jans

Alla inlägg den 23 juli 2022

Av Jan Sandström - 23 juli 2022 09:40

Lördag den 23/7


Först kan jag bara säga att JAG HAR ONT idag.


Men det beror på eget arbete för igår var en ganska produktiv dag här.

Började förbereda att jobba på förrådet men hittade inte skruvlådorna, sedan kom vi på att kanske Anders fick låna inför sitt fönsterbyte.

Och efter telefonsamtal till han, som faktiskt fungerade för av och till hade vi noll i mobiltäckning här.

Men det problemet, med skruvarna alltså löste sig då Erik var på Aveon (IKEA) och han skulle komma hit under dagen.

Så ett samtal till han och så hämtades skruvar och annat.


Jag var inte sysslolös utan satt med min väderdator och upptäckte att laddningen kom och gick.

Efter felsökning kom jag då fram till glappkontakt och vid nätdelen.

 


Tur att jag har grejor här också och inte bara inne i stan så efter att ha öppnat sladden och upptäckte att det var avbrott så lödde jag ihop och så isolering utanpå.

Och datorn laddade konstant igen så nu återstår att se hur den fungerar.

 

Jag lyckades även ta bort att jag måste knappa in pinkoden vid start och lägga väderprogrammet som autostart.

Så nu kan den starta om själv vid en uppdatering.

Det jag inte kunnat göra är att den startar om efter ett strömavbrott om det är så länge att batteriet tagit slut.

Tror i alla fall att den inte gör det men det är ett mindre problem för vid långa strömavbrott brukar jag ändå måsta åka hit och titta till.


Jag började snickra med att sätta upp väggreglar och så hjälpte Erik till med att sätta upp takfolien och reglar så nu är golvet regnskyddat om det bara kommer uppifrån.

     


Men det var bökigt och lite svårt att få till men till slut så var hela taket klart för att skruva takplåten.


     


Men jag saknar nockplåtarna och till vindskivor och så ska väggreglarna på långsidorna skruvar dit, även uppe vid gavlarna ska det dit några reglar.

 


Förberett för ett litet fönster har jag också gjort men det är mest för syns skull och kommer inte att släppa in mer än lite ljus då det sitter högt och under takutsprånget.

 


Inger städade dammen efter barnbarnet Harrys lek då han öst ned en massa sand där och så passade hon på att rikta upp dammen lite bättre.

Hon och Erik körde även grus och förstärkte under förrådets hörn.

 


Erik åkte hem och vi åt fisk middag och senare blev det bad i tunnan för mig, varmt och skönt för kropp och leder.

Inger badade ännu senare och så kom hon in och sa att hennes MP3-spelare även fått bada.

SUCK, bara att plocka fram verktyg och öppna upp den, torka och blåsa och så ned i risburken.


En härlig kväll men lite kall, inte alls som i förrgår då vi hade varmt och skönt.

Men fint väder var det.

 


Gunnar tog sig väl några möss under gårdagen, eljest låg han mest och sov och det gjorde han även senare då han kom in till oss i sängen.

Jag har sovit skapligt och halv åtta blev det morgon även om jag velat ligga kvar.

Ont i kroppen har jag, knän, händer, höger axel och så en massa muskelont men det kan jag stå ut med.


Hade tänkt skruva reglar idag men jag får se hur det blir i eftermiddag.

Ingers MP3 ska kollas och så säkert en massa annat.


Har en köpare av takräcket som är där hemma och det måste jag få någon av barnen att ta hand om.

Om inte annat att lägga fram det på släpvagnen var jag nu ställt eller hängt upp det.


Bad i tunnar bör jag hinna med och kanske inte så sent utan under eftermiddagen.


Det var lite svalt när vi gick ut för frukost, 10° visade termometern då men nu är det varmt och skönt med 15.2° skuggtemperatur.

Här på altanen är det varmare när solen nu skiner från en nästan helt blå himmel.

Väderpinnen pekar då inte nedåt.

 


Väderstationen visar här Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-07-23 10:29:34 (hög tid för förmiddagskaffe)     

Temperatur: 15,1 °C
Lufttryck: 1013,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 59 %
Vindstyrka: 1 m/s från NE,
i byarna 2 m/s
Kyleffekt: 15,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 56,1 mm
Året: 144,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,1 °C
Klockan:
10:28
Temp - Max:
22,2 °C
Klockan:
15:12
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
03:26
Temp - Min:
9,7 °C
Klockan:
23:54
Lufttryck - Max:
1015,6 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Max:
1016,5 hPa
Klockan:
16:08
Lufttryck - Min:
1013,1 hPa
Klockan:
10:28
Lufttryck - Min:
1013,8 hPa
Klockan:
00:20


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:18
Sol ned: 22:13
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 18:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 15s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:08
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna.

       


Utsikten från toaletten.

 


  


  

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards