jans

Alla inlägg den 28 september 2019

Av Jan Sandström - 28 september 2019 08:32

Lördag den 28/9


"Minnesbilder som aldrig försvinner"

Jag så står det som rubrik där han blir intervjuad av VK om att det är 25 år sedan den stora fartygskatastrofen så Estonia sjönk.


Det jag kommer ihåg från den dagen var att jag satt i mitt kontor i TV-verkstan då polisen i Umeå ringde.

Jag visste att brorsan var över och på väg hem.


Min reaktion när han sa att "det är från Polisen", mer hörde jag inte utan jag lade bort luren och ropade på Inger att hon fick ta samtalet.

Men det han ville berätta var att Jerry var säker och på ett annat fartyg som deltog i räddningsarbetet.
Men tala om att blodet stannar när man får ett sådant samtal.


Men åter till mig då, alla är egoister , det är bara jag som tänker på mig själv.   

Igår åkte jag upp till stugan där jag snickrade på bygget, färdigställde runt de stora fönstren mot söder så nu är den väggen klar, nästan klar i alla fall.

 


Jag tog itu med dörren som skulle flyttas utåt i väggen och det gick väl inte som tänkt alla gånger.

Dels var vägghålet lite tight men jag satte lister i hörnen så att dörren inte skulle ramla ut. mätte och testade att dörren ändå gick att öppna.

In och lossa, säkra så den inte kunde ramla inåt och så baxade jag ut den på plats.

Fixerade den på plats och så skulle jag gå och dricka kaffe.

Snacka om att måla in sig i ett hörn, dörren gick inte upp utan säkringslisterna i hörnen tog emot.

Inget annat öppningsbart fönster förutom det i sovrummet som inte var monterat ännu utan stod löst, men tungt så jag kunde inte lyfta ned det själv från öppningen.

Tänkte att då skruvar jag fast det men vindpappen på utsidan tog emot och inte en kniv inne i stugan, det fick bli ett sågblad.

Men samma djävulskap där, hörnsäkringarna tog emot så det gick inte heller att gå upp.


Bara att gå tillbaks till dörren och skruva loss den, baxa in och dra åt sidan så jag kunde gå och dricka kaffe.

Sedan göra om allt men nu med bättre resultat så till slut satt dörren på plats.


Jag hann göra lite annat också, montera gummidämpning på värmepumparna, höja fästena för skyddstaket men man måste vara två för att lyfta upp det.

Kapade väggbalken där husvagnstaket ska sitta, den stack ut på sidorna men jag var osäker tidigare hur jag skulle bygga där.


Sedan plockade jag ihop och körde hem till stan och var hemma vid 19-tiden.


Vi såg några program på Netflix och åt mat, sedan efterrätt innan det blev sängen.

Jag har sovit sisådär inatt, haft värk i händer, knän och några fler ställen.


Upp som vanligt och idag ska jag förbi BYGGmax för att returnera några felköpta rullar vindskyddspapp, det blev dubbelköp då jag även fick det med virkesleveransen från Lycksele tidigare i sommar.

Sedan kan eller måste jag upp till stugan igen för att ta hand om det där fönstret jag försökte rymma igenom.

Det ska bli regn imorgon och måndag så jag vill åtminstine vädersäkra det med plast om jag inte orkar klättra och spika brädor ovanför och under samt runt om.


Det ska bli någorlunda väder idag och just nu är det+7,0° utanför fönstret, vindstilla och ibland skiner solen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-09-28 08:45:10

Temperatur: 10,7 °C
Lufttryck: 1007,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från WNW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 10,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 64,5 mm
Året: 325,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,1 °C
Klockan:
08:31
Temp - Max:
17,2 °C
Klockan:
11:07
Temp - Min:
1,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
1,1 °C
Klockan:
02:11
Lufttryck - Max:
1010,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1011,5 hPa
Klockan:
00:33
Lufttryck - Min:
1007,6 hPa
Klockan:
08:37
Lufttryck - Min:
1009,7 hPa
Klockan:
18:27


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:51
Sol upp: 06:38
Sol ned: 18:20
Skymning: 19:07
Dagsljus: 13:16 tim:min
Dag längd: 11:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 05:24
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 18:49


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här och i stugan.

           









Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards