jans

Direktlänk till inlägg 17 april 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 17 april 2019 07:17

Onsdag den 17/4


Ja idag skulle lilla mamma ha blivit 101 år om hon varit på benen. Men hon blev ju ändå 93 innan hon gick vidare.


Igår var vi i stugan och vad gjorde jag mer än plockade och städade undan efter köksjobbet.

 

Det blev nog inte så mycket egentligt arbete. Jag följde media efter den stora branden i Paris då Notre-Dame brann och lyckligtvis klarade sig stora delar av kyrkan och ingen person skadades mer än lite, så skrev då media, en brandman och två poliser skadades lindrigt.

Vid 4-tiden åkte vi hem igen med ett lass kartong på släpvagnen och efter att först ha åkt hem och släppt av Gunnar (jag glömde svänga Kullavägen) så åkte vi först till återvinningen och sedan tankade jag bilen för att åka till Blomsterlandet där Inger köpte en massa blommor.

Så det kommer nog att bli fint här ute även i sommar. Mycket är ju på gång här inne också.


Det är verkligen spännande på TV just nu, Den stora älgvandringen, ett program helt i min smak.


På väg hem hämtade vi upp Maria som tog över bilen då hon och Mona med katter ska vara i stugan under påskhelgen.

Senare blev det middag, jag värmde något i micron och så sallad till. Vi såg sedan lite på TV men jag var trött så jag somnade nog av och till.


Gick isäng redan ½12 och somnade nästan direkt med Gunnar i mina knäveck, steg upp en gång och stängde fönstret.


Redan vid 6 steg jag upp då jag var utsövd så därför lite tidigt inlägg, både frukost och tidning avklarat.

Peter ringde igår och ville komma förbi för att lägga på sommardäcken och jag ska hålla mig hemma då vid 2-3-tiden.

Tror han kommer då då Anna och Emil åker bort men Peter är hemma då han ska jobba.

Erik behöver inte byta däck, jo han har redan bytt på cykeln men bilen är ju såld. Däremot har han inte fått sina fina sommardäck sålda.

 

Behöver du däck till en mindre bil så har du här 4 st för endast 2000:- 

2 är i stort sett nya och bara dem kostade så mycket ifjol.

Dem har suttit på en VW Polo 2001


Fina pippifåglar på TV men dem försvinner under vattnet ibland.


Det ska bli fint väder även idag och jag funderar på om jag ska ta en cykeltur, måste ju ut och röra på mig och har ju tänkt cykla lite mer så jag tränar andra muskler.


Det blir matinéfilm idag, i stugan såg jag ju ingen sådan då vi var ute och pysslade på hela tiden och det blir väl inget idag heller, MEN i alla fall så är det idag 

Främlingen

SVT1, Idag 14:35 - 16:10

7.4 IMDb, 1946, Thriller, USA, 95min

En nazijägare är på jakt efter den ökände Franz Kindler, en av de högst ansvariga bakom folkmordet på judarna. Nu lever han ett lugnt liv under falsk identitet som historieprofessor och ska just gifta sig med en domares dotter. Den enda som kan leda honom till Kindler är en före detta nazikumpan, men innan det hinner ske hittas denne mördad.

Just nu har jag +0,6° här utanför fönstret och grannens två katter som spanar efter småfåglar

Solen skiner och det är vindstilla, väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-17 07:30:10

Temperatur: 7,5 °C (Solen värmer tempgivaren)
Lufttryck: 1032,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från E,
i byarna 0,3 m/s
Kyleffekt: 7,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,5 °C
Klockan:
07:29
Temp - Max:
13,8 °C
Klockan:
13:11
Temp - Min:
-4,2 °C
Klockan:
05:14
Temp - Min:
-4,1 °C
Klockan:
03:40
Lufttryck - Max:
1032,9 hPa
Klockan:
00:57
Lufttryck - Max:
1035,1 hPa
Klockan:
09:59
Lufttryck - Min:
1031,9 hPa
Klockan:
05:17
Lufttryck - Min:
1032,3 hPa
Klockan:
19:03


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:08
Sol upp: 05:03
Sol ned: 20:16
Skymning: 21:12
Dagsljus: 17:04 tim:min
Dag längd: 15:13 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:49
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 05:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här ute

   


Kanske dags att ta bort julgranen, nu har nog foten tinat fram så det går att skruva loss den.

   





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards