jans

Alla inlägg den 21 februari 2021

Av Jan Sandström - 21 februari 2021 08:24

Söndag den 21/2


Igår började jag dagen, som vanligt, med frukost efter att ha stigit upp, kissat, vägt och rakat mig.

Sedan tog jag itu med luftvärmepumpen och lagade den.

Jag hade ju problem med att få kontakt över nätet med den efter att hon klippt ett par ledningar, ja hon från Norrlands Kyl & Värmepumpar.

Hon kom ju hit i fredags och gjorde det efter tips från Daikin, tillverkaren. Jag skulle ju få vara försökskanin och se om det hjälpte mot det att den stänger av sig själv helt oväntat.


Men ingen WiFi på den så kan jag ju inte se om den stannar och inte heller starta den, så efter mycket funderande provade jag att skarva ihop ledningarna igen, och se då fungerade allt som tidigare.

    Så jag gorde en permanent lagning, lödde och isolerade så nu är vi tillbaks på ruta ett igen.

Men jag är fortfarande lur på att det kan vara WiFi-modulen som jävlas.

Där skulle jag ju faktiskt kunna skifta modulerna på mina pumpar, jag har ju två st.

Då skulle den i lillstugan stanna istället men felet är ju så spontant att det kan gå en vecka eller ett halvår.

Nu vet jag i alla fall att jag inte är ensam om problemet för det lär hända på ett par pumpar till enligt reparatören.

Framtiden får visa vad som händer.


Sedan gick jag ut och skottade snö i en timme innan kaffe. Rensade runt pollarna, lyktorna mot badtunnan.

 

Hann också med senare att byta en strömbrytare på snöslungan, jag bröt ju av den jag satt dit för att växla mellan handtagsvärme och belysning.


Sedan blev det till slut middag och lutfisk.

Till den såg vi en Bondfilm när man skulle dränka Silikondalen.

Levande måltavla (1985)

A View to a Kill (original title)
 

Inte den bästa Bondfilmen.


En ganska tidig kväll och jag har sovit skapligt.

Idag funderar jag på att ta bort ett element vi har i duschen på toan, ja det är bortkopplat och inga sladdar går dit men det sitter kvar för att täta skruvhålen, nu fick jag en idé att flytta det ut till varmförrådet där ett element gått sönder.

Jag har haft två st. där som frysskydd och ett som backup.

Vi fick ju som sagt problem där samma morgon som vi åkte ned till Jönköping och Erik kunde rycka ut och fixa igång värmen.


Eljest skotta snö för det snöade igår och inatt.

Senare i eftermiddag åker vi hem till stan igen, Inger ska jobba imorgon och jag har tid på bilverkstan, Carstedts på Ersboda.

Så jag får se om jag får någon transport hem i kväll så kan jag lämna bilen där redan idag.


-12° ute men lite ljusare dag än igår då molntäcket låg ungefär i grantoppshöjd.

Väderstationen hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-02-21 09:00:10

Temperatur: -10,5 °C
Lufttryck: 1008,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från NE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: -15,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 25 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,2 mm
Året: 11,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,0 °C
Klockan:
00:24
Temp - Max:
-0,8 °C
Klockan:
14:24
Temp - Min:
-10,7 °C
Klockan:
07:40
Temp - Min:
-5,3 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1008,5 hPa
Klockan:
08:40
Lufttryck - Max:
1001,9 hPa
Klockan:
03:28
Lufttryck - Min:
1001,0 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
997,6 hPa
Klockan:
19:39


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:24
Sol upp: 07:13
Sol ned: 16:34
Skymning: 17:23
Dagsljus: 10:59 tim:min
Dag längd: 09:21 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:58
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.



och bilder.  

       


Vi har många Nötskrikor här ute men dom är så skygga att bara jag kommer med kameran mellan blombladen så sticker dom iväg.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards