jans

Alla inlägg den 11 april 2022

Av Jan Sandström - 11 april 2022 11:01

Gick ut och skruvade, borrade, filade och grejade på, det tog lite tid att hitta delar till en vajer men den som spar han har i lådorna så till slut hade jag fått ihop grejor.


Under på dämparen kom jag inte åt att fota och jag hade ju redan skruvat ihop allt där

 


Men så här blev det ovanifrån, ett problem är den övre muttern där handtaget sitter och det kan bli så att allt vrider sig då jag kramar åt.

 


Men nu fungerade det i alla fall.

   


Två bilder från riktiga kameran hur det ser ut, jag hade tänkt lacka plåten blå men så långt kom jag aldrig då jag ville skruva ihop den. Ska se om jag ids köra ut och skotta lite senare idag.

 

I alla fall enklare och lättare än att trycka den den där knappen.

 

 


Men det hade varit läckert att ha elektrisk styrning av höj och sänkning av slungan.

    Men det gick inte som planerat och kanske lika bra det.


Av Jan Sandström - 11 april 2022 08:06

Måndag den 11/4  


Visst är det härligt när det är måndagmorgon och solen skiner.


Men igår kom det snö igen, och regn.

Efter en förmiddag här hemma med pyssel av olika slag så tog jag bilen och hämtade Inger på jobbet då hon hade dessa "timmar".

Vi åkte upp till Tavelsjö där vi blev bjudna på påsklunch hos svåger och Ingers storebror Per-Gunnar med fru, övriga syskon var också där förutom lillasyster Birgitta som varit på vigsel uppe i Sorsele.

Barnens kusin Josefin gifte sig med sin Jon-Erik uppe på något fjäll i snöstorm och skoteroveraller.

 


till er två,


i sommar ska vi nog försöka ta oss förbi och hälsa på.


I alla fall så fick vi sitta i nya fina huset som nu är invigt. Genom fönstret bakom mig kunde jag se rådjuren äta från en serverad bal.

 

Fasiken vad jag ser gammal ut             


Högt i tak och det ekade där inne men det blir nog bättre när man fått in rätta möbler och grejor.

 


Fint kök och fin utsikt.

 


God mat fick vi, förrätt, huvudrätt och efterrätt och kaffe.

Men Inger skulle jobba igen så vi tackade och åkte hem igen.

Min numer eco-körning ger resultat och jag är nere i 0,54 L/mil med bilen, tidigare låg jag på runt 0,62 så en besparing på 8 dl per mil är inte illa bara genom att lätta på gasen.

Någon elbil tror jag inte blir köpt nu utan jag väntar nog ett tag till, men man ska aldrig säga aldrig.


Lämnade Inger på jobbet och åkte hem. Släppte ut kisse, fast dom kan gå ut själv genom luckan men dom låg och sov när jag kom hem.

Själv satte jag mig vid datorn en stund.

Sedan blev det middag, värmde restmat, broccoli och lite fläsk fick räcka.

Såg slutet på två filmer jag börjat  tidigare på.

Först Elon Musk SpaceX och rymden.
Tomas ringde och vi pratade en stund och så fick jag låna hans Viasat och se senaste Bondfilmen.

No Time to Die

Men inte kan dom ha en tjej som 007, hon kan ju inte heta James Bond  

Men  kom tillbaks som 007, mer ska jag inte berätta annat än att det var sedvanlig action och teknikprylar som det ska vara i en Bondrulle.

Inger kom hem och det blir nog så att vi ser den senare så då får jag se första delen med svensk textning.

Fick inte igång den förrän långt inne i filmen. Eller så fanns det ingen sådan första halvtimmen.


Såg att det snöat under kvällen så allt var vitt igen där ute.

Men idag ska solen skina och nu ser jag att den även lyser i stugan vilket den inte gjorde då jag sparade och laddade upp morgonbilderna.


Kallt i morse men nu har jag +0,1° utanför fönstret och det är bländande ljust.

Vindstilla och snön kommer att försvinna ganska fort så bara det blir barmark måste jag ta en promenad.

Fast den kanske inte blir så lång då jag har skapligt ont i höger knä, även vänster gör ont så vad har jag gjort i helgen.

Jag ska försöka ge mig på snöslungan idag och se om jag kommer någon vart med det där handtaget som ska monteras.


I alla fall visar väderstationen nu Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-11 08:30:14

Temperatur: 2,6 °C
Lufttryck: 993,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 42 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från NNW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 2,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 2,7 mm
Året: 29,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,6 °C
Klockan:
08:28
Temp - Max:
3,8 °C
Klockan:
10:10
Temp - Min:
-4,5 °C
Klockan:
05:50
Temp - Min:
-5,0 °C
Klockan:
05:51
Lufttryck - Max:
994,0 hPa
Klockan:
08:14
Lufttryck - Max:
985,9 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
985,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
980,0 hPa
Klockan:
00:29


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:31
Sol upp: 05:23
Sol ned: 19:59
Skymning: 20:52
Dagsljus: 16:21 tim:min
Dag längd: 14:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:19
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna såg ut så här


         


Nu när solen skiner lite ser man plogkanten men den hinner nog smälta innan helgen då vi kanske ska dit upp.


  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards