jans

Direktlänk till inlägg 30 januari 2020

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 30 januari 2020 08:42

Torsdag den 30/1


Igår åkte jag och Inger ut, först till stan där hon skulle göra ett ärende och sedan till Söderslätt eller Avion som det kallas.

Fast man säger IKEA som också ligger där fast Willys har större bokstäver på fasaden så man kanske skulle säga det senare.

Nåja vi åt lunch på nån Thaibufé eller är det Kinamat. Nått där borifrån österland är det då men gott och mätt blev jag.

Sedan inköp av ettpar saker hos Classe innan vi åkte hem igen.


Jag lackade plattjärnen med

 


Men jag hade helst velat ha matt lack men så här blev det.

 


Och en närbild.

 


En lur på soffan fast jag sov inte utan såg gårdagens matinéfilm.

1949 • Äventyr • USA • 92 min

Igår 15:15 - 16:45SVT1 HDTrots att hans pappa omkom på en racingbana är Billy Coy inte avskräckt från att tävla med snabba bilar, men på sin väg mot toppen gör han sig ovän med många. En dag förorsakar Billy en olycka på banan och han hamnar i onåd. Vägen tillbaka blir lång och svår.

Otroligt att se hur man körde bilar i 200 km/h utan bälte, öppen sittplats och i kortärmad skjorta men man hade någon form av hjälm.

Fast det var ju film men det var nog ändå skralt med säkerheten.


Middag och vi såg norska program om snö. 

Snowhow finns på NRK men även SVTplay.

Men vi ser på originalet och det är ju även textat där, på Norska men nu kan vi det ganska bra.

Riktigt intressant program som du Anders och ni andra kan tycka om.


Sedan började jag se en, en , en film, nån som blev superhjälte och ska slåss mot det onda.

Shazam! (2019)


Jag såg inte mer än nån halvtimma och det återstår om jag ser resten.


Det blev även en hel del annat pyssel under dagen innan jag gick isäng med min ljudbok.

Alvedon och senare då värken blev svåt Diklofenak på valda delar av kroppen men jag har nog sovit.

Vaknade mot morgonen och då låg Gunnar under Ingers täcke mellan oss och sov med nosen ned i springan mellan madrasserna.

Nästa gång låg han i fönstret och då var det dags att stiga upp men låg ändå kvar till åtta.


Frukost och tidningskoll och jag vill inte gå ut.

Men måste nog för det har snöat och det snöar så det blir snöskottning även idag och jag som tog bort snön från fågelmatningen igår kväll.

 


Inte ens bilen är förskonad men jag har sett värre då jag inte ens såg bilen där ute.

   


Jag avvaktar med att åka till stugan för det ska komma mer snö, till helgen ska det ramla ned men jag har inte kollat längre fram.


Just nu har jag -,02° här ute och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-01-30 09:45:10

Temperatur: -0,2 °C
Lufttryck: 1012,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -0,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 24,3 mm
Året: 24,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,2 °C
Klockan:
09:28
Temp - Max:
-1,8 °C
Klockan:
23:37
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
01:43
Temp - Min:
-5,2 °C
Klockan:
04:14
Lufttryck - Max:
1013,9 hPa
Klockan:
01:10
Lufttryck - Max:
1014,0 hPa
Klockan:
22:34
Lufttryck - Min:
1012,2 hPa
Klockan:
09:28
Lufttryck - Min:
1012,3 hPa
Klockan:
09:24


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:28
Sol upp: 08:25
Sol ned: 15:20
Skymning: 16:18
Dagsljus: 08:50 tim:min
Dag längd: 06:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 10s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:01
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:13


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut och jag väntar nog på att dom plogar vägen innan jag går ut. OM inget annat inträffar som att termostaten till Anders kommer till Kjelle på Avion.

        

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards