jans

Alla inlägg den 13 augusti 2015

Av Jan Sandström - 13 augusti 2015 08:50

Torsdag den 13/8


Igår blev en bra dag, men det blev inte så mycket gjort,

Pysslade lite med stugval, har upptäckt att Sorselestugan har två versoner som är i stort sett identiska.

Den ena är mer som den vi ha fast det var den andra vi såg på Noliamässan, fast vi har ju inte beställt någon ännu men ska göra det snart. Innan helgen bör det ha blivit gjort.


Sedan såg jag på Facebook om en som gav bort sitt stora kattträd och jag nappade direkt då det skulle passa Maria och katterna som ska utlokaliseras.

Maria sov men var pigg på att direkt hämta men vi fick ändå vänta en stund så vi åkte mot Biltema för att köpa lite smått till stugan, den här stugan då.

Jag hade ju köpt en spiskontakt men nu hittade jag bara inte igen den så jag köpte en ny.

Fast innan vi kom till Biltema svängde jag in till Carstedts och pratade med mekanikern Stefan om hjullagerbyte, satidigt kikade vi in i bilhallen och stötte på Per, nu kanske det slutar med att vi köper en ny bil för de har en på gång, en demobil som gått runt 1000 mil.

Det är en Ford Fiesta, automatlåda och tyvärr enligt mig en bensinbil men den ska vara billigare i drift än en diesel och miljövänligare. Drar under ½-litern och det är inte dumt, men jag vet inte något mer, som hur stark motorn är om jag kan dra en släpvagn utan att den jobbar ihjäl sig.


Vi hämtade katträdet som var i dåligt skick och fullt med katthår från hennes två ragdollkatter.

Nedför trappen ramlade det nästan sönder men vi fick den då in i bilen och hem.

Där började vi sanera det då Erik kom. Trädet plockades isär = gick i bitar men det ska gå att få ihop till någonting.

Jag ska se ut en lagom björkstam att sätta dit iställer för de där replindade delarna och några sådana kan vi skruva ihop med en genomgående gängad stång som håller ihop.

Det ska nog bli något roligt till kisse Tristan när Maria kommer hem från Kanada.


Erik och Maria tog bilen och åkte upp till stugan för att kika på stjärnfallet, jag var kvar en stunnd till Inger kom hem.

Sedan körde jag MC hit upp.

Barnen hade börjat göra pizza på utegrillen och jag fick en bit men det är svårt att laga den på eld och pizzastenen.

Man skulle behöva ett lock att lägga eller hålla över för det blir ingen övervärme så sista plåten gjordes inne i ugnen.

Jag värmde upp kanibalgrytan och tog sedan ett bad, barnen avstod av någon anledning.

Senare gick vi ut och skulle se på hilen men det var en hel del mulet men vi fick se några stjärnfall, ett riktigt fint som kom rakt över oss och det blev ett långr lysande streck.

Några satteliter såg vi innan vi avbröt då det blev lite kallt att ligga på rygg på trädgårdsstolen.

Barnen tog bilen och åkte hem och jag gick isäng med ljudboken en stund men såg genom fönstret ännu ett fint stjärnfall innan jag släckte. Ja stängde av min MP3.


Sov gott med öppet fönster men det var kallt i morse, bara +5,5 grader.


Så det blev frukost inne då det är en västvind och kallt men solen skiner från en blå himmel så det kommer att bli en fin dag.

Svalorna flyger omkring där ute och jag ska snart gå ut jag också.

Kanske tar jag en tur på MC ut någonstans under dagen.

Maria skulle lämna bilen hos Carstedts, vam vet, jag kanske åker dit och kikar på den där bilen och pratar mer om den.

Jag skulle få ganska bra för min C-max, upp mot 40 000:- och det är jag nöjd med men får jag 35 är det bra för de hittar säkert några fel.


Jag sitter och tittar ut och det blåser verkligen, de höga träden där borta svajar ordentligt.


Ja då pkte Maria iväg med bilen för jag fick meddelande om att larmet slogs på där hemma, jag älskar tekniken, när den fungerar.


Vädret då, jo tempen närmar sig +10 grader men som jag skrev så blåser det.

Så här ser det ut från rumsfönstren.

   

Väderstationen där hemma visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-08-13 09:15:05

Temperatur: 16,6 °C
Lufttryck: 1006,1 hPa och Steady
Luftfuktighet: 57 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från NW,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 16,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,8 mm
Året: 445,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,8 °C
Klockan:
09:07
Temp - Max:
21,6 °C
Klockan:
14:17
Temp - Min:
8,7 °C
Klockan:
05:12
Temp - Min:
11,5 °C
Klockan:
23:54
Lufttryck - Max:
1006,3 hPa
Klockan:
08:42
Lufttryck - Max:
1003,5 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1003,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1000,8 hPa
Klockan:
02:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:18
Sol upp: 04:25
Sol ned: 21:01
Skymning: 22:07
Dagsljus: 18:49 tim:min
Dag längd: 16:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:24
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 19:50

Men jag tror tempgivaren ljuger för är det så åker jag hem, det är mycket varmare i stan.


Men kaffet är godare här med kallkällvattnet.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards