jans

Alla inlägg den 27 augusti 2015

Av Jan Sandström - 27 augusti 2015 14:34

Det blev enklast och "snyggast" så.

Av Jan Sandström - 27 augusti 2015 13:48

Vad gör man inte för de små sötnosarna.

Nytt katträd på gång.

Av Jan Sandström - 27 augusti 2015 10:32

Man kan ju undra vad kunder säger då de står i kassan och vill ha datorn på avbetalning och vad de får för svar.

Det gäller att läsa det finstilta.

Ska man måsta köpa för 1010:- till för att kunna utnyttja erbjudandet om räntefri avbetalning skulle jag nästintill klassa det extra inköpet som "dold avgift".
OK om det är ett pris på 10:- under avbetalningsgränsen men nu skulle det inte ens stå med som ett erbjudande.

Det är Media Markt som annonserar om detta.

Av Jan Sandström - 27 augusti 2015 09:36

Inte har jag suttit med räkningarna utan jag satte mig med familjens webbsida och uppdaterade den.

Förnyade familjealbumet med en ny bild på Tomas och Sara som jag lånade från Facebook och för att få plats så att det såg bra ut flyttade jag dem lite närmare varandra.

   

Samtidigt beskar jag bilden för eljest hade deras ansikten blivit så små.

Jag är osäker men undrar om det inte var den inhyrda fotografen som tog den här bilden men det kan ju även vara någon av oss gäster för det var väldigt många som fotade. Ett ögonblick ska jag kolla en grej.

Nä jag kan inte se att jag tagit bilden   

Däremot hittade jag direkt den där jag sökte så tidigare.

 

Jag kan bara inte förstå att jag inte hittade den då och det känns skönt, jag befarade att jag lyckats slarva bort den och jag körde den snabbt igenom ett bildprogram som ska förbättra bilden och då blev den så här.

 


Nä det här duger inte, nu gör jag kaffe och går ut till Gunnar en stund, solen skiner och det är 18,8° varmt men det har börjat blåsa en del.

Så här såg det ut i morse och nu.

     

Av Jan Sandström - 27 augusti 2015 08:02

Torsdag den 27/8


Så det kan gå, igår fick jag order att laga symaskinen, jag brukar göra en översyn på den ibland, vart tionde år eller så men nu trilskades den ordentligt.

Jag tog ut och öppnade upp några av skalplåtarna, jo den har metallhölje och så blåste jag rent med tryckluft så där lite försiktigt så att inte dammet åkte in istället för ut.

Med tång och pincett plockade jag bort trådändar som satt lindade runt axlar och drev.

Men det var något vid undertråden som kärvade så att det tog stopp, inte blev det bättre efter att jag varit där och petat.


Fast senare på kvällen säger Inger att nu går den riktigt bra, jag hade förberett mig och letat upp olika maskiner som skulle kunna passa henne.

Nu slapp jag köpa ny symaskin (idag) så då kan jag köpa den där husvagnen istället, för det finns otroligt dyra symaskiner eller ska man säga sydatorer.


Eljest hade jag en ganska lugn dag igår, jag satt här med min ledvärk och tyckte synd om mig själv.

Här ute fick jag Gunnar i knät där han sov i två timmar och då hade då jag träsmak i ändan av att ha suttit helt still men han sov ju så gott på mina ben och varmt blev det också.

En helt normal dag alltså.


Senar på kvällen såg jag lite TV medan jag surfade på nätet, ett avsnitt av Morden i Midsomer gick men jag såg inte fördigt det.


Gick isäng med ljudboken men lyssnade inte så länge innan jag släckte och sov riktigt gott inatt.

Öppet fönster och vid ½2 kom Gunnar in och det lät som att han åt ganska ordentligt och det känndes bra.

Men han hade gärna fått ligga hos mig istället för här ute på stolen.

Nu har han vaknat och slickar pälsen så fin.

 


Tidigare i morse låg dimman tät över Västerslätt, ser du det stora flyget som är på väg ned, jag gjorde inte det.

 

Men ned kommer man alltid.


Idag vet jag inte vad jag ska göra, jo räkningarna måste behandlas och betalas, det är dags för det nu igen.

Eljest blir det väl bara som vanligt, kaffe, korsord och datorsurfande då jag inte pratar med Maria och pysslar med katterna.


Nu har solen kommit upp så jag ser ingenting på den här skärmen, borde ta in datorn och skriva klart men klar är jag ändå snart.


Solen skiner från en blå himmel, men det ska komma nederbörd senare i kväll och med inslag av åska.

Tänk, ett mysigt åskväder en riktigt mörk augustinatt, det är något värt att uppleva så då blir det inte sängen direkt utan lite nattvak.


Det var i alla fall 11 grader ute när jag steg upp ½7 men nu är det säkert betydligt varmare känns det som.

Finns det ingen app till mobilen så att man får temperaturen?


Väderstationen visar i alla fall detta.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-08-27 08:15:05

Temperatur: 17,5 °C
Lufttryck: 994,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 17,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,7 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 5,7 mm
Året: 449,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,5 °C
Klockan:
08:14
Temp - Max:
23,0 °C
Klockan:
10:00
Temp - Min:
10,0 °C
Klockan:
05:31
Temp - Min:
11,6 °C
Klockan:
04:28
Lufttryck - Max:
994,7 hPa
Klockan:
06:50
Lufttryck - Max:
998,0 hPa
Klockan:
00:16
Lufttryck - Min:
993,8 hPa
Klockan:
01:00
Lufttryck - Min:
992,9 hPa
Klockan:
12:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:11
Sol upp: 05:06
Sol ned: 20:13
Skymning: 21:08
Dagsljus: 16:57 tim:min
Dag längd: 15:07 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:02
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 01:31

Vindstilla, men nu har väl inte vindmätaren frusit fast.


Jo jag måste upp och fixa batterierna i mätaren, har ju tänkt montera två rundstavar jag gjort i ordning och ha batterierna inne på vinden så slipper man upp och byta.

Det kanske är väder för det idag.


Så här ser det då ut nu med sol och blommor.

 

och så här ser jag ut idag.

 

och fan ta den som uppfann spegelblanka bildskärar.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards