jans

Alla inlägg den 17 maj 2017

Av Jan Sandström - 17 maj 2017 09:43

Onsdag den 17:e mai

 

 


Igår glömde jag skriva att vi firade här hemma, det var 32 år sedan vi flyttade in i vårt hus men jag glömde hissa flaggan och sedan blev det inte lönt att hissa den.


Vi började med att koppla på släpvagnen och åka till XL-bygg där vi köpta nya tak till altanerna men jag tror att skruvarna blev det dyrast.

Hem och kaffe innan jag åkte till flyget och hämtade upp Anders som sedan fick låna släpvagnen.


Väl hemma började jag se på elen vid dammen och kom på en enklare lösning, nu när det bara sitter LED där ute kan de få ström direkt från matningen. inte som tidigare då jag hade ett relä som gav matning från annat håll.

Då slapp jag nämligen gräva en ny ledning. Men det var besvärligt att stå halvlutad och koppla i dosorna men det gick.

Och så fick jag till uttaget till fammpumpen som liksom tidigare kan styras med Nexa och nu även via mobilen och datorn.

Då kan jag sätta timer på när pumpen ska gå. Fast jag måste laga pumpen först, den ligger i garaget och har något fel.

Kommer inte ihåg vad det var.


Jon från Brännastugan ringde och lämnade återbud, han hade sjukt barn hemma och kunde inte komma så nu är det torsdag som gäller för ett ev. stugköp.


Sedan har Inger gnatat på mig om att besköra äppelträdet så jag tog fram motorsågen och fällde det. Nästan i alla fall för det ser lite tilltuffsat ur just nu.

 

Småfåglarna är då glada över Gunars päls som jag fyllt en automat med och de plockar håren till sina bon.

 

Senare på kvällen var jag slutkörd så någon promenad iddes jag inte gå, hade joppat på tillräckligt under dagen kändes det som och vi åt middan framför TV:n där vi såg Jakten på Norge.

1814 fick Norge en egen författning, vilket var startpunkten för landet som självständigt. Haddy och Per ser närmare på grundlagens fader Christian Magnus Falsen.

Det ska bli 10 avsnitt så vi får se vad det blir framöver.

Avsnitt ett går i repris om en stund, Jakten på Norge  SVT1 HD Idag 10:45 - 11:35

 
Sedan satte jag på en gammal film jag spelat in, Ingenting är heligt - SVT1 HD - 2017-05-03 men orkade inte sitta och se den klart så jag gick isäng och frös som vanligt på kvällarna.
Det blev filten och Mirabell kröp in under en stund innan det blev för varmt för henne och hon lade sig på Ingers säng.
Senare kom Inger och kröp ned till mig och så Gunnar mellan mina ben.
Det blir trångt sådana gånger och inte direkt behagligt när jag har värk och vill röra på benen emellanåt.
Men jag somnade för att vakna vid 2.tiden och sedan hade jag ont, det var trångt och i huvudet började tankar snurra.
Jag somnade ändå till slut och sov till morgonen.
Frammåt morgonen började det regna så smått och det lät mysigt och är behövligt efter sopandet av gatan för nu binds dammet och spolas bort.
Idag vägde jag 77,0 kg, jag går då inte upp i vikt och det är huvudsaken.
 
Frukost och idag funderar jag på att åka till Anders och se när hans robotgräsklippare kommer, han ville också ha lite hjälp med installatione av den, det ska väl ned en sladd i gräsmattan.
Eljest inget speciellt för mig mer än ta det lugnt och regnet ska upphöra så det kan bli en lugnare promenad.

Jag har skapligt int i knän och händerna, det är efter eljobbet jag gjorde igår för att inte tala om att hålla i kedjesågen.


Idag är det en grå dag, men regnet ser ut att ha upphört. Temperatur en här ute är +5,9° och det blåser lite.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-05-17 10:15:11

Temperatur: 5,4 °C
Lufttryck: 1025,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från S,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 2,7 °C
Inne hos oss. Temp: 19,2 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 1,2 mm
Dygnet: 3,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,4 mm
Året: 115,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,5 °C
Klockan:
08:10
Temp - Max:
10,3 °C
Klockan:
14:51
Temp - Min:
4,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-4,7 °C
Klockan:
03:47
Lufttryck - Max:
1032,1 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
1041,8 hPa
Klockan:
03:03
Lufttryck - Min:
1025,3 hPa
Klockan:
10:11
Lufttryck - Min:
1031,9 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:28
Sol upp: 03:21
Sol ned: 21:52
Skymning: 23:42
Dagsljus: 22:14 tim:min
Dag längd: 18:31 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 17s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:08
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut när vi håller på att iordningställa på altanen

 

Jag undrar vad jag glömt skriva om idag.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards