jans

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2023

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 29 augusti 2023 08:55

Tisdag den 29/8


Igår blev en seg morgon men kom ändå upp ur sängen.

En hel del tid ute på altanen med kaffe och korsord samt lite lite fixande.

Tog fram stegen för att ta ned fågelholken i stora granen men den måste ha växt mycket för jag fick gå och hämta en längre.

Det blev 4 meter istället för den lätta på 3 meter.


Jag som nu är så höjdrädd men lyckades skruva ned holken och den ska få en översyn och några nya delar.

Det blev det alltså inte igår utan vi väntade gäster och dessutom skulle det regna samt främsta orsaken, jag iddes inte.


Bara för att du inte ska behöva klaga på mig så vet jag att träd inte växer upp från roten utan de blir bara tjockare, längden ökar genom att de får nya skott längst ut på grenarna.


Jag bytte om till något finare och så kom gästerna men det blev bara 5 st. Eller 6 för en hade sin lilla parvel med sig men han åt ingen strömming eller annat från bordet.

Han var så nöjd och glad att få ligga på golvet och titta på takfläkten eller i mammas knä och "prata" med oss.


Strömming åts och vi andra åt annat. Men i år luktade inte strömmingen något, den doften som brukade sprida sig över en hel stadsdel kändes inte ens inomhus.

Säkert miljöpartiets fel om det inte är Putin, Trump eller regeringen som ligger bakom det.      


Vi åt och drack och bara tjejer så en massa prat och jobbskvaller, fast det bidrog inte jag med någonting av.

En titt runt och in i gäststugan och ute regnade det.


Jag såg färdigt filmen Fast & Furius 9 som fick betyget   

Tacka vet jag Åsa-Nisse, Tati och Marx och liknande. Det är filmer det.

Det blev sängen och jag har sovit gott och länge, ända till 8 då det fick bli morgon.


Idag måste vi få prata med mäklaren Helen om hur det går med husförsäljningen. Ringer inte hon får Inger ringa upp.

Jag har lite svårt att höra hennes handsfree hon använder. De där grejorna är ett elände när folk använder för man pratar väl inte bakom örat.

Mikrofonen ska ju vara framme vid munnen och inte ta in alla ljud som finns runt omkring.

Har själv lurar med funktionen och micken är i ett litet minihål vid ena örat så jag använder dem inte till att prata i telefon med, bara ljudböckerna.

Men det borde gå att ställa in så att jag pratar i mobilens mick och lyssnar i lurarna. Men har inte lyckats lista ut hur eller OM det går.


Eljest blir det fågelholkar har jag tänkt, såga och fixa till och byta ut några, ta bort några som hackspetten varit på eller så får de sitta kvar efter kontroll och lagning.

Ska försöka få ihop en ekorrmatare och kollat lite på nätet men någon direkt ritning har jag inte hittat utan man kan göra dem som man vill.

Huvudsaken är att ekorren kommer åt men inte fåglarna, de ska få lite frö på sidan om.

Men den här tycket jag är läcker

 

Hittade bilden ute på nätet men ingen aning vem som gjort den, fast den måste nog fästas ordentligt för den är lång och blir tung med glasburk, nötter och ekorrar på längst ut.

Sedan undrar jag om inte fåglarna ändå kan ta sig in och hämta nötter.

Jag tror mer på den med lock som kurrarna får lyfta på och ta nöten.


Nåja det blir pyssel idag om jag inte tar hojen en sväng.

Det ska ju bli sol och nu kom faktiskt solen fram på vedboden, det blev så ljust här inne.


13,3° utanför fönstret, 13,8¯ och 1,7--2,7 m/s från WSW visar väderstationen samt att det kom 17,7 m.m regn i går och i natt.

Men i dag ska det bli upp emot 18--19° och halvklart men en västvind.


Morgonbilderna ser ut så här.


Nej det blev inga bilder just nu, kommer inte åt servern men det kan bli ett separat inlägg senare idag.

Servern kom igång så här är bilderna.
       


Det blir ingen MC-tur när himlen ser ut så här.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 18 maj 22:18

Inger ville först inte men hon ändrade visst sig när hon såg Svanen fick sällskap tidigare i kväll men är nu ensam igen. Och månen lyser där uppe. Det kliar så i mina ögon så jag måste ta ögondroppar och piller när jag badat klart. ...

Av Jan Sandström - Lördag 18 maj 21:13

Men det blev ändå ganska bra.   Lackat på bord och pallar blev det då   Inger och Emil har ladat ved till vedboden      Jag tömde varmförrådet på färgburkar och annat frostkänsligt.   Av de gamla hyllorna byggde jag en ny hylla som ...

Av Jan Sandström - Lördag 18 maj 09:12

Lördag den 18/5   Nu är det sommar säger SMHI Jag säger att eländet har brutit ut eller slagit ut, björken hade musöron men nu fullt utslagen med allt vad det innebär som pollenallergiker. Men det är skönt med värmen så jag klagar inte fast ö...

Av Jan Sandström - Fredag 17 maj 08:59

Fredag den 17/5 och syttende mai     Igår så finslipade jag bord och pallar, flyttade över till husvagnens ide där jag drog på ett lager lack.       Och det kommer nog att bli fint efter andra och kanske tredje lagret.       ...

Av Jan Sandström - Torsdag 16 maj 07:56

Torsdag den 16/5   Igår åkte Inger in till Vindeln och jag stannade här med kisse. Kånkade och bar, drog på lilla kärran mellan förråden och fick undan lite. Letade en planslip jag har men inte hittade, tänkte till slut att den kanske var hem...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards