jans

Direktlänk till inlägg 19 april 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 19 april 2019 08:03

L å n g f r e d a g den 19/4


Fast nu för tiden är den inte längre än andra dagar då klockorna går lika fort.


Igår fick jag ett mess medan jag skrev blogginlägget, det var från Handelsgården här i stan som bara ville säga att jag vunnit deras tävling.

Jag som aldrig, nåja nästan aldrig nappar på dessa tävlingar. Jag hade i alla fall rätt på vad bilden föreställde och det var en igelkott.


Det blev cykeln ned till stan och i en låda fick jag välja vinsten. Det blev igelkotten från tävlingsbilden.

 

Ett litet mjukt gosedjur som jag får se vad det blir med, kanske till barnbarnen att ha när de är här, i stugan eller så har jag kvar den själv.


Här hemma fortsatte jag ute med att spola av altaner och ställa i ordning möbler men det finns både snö och skräp kvar på norra sidan utanför mitt fönster.


Inger kom hem och cyklade sedan till Kvantum där hon hämtade tre tårtor och handlade lite annat till helgen.

Men hur 17 hon fick hem dem på cykeln är en gåta.


Jag gjorde pizza till middag, värmde en fryst i ugnen men inte är det mycket mat på dem. Ändå så delade bara vi på en medan vi såg om dinosauriernas död. Nu har de fått reda på vad som dödade dem för 65 miljoner år sedan.

De dog av en gipsskiva i huvudet. Asteroiden som slog ned i Mexikanska bukten gjorde en krater på runt 20 mil och massor av material åkte upp i luften runt hela jorden. Det blev atomvinter med kyla.

När de borrade upptäckte de att där det borde ha funnits massor av gips i marken fans inte något sådant så det måste ha blåst upp och skymt solen flera år innan det så småningom ramlat ned, i huvudet på dino.


Efter mat och TV startade jag en film jag spelat in tidigare om en actonhjälte som får ta hand om barn.

Men som vanligt somnade jag nog av och till.


Efter filmen stängde jag datorn och gick isäng.

Fönstret öppet och jag har sovit skapligt inatt men vaknade med värk så en varm dusch lindrade lite.


Idag får jag se vad det blir, det regnar söderut i den stora älgvandringen som även sänds på nätet

och här verkar det hänga i luften så det kan bli en innedag men prognosen säger lite varmare och uppklarnande så varför inte en MC-tur till Skeppsvik och en kopp kaffe hos Maria.

Jag får se vad det blir men just nu +8,4° utanför fönstret, lite mulet med nått underljus och det blåser en aning.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-19 08:45:08

Temperatur: 9,5 °C
Lufttryck: 1031,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 47 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från NW,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 7,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,1 °C
Klockan:
08:10
Temp - Max:
19,0 °C
Klockan:
15:14
Temp - Min:
2,2 °C
Klockan:
04:48
Temp - Min:
-3,8 °C
Klockan:
04:56
Lufttryck - Max:
1033,1 hPa
Klockan:
00:38
Lufttryck - Max:
1033,1 hPa
Klockan:
00:18
Lufttryck - Min:
1031,3 hPa
Klockan:
07:37
Lufttryck - Min:
1030,3 hPa
Klockan:
15:31


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:00
Sol upp: 04:56
Sol ned: 20:22
Skymning: 21:20
Dagsljus: 17:20 tim:min
Dag längd: 15:26 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 20:10
Månfas:
Full moon
 Moon
Måne ned: 05:40


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser himlen ut

 


och trädgården.

      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards