jans

Alla inlägg den 25 juni 2017

Av Jan Sandström - 25 juni 2017 08:52

Söndag den 25/6 Annandag midsommar fast den dagen finns ju inte, ännu.


Igår började jag dagen med en promenad, fast efter frukost då. Det skulle ju komma regn så jag passade på innan.

Tänkte gå ned mot stan och knorren men det blåste en ostvind rakt efter Vännäsvägen och det drog kallt.

Så jag vek av förbi brandstationen

       

och gick förbi fågelholken som har indraget bredband.

     

Ett par hundra meter hemmifrån eller vid centrum började det regna.

Sedan regnade det. Jag tillbringade en tid här vid datorn men gjorde även i ordning sargen på Bert-Åke.

Den där vargen eller kärran som Anders har och följde med huset. Men jag vet inte om han får igen den nu när den är nästan färdig.

Jag skulle bara ha fixat ett par bättre handtag och nu fick jag faktiskt en  

Men det kan jag ta en annan gång.

Sedan kollade jag på hans gräsklippare, hjulen vinglar som på en drucken Trabant som kör på Vodka.

Men där gick jag bet, inget annat att göra än att skaffa nya hjul om man ska få till det, såvida jag inte borrar upp hjulnavet och hittar ett passande rör på axeln men det är inte det lättaste om det nu finns.


Ice Age 2 på TV6 just nu 09:00 - 10:40 och han är bara för rolig den där sabeltandade ekorren.

 

Sedan blev det mer dator och annat småpyssel här hemma som att gosa med Mirabell. Gunnar var bara ute i det dåliga vädret men ibland kikade han in för att äta lite mat.

 

Det blev kväll och jag satte mig för att se på TV, det blev Netflix och Suicide Squad (2016) som var sisådär innan jag gick isäng.

Då hade Inger kommit hem från jobbet dit hon åkte lite tidigare än hon skulle börja, hon hade en föraning som visade sig rätt.

De eller den som skulle jobba blev plötsligt sjuka/sjuk så hon fick arrangera midsommartrevligheterna för de gamla.

 

Jag gick isäng och började med lite övningar men då högg det till i det gamla diskbråcket så jag slutade och ägnade mig åt ljudboken medan jag surfade och letade hjul till gräsklipparen. Inte det lättaste men till slut fann jag vad jag letade.

Men det blir dyrt att byta så knappast lönt då de ändå fungerar sisådär. Kanske därför det är en modell som utgått.

Det är en Partner PP53 som K.Rauta sålde en gång i tiden.

Bildresultat för Partner PP53 Men än har jag inte gett upp letandet för den går ju fint.

Nä det här går inte, måste skriva klart det här och inte kolla på filmen och leta gräsklippare, men ekotten är bara för kul och akta den som tar ekollonet av han.   

 

Jag har sovit ganska gott men när Gunnar kom in dyngsur som en ourvriden disktrasa och ville gosa var det inte lätt.

Sedan lade han sig mellan mina ben och vattnet trängde igenom täcket till mina ben och in i madrassen.

Men vad gör man inte för de små liven.

 

Steg upp tidigt då Gunnar än en gång kom in och lade sig hos mig, dock inte lika dyngsur, bara sur och blöt.

 

Idag vägde jag 75,2 kg vilket är bättre än de 76,3 jag fick igår men vikten går likt livet upp och ner.

 

Livet är ju som en golfboll, man får ett antal hårda slag och det går upp och det går ned och slutligen hamnar man i ett hål i marken.

 

Idag ska jag eller har jag tänkt byta olja i gräsklipparen, det borde jag göra i alla våra maskiner men Anders klippare står nu inne i garaget och det regnar ute.

 

Senare idag är det planerat att jag ska få besök av en bekant jag bara pratat med på nätet, ska bli intressant och kaffe har jag alltid hemma, nu även lite rulltårta och bullar i frysen så det ordnar sig.

Senare ska vi träffa svåger och svägerska, antingen kommer de hit eller så åker vi dit när Inger slutat jobbet.

Kanske går det att ta hojen för det ska klarna upp senare idag.

 

Just nu är det dystert med 11,9°, regn och blåst så Gunnar och Mirabell ligger på vår dubbelsäng och sover.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-25 09:45:10

Temperatur: 11,6 °C
Lufttryck: 995,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,6 m/s från ESE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 10,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 8,7 mm
Gårdagen: 5,7 mm
Månaden: 43,2 mm
Året: 182,1 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,7 °C
Klockan:
09:37
Temp - Max:
16,3 °C
Klockan:
14:13
Temp - Min:
10,2 °C
Klockan:
04:52
Temp - Min:
8,9 °C
Klockan:
02:25
Lufttryck - Max:
1001,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1012,8 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
994,8 hPa
Klockan:
09:27
Lufttryck - Min:
1001,1 hPa
Klockan:
23:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:16
Sol ned: 23:07
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:51 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 11s less daylight tomorrow
Måne upp: 04:57
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:56


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards