jans

Direktlänk till inlägg 28 april 2022

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 28 april 2022 08:17

Torsdag den 28/4


Igår var det den stora räknardagen, alltså den 27:e i månaden då löner kommer och räkningar ska betalas.

Och det gick lite + även den här månaden.


 

Eljest gjorde jag inte så mycket igår heller, satt mest här vid datorn och flyttade siffror men det blir en del kaffe under dagarna.

Anders kom förbi och visade upp golvvärmen som han ska installera i köket, ganska smidigt med den tunna folien som ska läggas under trägolvet.

Posten kom och ett brev från Umeå Energi som sa att jag var berättigad till Elpriskompensation.
Förutom de 1900:- Vattenfall dragit av på elräkningen i stugan så ska UE betala ut 5000:-

Inte så dumt för en fattig pensionär.

Det låg även ett brev från Vakin (vatten och renhållning) som meddelade att man nu ska byta vattenmätaren här och till en modern digital med fjärravläsning.

Men jag funderar på att byta tiden då de tänker komma den 13/5, vilket är en fredag     

Nä dom får komma när det passar dem och datum spelar ingen roll.


Inger kom hem och set blev middag, den vanliga maträtten rester. Eller det kanske var något nytt från frysen.

I alla fall gott och vi åt medan vi såg på TV, det vanliga Norgesnuttar och efter det uppfinningen av krockdockan man främst använder i biltester.

Idag är det ganska mycket elektronik och annat i dessa människokopior som får leva ett hårt liv men det hårdaste av alla lever nog Buster, alltså han i Mythbusters   

Men visste ni att från början använde man levande grisar som spändes fast sittande i sätet, tills allmänheten fick nys om det hela och det förbjöds direkt.

Även en människa ställde upp och rekordet var visst 48 G vid en inbromsning i raketsläde, men då blev han tillfälligt blind då alla blodkärl i ögonen brast men han överlevde och det var sista testen han ställde upp i.


Se avsnittet här 22. Krockdockan


Efter det slog jag över till kanal 11 där det blev

Body Bizarre, 2014Storbritannien
Kanal 11 • Igår 21:00 - 22:00
En tonåring med en transsexuell flickvän påbörjar sin könskorrigering. En kinesisk kvinna tvingas leva med sina händer och fötter åt fel håll

   

Sedan snabbkoll i datorn och vad som hänt i Ukraina innan det blev sängen.

Och inatt somnade jag och har sovit gott.


Vaknade och steg upp halv sju då Inger gick till jobbet, jo jag hade vaknat tidigare men låg kvar en stund.


Frukost nästan avklarad och tidningen läst samt TT om Ukraina.

Idag MÅSTE jag göra något nyttigt, ska ut och handla några småsaker som måste till här i huset och hos Anders.

Kanske även måste upp till stugan och hämta några verktyg men får se om det ändå inte är billigare att köpa nytt på Jula då jag inte har något egentligt behov att åka de 9 mil det är fram och åter till stugan bara för att hämta det där.

Ska över till han senare idag och hjälpa till med lite handräckning och kanske rådgivning.

 

 


Tur jag inte lagt om till sommardäck för det snöade hos älgarna i morse, alltså älgvandringen som sänds

https://www.svtplay.se/video/34674999/den-stora-algvandringen/den-stora-algvandringen-sasong-4-28-apr-00-00?id=e2a55zB


Men här hemma skiner solen lite svagt mellan lätta moln och en temp som nu stigit till +3,3°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-28 08:45:18

Temperatur: 7,6 °C
Lufttryck: 1011,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från NNE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 7,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,9 mm
Året: 30,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,6 °C
Klockan:
08:44
Temp - Max:
6,4 °C
Klockan:
18:56
Temp - Min:
-5,0 °C
Klockan:
04:11
Temp - Min:
-4,6 °C
Klockan:
03:40
Lufttryck - Max:
1015,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1018,6 hPa
Klockan:
08:40
Lufttryck - Min:
1011,2 hPa
Klockan:
08:23
Lufttryck - Min:
1014,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:20
Sol upp: 04:24
Sol ned: 20:51
Skymning: 21:56
Dagsljus: 18:36 tim:min
Dag längd: 16:27 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:01
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:09


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna.

       


Inte mycket snö kvar nu men vi behöver vara två då vi inventerar de tre travarna med virke vi har.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 13 maj 07:48

Måndag   den 13/5   Igår hade vi en härlig försommardag med sol, värme och, en massa jobb ute. Även Alice var ute och när vi tog rast på altanen så kom hon, med en liten mus.         Men jag plockade i förrådet och carporten, svalan ha...

Av Jan Sandström - Söndag 12 maj 18:22

Alice hälsar och säger att den var så god och färskmat gillar hon, nu.       Men hon lyssnar inte på mig när jag sa att man inte ska leka med maten.     Men videoklippet får jag inte upp nu heller.Är det någon bloggare som lyckats lägg...

Av Jan Sandström - Söndag 12 maj 09:16

Söndag den 12/5   Vann rätt låt? Fanns det någon rätt låt? Jag har inget svar på någon av frågorna mer än att det mesta kändes som skit. Möjligen var Frankrike en hyfsad låt fast låtarna var det inte mycket fokus på utan mer skrik och skrän...

Av Jan Sandström - Lördag 11 maj 09:33

Lördag den 11/5   Nu har jag då rättat till några fel jag tidigare skrev. Igår så åkte vi snabbt in till Vindeln och först till Autoexperten eller Centrumrep i Vindeln. Egentligen stängt igår men jag fick komma in och prata, vi kom fram till ...

Av Jan Sandström - Fredag 10 maj 22:08

Vi hade ytterdörren på glänt idag när vi satt på altanen med vårt fika.Då smet Alice ut. Eller det var liksom meningen att hon skulle få komma ut i vårsolen och hon gjorde några försök ut och så in igen. Men till slut kom hon ut och upp i mitt knä ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards