jans

Alla inlägg den 18 maj 2017

Av Jan Sandström - 18 maj 2017 22:29

Det regnar men i stugan ser det ut att ha haglat.
 

Och det lät hemskt när det slamrade på plasttaket, synd att man inte var där och hade det skönt med en brasa i kaminen eller låg i en varm badtunna.


Fast då hade jag inte fått sådan här statistik på min blogg.

Jag tror det är ett nytt rekord på sidvisningar och några måste ha klickat på uppdatera fler än en gång.

 

Men tack för de fina siffrorna även om jag inte direkt bryr mig om sådant.

Nu går jag isäng med ljudboken.


Av Jan Sandström - 18 maj 2017 20:29

Då har vi äntligen beställt en stuga till stugan.

Ett Attefallhus 24 från Brännastugan i Överboda

 

Så här ser stommen ut men vi ska ha fönster och dörr på andra ställen.

 

Det blev mycket enklare än vi först tänkt för nu kommer de att leverera stugan med endast öppning för dörren. De andra för fönster får jag såga upp själv när det blir dags för fönstermontage och det blir nog i samband med isolering utvändigt.

Då blir det stående lockpanel men vi kanske gör en lite annorlunda lösning med liggande fjällpanel upptill.


Första affären här kostar ungefär 75000:- men då ingår frakt och där finns två fraktsätt, med eller utan kranbil och då i slutet eller senare delen på juli.

Kranbilen kan lossa buntarna själv, eljest behöver jag hjälp av en traktor och då blir det väl svågern P-G som får rycka ut.

Problemet är bara att han är väl fullt upptagen med att gräva fibernätet i sommar.


Redan nu har jag dragit över budgeten med 1657:- men då får jag stuga, fönster och grundstommen fast fönster och annat blir först nästa år så det ordnar sig säkert. Ska köpa en trisslott.

Av Jan Sandström - 18 maj 2017 17:34

Du har väl sett reklamen för V.I.Poo

Sprayen du sprutar i toastolen så luktar det inte skit när du skitit.

Förresten luktar inte skiten när den väl ramlat ned i vattnet utan däremot på väg ned och från din ända när du har skitit och när du torkar dig.

Dessutom släpper man även ut gaser när man skiter och det tar ingen spray på vattenytan bort.

Förresten, vem bryr sig om skitlukt på en toalett, det är ju där man skiter och gör sina behov, och det gör alla levande varelser, SKITER.

Så spara pengarna och skit i att köpa sprayen.

Av Jan Sandström - 18 maj 2017 08:38

Torsdag den 18/5


Igår var det fest, hos grannen.

17:e mai och det är ju en dag de kan fira, där kommer vi aldrig i närheten av här hemma på vår nationaldag.


Maria kom hit ochhade köpt en massa gott, chokladpraliner som hon gömde i kylrummet.

Men sedan kom vi på att åka till Anders och kika på hans nya gräsklippare. En sådan där självgående robot och när vi var tre undersökte vi några andra saker som avloppsrör under marken, där fick Anders några idéer om att koppla om stuprännorna så att alla kan gå ned till det systemet men vi eller han får kolla hur det skulle fungera i praktiken.

Där blev vi några timmar innan vi åkte hem igen och Maria cyklade till sitt.


Jag tog kaffe ute på altanen innan jag gick en promenad upp till Grubbebiblioteket där jag lämnade in två böcker.

 

Jag tog en annan väg genom Grisbacka och Sandåkern hem så det blev 4,77 km och så blev det middag.

Värmde det sista på fisksoppan som jag åt ute på altanen. Skönt i solen.


Det blev kväll och jag såg lite på TV, klockan 9 började "Räddad av änglar" som jag såg och Inger kom hem så efter det såg vi kvällens avsnitt av Där ingen skulle tro att någon kunde bo.


Gick isäng med ett ordentligt pass av benlyft m.m med ljudboken i lurarna men jag somnade ifrån den och inställd på fortsatt spelning så jag vet inte hur långt den spelade innan jag stängde av den.

Fönstret öppet och Gunnar mellan benen. Vaknade före 6 av grymm värk i höger höft och jag vet inte om det är höftleden eller mjukvaran som gör ont. Jag vägde i alla fall bara 76,9 kg i morse.

Har svårt att stå och sitta så nu efter frukost och avklarat datorskrivande funderar jag på att antingen lägga mig på sängen hos Gunnar och Mirabell. Hon vill förresten Anders ha hem till Stöcksjö imorgon men vi får väl se hur det blir med det.

Hon trivs ju här men det är ju Anders katt som vi bara haft här efter hans flytt till Stöcksjö men nu är det sommar ochhan börjar komma i ordning i huset.

Hon kan ju få komma dit på "semester".


Jo antingen lägger jag mig eller klär på mig och går en sakta promenad runt kvarteret eller hur långt jag nu orkar/ klarar av att gå.

Ibland är det som att värken försvinner men så skär det till och det dunkar och skär. Ett j..a elände är det.


Det kan ju faktiskt vara så att jag känner av det kommande vädret.

 

Jag har ju inge direkta planer under dagen men Erik ska komma förbi senare och så kommer Jon och ska prata stugköp efter middan och det går bra för då lär jag inte vara ute och promenera.


Just nu har jag +8,8° utanför fönstret, himlen och vimpeln ser ut så här

 

En bild säger...


Väderstationen säger Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-05-18 09:00:10

Temperatur: 7,0 °C
Lufttryck: 1025,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från SW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 5,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,6 mm
Månaden: 8,4 mm
Året: 115,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,0 °C
Klockan:
08:45
Temp - Max:
13,0 °C
Klockan:
16:08
Temp - Min:
5,2 °C
Klockan:
00:59
Temp - Min:
4,4 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1026,0 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1032,1 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
1025,2 hPa
Klockan:
04:13
Lufttryck - Min:
1024,5 hPa
Klockan:
17:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:19
Sol upp: 03:18
Sol ned: 21:55
Skymning: 23:52
Dagsljus: 22:33 tim:min
Dag längd: 18:37 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 14s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:31
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:09


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Kanske går att ta kaffe utomhus, eljest känner jag mig bara trött just nu, tror jag ska stoppa i mig en till Alvedon, mina specialare som är på 665mg. Inte de man köper på ICA som är på 500mg.


Så här ser det fortfarande ut i trädgården och på altanen.

   



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards