jans

Direktlänk till inlägg 14 februari 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 14 februari 2015 09:48

Lördag den 14/2


Igår var det otursdagen men var det någon som drabbades, jo jag.

Satt i rumssoffan med Gunnar i knät när Erik kom hem och då hoppade katten upp med klorna i mitt ben.

Eljest hände någo inte så mycket annat.

Tillbringade dagen i lugn och ro här hemma och hade det trevligt och skönt.

Anders kom förbi och lånade släpen, Erik kom förbi och undrade om jag behövde låna bilen   , Peter ringde och ville ha skjuts klockan 7 nu i morse (skönt att bilen var bortlånad), Per från Gävle ringde och berättade hur Hugo hade det och det var bara fint, han verkade trivas bra nu efter två månader hos dem.

Men man förstår ju att det var en stor omställning för den lilla stackaren men nu är jag glad att han fick ett sådant fint hem.

Likaså har Nisse och Pelle fått det fint i flocken ute i Flurkmark, några mil norr om Umeå för er som inte vet.

Sedan började jag se en inspelad film igår kväll. "Stealth - det osynliga hotet - TV 6 - 2015-01-16" men filmen är 2:20 lång med reklam så jag stängde efter halva och gick isäng vid 11.

Inger gick också isäng men Gunnar var ute.

Straxt efter midnatt kom han stolt hem och lade upp en liten mus på fänsterbordet, tror han sa att Mirabell skulle få den men jag släppte inte in de båda.

Så Gunnar stack iväg med musen och kom lite senare hem utan, kanske sprang han hem till Anders och Mirabell med bytet eller så åt han upp den själv.

Men han kom in och lade sig mellan mina ben och jag stängde min ljudbok.

Just nu lyssnar jag på Femböckerna men på Engelska, syndade och tankade hem dem.


Vad är det man säger, Off topic eller?

Hörde nu på nyheterna att de ändrat i Astrid lindgrens böcker om Pippi Långstrump och att negerkung är ändrat till söderhavskung.

Inget fel i det tycker jag men har funderat på en annan sak.

"Negress" säger man ju om en mörkhyad kvinna, eller får man inte säga det?

Vad ska man i så fall säga istället? Blir det mörkhyad kvinna? Det låter så långt så finns det något kortare?


Jo jag lade mig att sova men fick inte sova länge innan Gunnar skulle ut och jaga fler möss.

Han kom hem igen och så ut igen och hem igen, en gång hem dyblöt, nästa gång vit av snö på ryggen så jag har inte fått sova långa stunder förutom efter 6 då jag stängde klockradion utan att ta min medicin, den tog jag 8 när andra ringningen kom, eller den ringer inte utan radion startar.

Hur som helst har jag inte mått bra sedan jag vaknade, är liksom matt i kroppen, ingen direkt energi och så har jag ont.

Men det verkar blåsa, nä inte så farligt säger datorn, Vindstyrka: 3,8 m/s från NNE, i byarna 5,1 m/s =Beaufort F3

Det är nordlig vind och blåser in i min fönsterventil.


Idag har jag ändå inget inplanerat fast jag borde ta mig till Granngården och köpa jordnötter för nu är det snart slut med det.

Kanske kan jag få Erik att komma förbi eller Anders men det är ju ingen katastrof om jag inte får tag på det.

Jag känner att jag inte orkar gå och bära hem påsarna, inte med mina nu onda knän.

Det är väl själva 17 att jag ska vara så skröpplig, gillar verkligen inte det. Det blir en stund på soffan med pläden, judboken och katten lite senare idag.


Vädret så. Det har snöat men jag vet inte om det regnat inatt eftersom Gunnar var så blöt när han kom hem.

Men just nu är det -2,7° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2015-02-14 10:15:04

Temperatur: -2,4 °C
Lufttryck: 1003,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 3,6 m/s från N,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -6,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,3 mm
Året: 45,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,9 °C
Klockan:
00:08
Temp - Max:
2,4 °C
Klockan:
11:59
Temp - Min:
-2,5 °C
Klockan:
09:53
Temp - Min:
-10,0 °C
Klockan:
02:07
Lufttryck - Max:
1004,2 hPa
Klockan:
10:07
Lufttryck - Max:
1003,3 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Min:
997,8 hPa
Klockan:
02:29
Lufttryck - Min:
998,3 hPa
Klockan:
23:29


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:47
Sol upp: 07:38
Sol ned: 16:10
Skymning: 17:01
Dagsljus: 10:14 tim:min
Dag längd: 08:32 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:19
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 10:32

Så här ser det ut, det blev lite ljusare men är kanske förädiskt med snö på isen.

 

I går eftermiddag 16:04 såg det ut så här.

 

Klockan fyra, det märks att det är mycket ljusare nu.


Lite kaffe kanske och ett Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 9 maj 08:37

Kristihimmelsfärdsdag och torsdag den 9/5 eller "flygardagen" som man också sa en gång i tiden.   Men igår så åkte vi in till Umeå och NUS där jag hade tid för ögonfotografering, hade tur och fick en parkering vid östra station och så bara gå i...

Av Jan Sandström - Onsdag 8 maj 08:46

Onsdag den 8/5   Vilken start på dagen, snön vräker ned men tursamt nog gillar älgarna kyla.     Här skiner solen men igår var det si och så med det.Jag klädde på mig och gick ut till husvagnen för att skruva. Inger tog bilen till Vindeln ...

Av Jan Sandström - Tisdag 7 maj 08:44

Tisdag den 7/5   Igår gick jag ut till husvagnen där jag påbörjat arbetet med hjulaxeln.   Lossa låsmuttern och så fick jag loss låsskruven men det satt hårt fast. För att dra ut axeln hade jag en fjädersärare, en apparat som man kan sära p...

Av Jan Sandström - Måndag 6 maj 07:55

Måndag den 6/5   Igår gick jag ut till husvagnen och med skoteroverallen på mig för det var inte så varmt, ett par grader över noll. Hissade upp vagnen och ställde två pallbockar under, bort med hjulet och så undersöka. Lossade stötdämparen o...

Av Jan Sandström - Söndag 5 maj 07:21

Söndag den 5/5   Igår fick Alice komma ut, men hon blev så rädd första gången att jag bar in henne igen. Andra gången gick bättre då hon undersökte altanen och så många dofter i luften.         Jag började med att byta kulhandske på A...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards