har slutat.



Jag vet inte om det hörs på inspelningarna men dom har börjat påla borta där Rödängs trädgårdar ska byggas och förra veckan fick vi en lapp i lådan om det.


Men så här visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-05 08:30:13

Temperatur: -4,5 °C
Lufttryck: 977,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 14 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från NNW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: -9,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 26,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,3 °C
Klockan:
08:08
Temp - Max:
2,4 °C
Klockan:
12:06
Temp - Min:
-8,3 °C
Klockan:
06:10
Temp - Min:
-5,9 °C
Klockan:
05:23
Lufttryck - Max:
980,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
989,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
976,8 hPa
Klockan:
08:26
Lufttryck - Min:
980,2 hPa
Klockan:
23:48


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:54
Sol upp: 05:44
Sol ned: 19:41
Skymning: 20:32
Dagsljus: 15:38 tim:min
Dag längd: 13:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:27
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:12


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är morgonbilderna.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards