jans

Direktlänk till inlägg 6 juli 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 6 juli 2015 09:49

Måndag (igen) den 6/7


Ja då har man varit "ihop" med Inger i 40 år, bara att sträva vidare till nästa jubileum, vad det nu kan vara.


Igår, hittade inte mitt örhänge    i damsugarpåsen heller men det måste ligga någonstans här hemma.

Fick däremot tag på adaptrarna mellan router och riktantennen som ska vara i stugan. Se tidigare inlägg Routerlösning kontaktproblemet.

Drack kaffe och satt en hel del ute på altanen och läste.

Jag fick en idé   , vi har ju under många år tänkt bygga till en carport som andra del på förrådet i stugan men så såg jag i en bok en veranda eller altan ovanpå och det kanske skulle kunna vara någonting.

Det tål att fundera på och ska inte bli så hiskeligt dyrt heller.

 

Det skulle bli till höger om det halva huset ovanför den blå presseningen.

Tror det kan bli fint och med fin utsikt, trappan på bortersidan direkt från gräsmattan och inte kommer det att skymma från stugans fönster heller.

Jag måste skissa på det, när jag får tid.


Eljest hände inte så mycket igår. Åskan har gått och går nere på kontinenten men även lite här och där uppe i norr men vi har inte fått någon.

Däremot gick det ut en varning  i Norge om att ett ordentligt oväder var på väg men idag hittar jag ingenting om något sådant.

Det blev nog som många andra varningar ingenting av det till slut.

Berget Mannen verkar inte heller rasa men än är det kallt och snön ligger fortfarande kvar uppe på berget om än i mindre mängd än tidigare.


Sedan gick jag och Mirabell isäng, jag med min ljudbok och somnade sedan och har sovit tungt och länge även om jag blev väckt några gånger, fick till och med Gunnar i sängen inatt så då var det kallt ute.


Idag har jag suttit ute med frukosten och läst tidningen, står inte så mycket i den men korsord har jag löst. Det stora har jag kvar till senare.

Vi måste ut och handla idag, behöver mer tonfisk till Mirabell, hon äter i stort sett inget annat nu men lite torrfoder kan hon knapra i sig.

Det blir film i eftermiddag men eljest har jag inget inplanerat idag.


Men någon gång måste jag ta svetsen med ut till Skeppsvik och laga Marias husvagn, ena stödbenet har gått sönder.

Muttern som sitter på den gängade stången har lossnat, trodde sådant var gjort i ett stycke men 1965 kanske man gjorde på annat sätt.

Den har kanske varit värmd och på så sätt klämts fast på axeln.

 

För värmer man upp muttern så utvidgar den sig och man kan trä på den, när den sedan kallnar drar metallen ihop sig och den sitter stenhårt fast.

Men det ska inte vara så märkvärdigt att svetsa fast den där, tror och hoppas jag på.


Idag ska jag sitta ute och läsa och ta det lugnt för det är väder för sådant.

Tids nog får Inger semester och då är min slut.

Vädret är fint, 18,1° utanför fönstret med sol från blå himmel och svag vind.

Väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-07-06 10:15:05

Temperatur: 18,4 °C
Lufttryck: 1001,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 48 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från E,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 18,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,6 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 343,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,5 °C
Klockan:
10:12
Temp - Max:
18,9 °C
Klockan:
13:13
Temp - Min:
4,0 °C
Klockan:
03:07
Temp - Min:
7,5 °C
Klockan:
23:53
Lufttryck - Max:
1007,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1009,3 hPa
Klockan:
10:56
Lufttryck - Min:
1001,4 hPa
Klockan:
10:13
Lufttryck - Min:
1005,3 hPa
Klockan:
00:13


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:33
Sol ned: 22:53
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:20 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 1s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:33
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 09:30

Och trädgårdsbilden.

 


Ska gå och öppna växthusen och sedan göra kaffe och gå ut till Gunnar som sover på altanen.


Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards