jans

Direktlänk till inlägg 4 mars 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 4 mars 2015 10:08

Onsdag den 4/3


Igår, ställde en försiktig fråga om att dra fiber upp till Rengård där vi har stugan, det är väl inte lönt att försöka gömma stugan för utomstående för alla ni läsare vet säkert var "paradiset" ligger.

Men när jag vände på den lilla stenen och frågade om fiberindragning så startade jag tydligen ett jordskred för det blev väldigt livligt på mejlfronten, jag har fått flera mejl från alla olika håll och sett att även andra pratar med varandra om hur man bäst ska gå tillväga.

Igår kväll sa jag till Inger att ENej jag tror inte det blir fiber till stugan så vi kanske ska satsa på antenn och 4G"

Idag har jag nog ändrat mig igen då jag fått ny information men det förekommer felaktigheter bland den har jag förstått.

Det blir lätt så när det blir ett led i informationsflödet.


Det jag nu bör få till är E-adresser till alla berörda parter som kan tänkas få fiberindragning och att vi helst bör ha en träff snarast möjligt så att det blir klart för vilka som verkligen kan vara intresserade av en fiberanslutning.

Totalt är det 7 fastigheter det handlar om varav en ligger avsides men kommer att passeras av huvudfibern upp till byn så det bör inte vara något problem att göra en avtappning till det huset för han vill ha fiber.

Bland oss andra 6 så är det väl 50/50 men osäkert, säkert är att vi är 2 som vill ha och två TROR jag inte vill.

MEN jag vet ju hur det var här på Västerslätt när jag/vi byggde ett kabel-TVnät och de vi var säkra på skulle gå med sa nej medan "gamla Svea" sa JA jag ska ha för när jag en gång dör ska det finnas i huset.

Så man ska aldrig säga aldrig det har jag lärt mig.


Dagens jobb blir alltså att försöka få E-adresser till oss alla som är tilltänkta fiberkunder.

 

Igår lekte jag med en karta på Eniro över området och IN är till vänster och den röda punkten är dit Vattenfall kommer att gräva.

Men det är inte någon slutgiltig grävkarta utan bara som jag skulle ha gjort, det går att göra på andra sätt beroende på omständigheter eller inte.


Igår hann jag även med att se film, ingen höjdare kan jag säga men fick sitta ned och gosa med katten en stund.

Tinade lite is ute så jag fick loss en fastfrusen elledning till julgransbelysningen, försökte byta baklampa på bilen men gick bet än en gång.

Nog är det väl själva    att de ska konstruera saker så att det blir omöjligt att greja med.

Men det är nog mina fingrar som felar för jag orkar inte stoppa in fingrarna och skruva lös en plastvingmutter.

Ska nog göra ett försök till idag och då med en tång som hjälpmedel.

Har haft funderationer på att besöka Apoteket och hämta ut min medicin, santidigt till Jula och köpa två tryckluftsanslutningar till den där slangvindan jag köpte tidigare, men det känns så motigt och jobbigt.

Jag är inte på hugget, känner mig förkyld men ändå inte, igår så gick jag omkring och nös som om det var björkpollen.


I natt sov jag gott och somnade tidigt då jag var heltrött efter att ha sett lite TV på kvällen.

Det blev lite ljudbok och sedan öppnade jag fönstret till Gunnar, att inte kattskrället kan förstå att han har en egen lucka att gå igenom. Ibland är han bra korttänkt under pälsen.

Jag vaknade småtidigt vid 4 och hade svårt att somna om då det snurrade saker i huvudet och det var allt mellan himmel och jord.

Somnade ändå och låg till 8.


Frukost och tidningen, sett om Stina, sköldpaddan så hon har fått sallad och vatten. Vattnet får man fixa säkert 4 gånger varje dag för hon klampar igenom och fyller fatet med jord så det blir en gegga av allt. Där finns inte mycket av inteligens under skalet men hon känner igen mig och jag får klappa henne utan att allt åker in i skalet.

Nyfiket sträcker hon upp huvudet mot mig när jag kikar ned i lådan.


Det är vår i Umeå sägs det, enligt temperaturen då.

Och det kanske stämmer för just nu har jag +2,3° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2015-03-04 10:30:05

Temperatur: 2,5 °C
Lufttryck: 991,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från NNW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 1,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 5,7 mm
Året: 65,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
10:27
Temp - Max:
3,8 °C
Klockan:
12:16
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
04:52
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
23:40
Lufttryck - Max:
991,2 hPa
Klockan:
10:18
Lufttryck - Max:
989,3 hPa
Klockan:
21:04
Lufttryck - Min:
988,7 hPa
Klockan:
01:38
Lufttryck - Min:
981,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:50
Sol upp: 06:37
Sol ned: 17:06
Skymning: 17:53
Dagsljus: 12:03 tim:min
Dag längd: 10:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:01
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 05:52

Det är mulet och nästan vindstila, isen på gräsmattan förtärs och nu är det inte mycket kvar.

 


Nä nu är jag tom i bollen, tankeverksamheten stannade även av hos mig, inte konstigt att katt och paddan är så här   


Det kanske är kaffe som saknas och det blev ett långt inlägg.


Godmorgon.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards