jans

Direktlänk till inlägg 28 januari 2014

Dagens matinéfilm.

Av Jan Sandström - 28 januari 2014 10:31

SVT1, 14:25--16:05 Puck heter jag (1951)

Min komentar.

Säkert roligare film än den igår, har liksom aldrig gillad Alice Babs och den musikformen som framförs i den filmen. Så jag såg aldrig färdigt filmen, bytte kanal innan jag gick och lade mig på sängen.

Tyvärr får jag inte se den här då jag ska iväg med bilen OM jag inte kan få barnen att lämna den eller OM vi hinner före filmen börjar.

Måste fixa så att jag kan spela in från TV på något sätt.

 


Bilden från http://www.nordicposters.se/

 

Handling.

På 40-årskalas hos den bohemiska konstnärinnan Louise "Lullan" Haglund träffar den unga ateljésömmerskan Puck Andersson en charmerande man, konstkritikern och doktoranden Roger Lindman. Tillgången på goda drycker och den befriande stämningen i Lullans lya och verkstad under Söders takåsar bäddar för romantiska förvecklingar mellan Puck och Roger, trots att den senare är förlovad med godsägardottern Elsa Ringschiöld på Färingehus.
Rogers mor, änkefru och majorska på Eka gård, kommer dagen därpå till Lullans lya för att sitta modell. Roger har av konstnärinnan beställt ett porträtt till moderns 60-årsdag. Lullan är ute i ärenden, och majorskan stöter på Puck, som hon omedelbart tycker om. Puck får hjälp med städningen efter festen och majorskan beställer klänningen till 60-årsdagen på Atelier Monica, där Puck arbetar.
Vid ankomsten till modeateljén finner Puck sin unga arbetskamrat Dockie i tårar. Hennes pojkvän har lämnat henne för en annan flicka. Pucks samvete börjar ömma och värre blir det då majorskan på en lunch sammanför Puck med Rogers fästmö Elsa, som kommit på besök till Stockholm. Puck och Elsa blir goda vänner.
Roger kan inte glömma Puck och uppvaktar henne intensivt medan Atelier Monica börjar sy upp Elsas bröllopsklänning. För att komma ur den plågsamma situationen beslutar Puck att låta Roger tro att hon är en dålig flicka. Utbjuden av Roger till Restaurant Bellmansro låtsas Puck dricka sig full på champagne och väcker pinsam uppmärksamhet. Till sist smiter hon från sin förvirrade kavaljer.
Följande dag kommer majorskan på besök hos Puck. Hon har under vård av Rogers kavaj kommit på sonens bejakade inbjudan till Puck och förstått hur förhållandet utvecklat sig. Puck bekänner under tårar sina känslor och majorskan, som känner sympati för den lilla sömmerskan, beslutar att ta henne med till Eka gård för att hon skall få vila ut och dessutom sy färdig majorskans jubileumsklänning och andra beställningar.
Roger kommer ut till godset och överraskar Puck. Hon flyr ut på en leråker. Ömt lyfter han henner ur leran när hon fallit omkull och förklarar att han älskar henne.
60-årskalaset går av stapeln i närvaro av släkt och vänner men Rogers gåva blir inte vad man tänkt sig. En förväxling av Lullans dukar har skett; målningen är en nakenstudie av Puck, inte en bild av majorskan. Puck tar nattåget till Stockholm.
Läget i huvudstaden är betydligt bättre. Dockie har fått sin pojkvän tillbaka och Lullan förlovat sig med läkaren Stellan Brosk. Under hyllningen av de nyförlovade, i vilken Puck deltar, infinner sig Roger. Puck flyr ånyo, denna gång ut på taket, där hon så småningom upphinns av Roger. De inledande uttrycken för besvikelse och vrede övergår snart till kärleksförklaringar och när polisen tar hand om dem har de insett att de hör ihop. Även Elsa har vid denna tidpunkt kommit till samma slutsats.

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 18 maj 22:18

Inger ville först inte men hon ändrade visst sig när hon såg Svanen fick sällskap tidigare i kväll men är nu ensam igen. Och månen lyser där uppe. Det kliar så i mina ögon så jag måste ta ögondroppar och piller när jag badat klart. ...

Av Jan Sandström - Lördag 18 maj 21:13

Men det blev ändå ganska bra.   Lackat på bord och pallar blev det då   Inger och Emil har ladat ved till vedboden      Jag tömde varmförrådet på färgburkar och annat frostkänsligt.   Av de gamla hyllorna byggde jag en ny hylla som ...

Av Jan Sandström - Lördag 18 maj 09:12

Lördag den 18/5   Nu är det sommar säger SMHI Jag säger att eländet har brutit ut eller slagit ut, björken hade musöron men nu fullt utslagen med allt vad det innebär som pollenallergiker. Men det är skönt med värmen så jag klagar inte fast ö...

Av Jan Sandström - Fredag 17 maj 08:59

Fredag den 17/5 och syttende mai     Igår så finslipade jag bord och pallar, flyttade över till husvagnens ide där jag drog på ett lager lack.       Och det kommer nog att bli fint efter andra och kanske tredje lagret.       ...

Av Jan Sandström - Torsdag 16 maj 07:56

Torsdag den 16/5   Igår åkte Inger in till Vindeln och jag stannade här med kisse. Kånkade och bar, drog på lilla kärran mellan förråden och fick undan lite. Letade en planslip jag har men inte hittade, tänkte till slut att den kanske var hem...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards