jans

Alla inlägg den 4 april 2022

Av Jan Sandström - 4 april 2022 14:15

Det blir nog ingen sommar i år.

 


Då får vi börja om igen och jag undrar hur mycket av det där som ska ramla ned den här gången.

 

Fast allternativet är ju pollen med allergi och så mygg mygg mygg och knott, för att inte tala om huggorm.

 


Det är nog ändå ganska skönt med vinter.

       

Av Jan Sandström - 4 april 2022 07:24

Måndag den 4/4


Ja då var man hemma igen efter en jobbig långhelg i stugan, men skön helg.


Det blev mycket gjort i helgen, först programera om mitt Telldus då jag ändrade från två TellStick till en och monterade en bättre antenn på den som är kvar.


Vi hann även åka till Vindeln och äta hos Titti som har smaskigt god mat och där åkte vi runt lite och tittade på var Vibo har sina lägenheter och var vi kan tänka oss bo och absolut inte vill bo.


Vi fick även lysröret i carporten inkopplat

  och så ömsom snö och ömsom uppehåll men solen sken inte många minuter.


Lycka tycker om att hålla koll på vad jag pysslar med och biltaket är en bra plats att ligga och spana från.

 


Inger har inte gröna fingrar för hon har tagit ihjäl kaktusen vi haft i över 40 år, den och en till följde med när vi köpte stugan.

 


Igår kom Erik och Emil på besök och Inger gräddade våfflor som vi åt med sylt och grädde.

Erik hade köpt jordgubbar och så lekte dom ute i snön.

Det var inte planerat från mig men även eluttagen i carporten blev inkopplade under söndagen som var mycket varmare än lördag då det blåste kallt.


Till slut fick jag locka fram Lycka som anade att vi skulle hem och hon gömde sig under soffan.

Men skaka påsen med kattgodis gillar hon och det blev några godbitar innan hon hamnade i transportburen.


Väl hemma vid sextiden blev det att plocka upp igen, ge fåglarna mer mat och allt som ska göras.

Laga middag och det blev pasta med stekt grillkorv m.m

Till maten såg vi TV och 5-minuterssnuttar om Norge och Island, sedan uppfinningar och kardborrebandet.

Senaste avsnittet på den isländska serien 

Blackport

Serien där man mest bara röker, super och knullar.


Plocka ihop lite av varje som ska med upp till stugan nästa gång vi ska dit och det lägger vi i kylväskan.

Sedan blev det tidigt isäng och jag frös mest hela kvällen och hade värk.

Orolig för om jag sträckt mig i ryggen igen som förra våren eller om jag skulle bli mer förkyld. Är ju inte helt återställd efter coronan men nu hostar jag inte lika mycket som tidigare.


Gunnar utmed mig i sängen blev fin värme och efter en kort stund med ljudboken så somnade jag och har sovit hela natten.

Så klockan 6 steg jag upp igen, måndag och test av blodsockret, väger mig gör jag varje dag och där måste jag börja hålla igen lite mer.


Idag ska jag försöka ta en promenad innan det blir regn/snö eller båda delarna efter lunch.

Eljest uppdatera GPS, bilkamera och så lite datorjobb som ska skrivas ut till stugan.
Måste märka om elcentralen i förrådet där det blev två nya ledningar inkopplade.

Sedan ska jag börja planera för mitt nästa bygge, kallförrådet som ska upp i stugan i sommar.

Måste köpa limträbalkar och lite annat men mycket finns redan travat i stugan, bara det att det fortfarande är översnöat så inventeringen av det får vänta ett tag till.


I alla fall har vi nu -4,6° utanför fönstret, grått och svag vind, vimpeln rör lite på sig.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-04 07:45:13

Temperatur: -4,8 °C
Lufttryck: 984,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 70 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från N,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -4,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 26,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,4 °C
Klockan:
01:28
Temp - Max:
4,5 °C
Klockan:
11:26
Temp - Min:
-5,9 °C
Klockan:
05:23
Temp - Min:
-4,7 °C
Klockan:
22:45
Lufttryck - Max:
989,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1001,1 hPa
Klockan:
00:43
Lufttryck - Min:
984,5 hPa
Klockan:
07:28
Lufttryck - Min:
989,2 hPa
Klockan:
23:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:58
Sol upp: 05:48
Sol ned: 19:38
Skymning: 20:29
Dagsljus: 15:31 tim:min
Dag längd: 13:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:31
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är morgonbilderna.

   


Jag har flyttat bordet med jordnötter så att inte katter kan gömma sig nedanför altankanten.

       



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards