jans

Direktlänk till inlägg 21 juni 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 21 juni 2017 09:53

Onsdag den 21/6


Igår var det växlande väderlek.

Efter frukost blev det ett och annat, testade fräsen till min Dremel och den var kul att leka med och jag kommer nog att använda den till lite av varje. Men mer om den vid annat tillfälle.

Jag gjorde slag i saken och beställde en "belöning" till min viktnedgång. Det blev den här fina saken.

   

  

Backade ut min MC och spolade av den allt damm som lagt sig på den, putsade och vaxade vindrutan så den blev genomskinlig igen.


Jag klädde på mig efter att ha gjort i ordning en fikaväska och åkte iväg på min MC. Tanken var att besöka svågern och gänget som gräver bredband för TBN (Tavelsjö ByaNät) och nu höll de på borta i väster.

När jag körde på Vännäsvägen såg jag mörka moln åt det hållet jag skulle

   

Så här såg det ut när jag kommit hem.

och det kom även lite regnstänk så vid Brännlands Värdshus svängde jag vänster och körde gamla vägen tillbaks mot stan.

Sedan blev det Norra länken upp till Ersboda och väg 503 (Tidigare E4) tillbaks mot hemmet.


Hemma hann jag bara klä av mig så kom svåger och svägerska förbi och lämnade en bil.

Kaffe gjorde jag när de åkt igen och vädret blev dåligt, regn och blåst, egentligen började det blåsa innan jag kom hem igen.


Så det blev slötittande på matinéfilmen fast jag missade början men det gjorde ingenting då jag sett filmen tidigare.

Gunnar hade kommit in och då är det dåligt väder ute.


Någon promenad blev det inte heller under dagen men jag överlever säkert ändå, kanske.

Överlevde gjorde inte vår gamla klasskamrat Roger Lundqvist, såg annonsen i tidningen att han dött och jag vet inte om han är den förste i vår gamla klass som gått bort. Nu hade jag ingen kontakt med han så jag vet inte vad som hänt men några andra från barndomen har jag kontakt med lite sporadiskt av och till.


Det blev kväll och Inger jobbade så jag värmde min matlåda, rester från tidigare.

Jag tänkte lägga ut en bild på den men Internet trasslade under gårdagen och gick hur segt som helst.

Dator bara hängde sig eller Internet.

 


Lite pyssel med ett och annat, kisse sprang ut och in under kvällen och så kom Inger hem.


Till slut gick jag isäng innan filmen var slut, kommer inte ens ihåg vilken film jag slötittade på medan jag försökte göra annat på datorn, som att strula med min MP3-spelare som jävlades och inte ville hitta igen filerna.

Sista åtgärden var en total återställning och se det hjälpte men så skulle jag försöka återskapa alla inställningar jag tidigare gjort, förutom den som ställde till med eländet.

Jag fick den att fungera och gick isäng med ljudboken och igår blev det ett pass i sängen.


Körde 35 benlyft med båda benen (situpps), 35 med ett ben i taget liggande på rygg, 35 liggandes på sidan och lyfta ett ben, det andra rakt ut. Och så gå upp maximalt i brygga och spänna i en minut.


Låg och lyssnade ett bra tag och uppdaterade min sängdator innan jag släckte och sov ganska gott till i morse.

Gunnar har legat hos mig stor del av natten.


Steg upp och idag vägde jag mindre, 74,9 kg stannade vågen på. Det lönar sig att äta mindre och röra sig mer


Läste i tidningen om tre domar där de fått 50 timmars samhällstjänst istället för en månads fängelse. Men 50 timmar är ju bara lite mer än en veckas arbete och VAD innebär det med denna samhällstjänst?

VAD ska de göra? Plocka skräp eller jobba på äldreboende? Jag har ingen som helst aning men tänker inte göra något så att jag får det.


Idag ska de bli växlande väder, sol och regn så jag får se hur det blir med promenaden men nu mitt på dan ska det vara uppehåll och då är det, promenad eller MC-tur? Det är frågan det.


Just nu har jag 14,8°, måste jag säga att det är över nollstrecket men det ser inte ut att blåsa i träden.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-21 11:00:09

Temperatur: 15,4 °C
Lufttryck: 1011,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från N,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 15,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 24,6 mm
Året: 163,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,0 °C
Klockan:
06:30
Temp - Max:
21,0 °C
Klockan:
15:38
Temp - Min:
9,5 °C
Klockan:
02:37
Temp - Min:
11,0 °C
Klockan:
01:40
Lufttryck - Max:
1011,2 hPa
Klockan:
10:56
Lufttryck - Max:
1012,4 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
1006,2 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
1005,3 hPa
Klockan:
16:45


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:08
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:54 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 11s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:13
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 19 mars 07:24

Tisdag den 19/3 Deklarationsdagen. Idag är alltså första dagen att kunna skriva under sin deklaration, inte som förr då man väntade till sista minuten innan den lades i lådan.   Men igår så åkte vi till Vindeln och där fick vi se något fint. ...

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards