jans

Direktlänk till inlägg 30 augusti 2023

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 30 augusti 2023 07:48

Onsdag den 30/8


Idag har min älskade hustru födelsedag,

 

hon har alltså lyckats bli ett år äldre.

 

säger jag till henne.



Men igår jobbade vi på som vanligt.

Hon med trädgården och jag grejade på med fågelholkar.

Fick till slut ihop 7 st, 4 renoverade och 5 helt nya med delar jag kapat till för flera år sedan men bara blivit liggande i en låda.

       

Men mitt i snickrandet tog vi kaffepaus och långt där borta hördes motorljud.
Konstigt för de har ju redan tagit in skörden från åkern, kan det vara vägen de börjat med att ställa i ordning.

Sagt och gjort så fick jag kolla så det blev en promenad efter byavägen.

   

Det blev en bit och visst höll de på att hyvla och göra i ordning kanterna.

 


Men Anders tipsade om en film som handlar om vägrenovering och senare på kvällen såg vi den.

Den är lång så titta helst på dator eller som vi på TV.
https://youtu.be/jb8dnC1fOqg?si=P8tBskNnPiAclcPM


Jag hoppas de ska göra ett ordentligt arbete och inte nått halvgjort för då har vi samma problem till våren igen med "vulkanutbrott"

    och "förkastningssprickor".

       


Det blev några vändor men han släpade mest bladet ovanför vägen, fast här uppe på kullen har vi inte haft några större problem mer än att det blir geggigt och spårigt.


Pratade i telefon med Tomas men när mäklaren Helen ringde missade Inger det. Hon hörde ingen signal och det är inte första gången det händer. Hon har nått fel på sin mobil.


Men eld under grytan och till slut blev det middag då vi såg filmen om skogsbilvägarna, sedan satte vi igång fjärde avsnittet om Göteborg som finns på SVTplay.
Skönt att kunna trycka på paus för det var varmt i grytan och det blev ett nattbad.

Stjärnklart med molnslöjor och fullmåne men vi såg ett antal satelliter och jag såg ett fint stjärnfall fara över större delen av himlen.

 


Månljuset störde men stugans belysning stör mer, men med mobilen så släckte jag det mesta.

   


Men månen kan jag inte styra, ännu.

 


Inte heller det där ljuset som kom farande.

 


Det var en bil med jag vet inte hur många lampor fram och på taket.

 


Till slut var jag trött och mör så jag gick in och straxt efter kom Inger in och vi kunde se klart sista delen om Göteborg.

Sedan blev det sängen och jag har sovit gott.

Kissat en gång och så störde Inger mig med att klättra över mig vid halv sex.

Så jag passade på att kissa igen och ute var det +3,5° och Gunnar låg kvar ute, han som brukar komma in när tempen sjunker.

Jag låg kvar men halv sju steg jag upp och gjorde morgon.


Idag ska vi in till lägenheten i Vindeln för att tvätta, medan de maskinerna snurrar på ska vi gå över till nya Tittis som nu är asiatisk restaurang vilket man kunde läsa om på vk.se härom dagen.

Det blir en födelsedagslunch och vi ska testa om killarna är lika bra som Titti och Frank som nu lämnat över till de två kusinerna.


Något jobb i lägenheten blir det inte, eller kanske lite men vi ska handla också.

Inger sa att hon kanske ville stanna i lägenheten till imorgon så vi får se om jag blir ensam med Gunnar i kväll.

Vädret ska bli hyfsat men det märks att vi går mot höst och vinter.


Just nu halv nio har jag 8,2° utanför fönstret och väderstationen visar 8,1° och helt vindstilla.


Morgonbilderna ser ut så här.

         

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 18 maj 22:18

Inger ville först inte men hon ändrade visst sig när hon såg Svanen fick sällskap tidigare i kväll men är nu ensam igen. Och månen lyser där uppe. Det kliar så i mina ögon så jag måste ta ögondroppar och piller när jag badat klart. ...

Av Jan Sandström - Lördag 18 maj 21:13

Men det blev ändå ganska bra.   Lackat på bord och pallar blev det då   Inger och Emil har ladat ved till vedboden      Jag tömde varmförrådet på färgburkar och annat frostkänsligt.   Av de gamla hyllorna byggde jag en ny hylla som ...

Av Jan Sandström - Lördag 18 maj 09:12

Lördag den 18/5   Nu är det sommar säger SMHI Jag säger att eländet har brutit ut eller slagit ut, björken hade musöron men nu fullt utslagen med allt vad det innebär som pollenallergiker. Men det är skönt med värmen så jag klagar inte fast ö...

Av Jan Sandström - Fredag 17 maj 08:59

Fredag den 17/5 och syttende mai     Igår så finslipade jag bord och pallar, flyttade över till husvagnens ide där jag drog på ett lager lack.       Och det kommer nog att bli fint efter andra och kanske tredje lagret.       ...

Av Jan Sandström - Torsdag 16 maj 07:56

Torsdag den 16/5   Igår åkte Inger in till Vindeln och jag stannade här med kisse. Kånkade och bar, drog på lilla kärran mellan förråden och fick undan lite. Letade en planslip jag har men inte hittade, tänkte till slut att den kanske var hem...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards