jans

Direktlänk till inlägg 28 april 2017

Fredag idag.

Av Jan Sandström - 28 april 2017 17:48

Inger cyklade till jobbet och jag packade fikaväskan och travade iväg ut i det gröna, fast så mycket grönt har det inte blivit ännu.

Via industriområdet gick jag på gamla banvallen ut på änge.

 

Vid 2 km stannade jag och tog fram kaffe och kameran.

   

Det fanns lite sjöfågel men nordanvinden var kall där jag satt på en trästock.

 


Rester från ett svunnet jordbruk.

 


Kan det vara gjort till fåglar.

 

Jag stod still ett tag men såg ingen fågel i närheten av hålen.

 


Norra länken går mitt över Änge och järnvägen är flyttad.

   


Tidigare när man var yngre och lekte här ute såg man tågen komma på långt håll ned från Klockarbäcken.

 

Nu var det här på väg mot Vännäs.

   


Så här kan man använda den gamla rälsen, för att förhindra att boskapen smiter ut.

   


Den här vägen har man kört moppe på ett antal gånger och även cyklat som barn.

 


Nu börjar bebyggelsen sprida sig ut från kanterna, Beijers och Rödberget där borta.

 


Även djuren använder vägen, ett stort avtryck men inget märkvärdigt, bara en hund som trampat här.

Det står tydliga anslag att hundar SKA hållas kopplade men framför mig tidigare gick en kvinna med tre lösspringande hundar.

Hoppas de lämnade fåglarna ifred.

 


Närmar mig Beijers på väg hemmåt, här var det bara ängsmark och i skogen till höger plockade vi blåbär som barn.

 


Vid Sandåkern fick jag se den här pippin, det är vår på gång andingen vi vill det eller inte.

 

Men jag har inte sett den här hemma fast jag har ju inte varit hemma idag.

   


Och så fick jag se den här komma körande.

 


Det är Mc Fly från framtiden eller ska han till framtiden, jo så är det nog, liksom vi alla andra. Varje sekund är ju framtiden.

 

 


Väl hemma blev det kaffe och smörgås, sedan baxade jag ut Anders kajak till släpvagnen, eller först kajaken sedan blev det kaffe.


Därefter i rusningstrafiken till Stöcksjö där jag lastade av och sedan skulle jag hämta en sängram på andra sidan E4.

Min GPS ville att jag skulle köra alla småvägar över åkrar och ängar men det blev vägen runt istället och lastning av sängen gick fint.


Så nu är jag hemma igen och har ätit lax till middag. Är ganska trött då jag inte sovit något i eftermiddag.

Men det blir TV så kanske Tomas kommer "hem" snart.

 
 
Ingen bild

Krister

29 april 2017 08:27

Hej. Gallret över vägen heter färist. Förekommer ofta på Gotland.

Jan Sandström

29 april 2017 09:08

Hejsan, Jodå jag vet vad det heter men iddes inte kolla upp hur det stavades då jag skrev inlägget.
Det används ju där boskap går fritt och i Norge stöter man också på det men att man använt järnvägsräls tror jag är lite ovanligt.
Det måste ju väga enormt där det ligger men sviktar ju å andra sidan inte.
För övrigt har jag undrat om det inte skulle kunna användas vid öppningar i viltstängslen för att hindra älgarna att gå ut, eller klarar de av att gå på färisten?

 
Ingen bild

Krister

29 april 2017 11:06

Färisten fungerar på klövdjur, man kan ju undra över varför. Även gångbroar i trä där det finns mellanrum mellan bräderna fungerar lika bra. Minns detta märkliga från min uppväxt på gård.

Jan Sandström

29 april 2017 15:01

De trampar väl snett på de smala ribborna.
Men bergsgetter kan de nog inte stoppa.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Av Jan Sandström - Torsdag 14 mars 08:02

Torsdag den 14/3   Igår hade jag planer, men som vanligt så  , det sket sig eller gick upp i rök kanske. Men ändå inte ingenting utan lite fick jag gjort. Sängborden är klara och har nu ben så de är 10 cm högre.       Jag känner mig nö...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards