jans

Alla inlägg den 22 juli 2022

Av Jan Sandström - 22 juli 2022 08:30

Fredag den 22/7


Igår var jag hemma och pysslade med ett och annat, mest annat.

Satt och försökte få ordning på foton men jag får nog sluta fota så mycket.

Det mesta hamnade i papperskorgen då det är det jag tar till bloggen men det är ju också sådana vardagsbilder som ska sparas för framtiden, till idag t.ex eller imorgon.


Maria och Mona kom tillbaks med bilen och jag skjutsade hem dem.

Så kom Anders förbi, Atho har gnagt sönder sin andra sele och undrade om den går att laga, och det mesta går att laga.

Jag letade fram ett lagom brett band, typ bilbälte, spännband och så kom Inger hem. Anders och Atho åkte hem och skulle prova på att limma och sy selen till hunden.


Vi packade ihop och tog katten med oss hit till stugan där det var väldigt varmt, kvavt och fuktigt. Utomhus alltså.

Som gjort för lite oväder.

 

och oväder var det, men inte hos oss utan ute till havs och söderut.

Vi hade eldat i tunnan och ätit middag och satt ute på altanen i skön värme.

Jag pulade på med väderdatorn och tror jag kom tillrätta med lite, tog bort pinkoden som skulle knappas in vid start och omstart och så automatisk start av väderprogrammet Cumulus men jag kör en gammal version, gillar inte den nya som är strulig och inte lika enkel.


Regnade gjorde det också men inga mängder och till slut blev det badvarmt vid 23-tiden.

Bad men jag saknade stjärnhimmeln men skönt och efter badet satt jag kvar här ute till halv ett.

Inger gick isäng tidigare.


Det blev sängen även för mig och jag har sovit gott.

Telefonen ringde halv åtta i morse och Inger fick frågan om att jobba extra, vilket hon sa nej till.

Vi steg upp och frukost m.m här ute på altanen men inte lika varmt som i går kväll.

14° när vi gick ut och nu har det stigit till 14.9° men solen skiner och en nordlig vind.

 

Fint besök har vi också

 


Den skuttar omkring här på räsmattan och verkar trivas här, men kan jag plocka en bukett prästkragar och locka till mig haren, när gräsmattan är full med godsaker.

Knappast, då är det lättare att få fram ekorren med nötter.

Det är det här som är så mysigt med stugan.

Jag vet inte om det är tredje kullen snappare i holken här i trädet vid altanen.

 

Holken finns där i typ förlängning på infravärmen.


Idag är tanken att bygga på förrådet och ska vädret vara fint ska vi väl hinna med en del, kanske få upp tak och lite reglar och läkt.

Kanske får vi hjälp av barn som ska komma upp, om inget annat kommer ivägen för dem för dom har ju också sina liv och jobb m.m


Vädret skrev jag om och väderstationen visar, OM nu allt fungerar idag, vilket det inte gör.

Va f-n är det som strular, VARFÖR stannar den så här.


Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden: 2022-07-22 04:12:55  

 

Temperatur: 12,3 °C
Lufttryck: 1014,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 84 %
Vindstyrka: 1 m/s från NNE,
i byarna 1 m/s
Kyleffekt: 12,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 65 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 56,1 mm
Året: 144,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
24,7 °C
Klockan:
18:16
Temp - Min:
12,3 °C
Klockan:
04:11
Temp - Min:
8,3 °C
Klockan:
01:46
Lufttryck - Max:
1015,2 hPa
Klockan:
03:05
Lufttryck - Max:
1017,5 hPa
Klockan:
00:16
Lufttryck - Min:
1013,8 hPa
Klockan:
00:20
Lufttryck - Min:
1012,5 hPa
Klockan:
20:49


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:14
Sol ned: 22:16
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 11s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:14
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 16:40


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Morgonbilderna stämmer då.

         

Av Jan Sandström - 22 juli 2022 00:04

Men inte här hos mig där vi har varmt och så har vi badat ännu varmare.
Men straxt blir det sängen även för mig.

 

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards