jans

Direktlänk till inlägg 3 september 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 3 september 2018 09:11

Måndag den 3/9


Igår var en dag upp och ned, jag höll helt på att glömma bort att skriva det här, eller gårdagens inlägg.

Vi satt ute i solen vid förrådet och löste korsord under frukosten och sedan blev det annat för mig.

Jag fastnade i kalkyler och siffror.


Men ett snabbt kort inlägg hann jag med, men mitt i skrivandet ringde Inger som behövde en sak till jobbet så det blev en liten biltur och jag hann hem just innan Maria kom och skulle låna bilen.

Jag följde med upp till Ersboda där jag hämtade Peters nya bil, Kia elhybriden som jag körde hit hem då de ska asfaltera deras parkering i veckan. Den var kul och annorlunda att köra.


Här hemma satt jag till stor del ute i värmen och läste eller löste korsord innan jag gick in och fortsatte med fotosortering till webbsidan.

Men det är inte lätt att få dem i rätt ordning när det är bilder från 4 olika kameror och bilderna har olika namn och nummer.

Bilens DaschCam har den fördelen att alla bilder och video är märkta med GPS-koordinater så nu har jag börjat lägga in symboler, POI i GPS-programmet och jag använder Google Maps för att kolla om det stämmer.


Det här är svanar och inbrottstjuvar i Dramen vid campingen.

 

På kvällen hörde jag någon smyga omkring runt tältet och treva in under förgården men så fort jag försökte kika efter såg jag ingenting.

Pratade med ungdomarna från Kungsbacka om det och de hade haft någon vid deras tält också.

Senare kom vi fram till att det troligen var svanarna som gick runt och lärt sig att hitta mat inne i tältens förgårdar för vi hade lite mat där som vi tog in och då blev det lugnt.

Men det är fina fåglar som inte var speciellt rädda av sig så de har nog fått en del mat av campingfolket.


Det blev kväll och på min TV rullade någon film som sidounderhållning fast jag såg inte så mycket av häxor och drakar.


Inger kom hem och jag gick isäng med ljudboken innan jag somnade.

Gunnar kom in under natten och hade klämt ned sig mellan mina ben så jag vaknade med värk i höfter och allt från midjan och nedåt, så kändes det då tills jag lyckades frida benen rätt och lägga dem på samma sida om katten.


Frukost ute efter att ha gjort min måndagstestning.

Den här veckan fick jag bättre värden,

5,9 mmol och vikten 77,3 kg

vilket jag är nöjd med, har ju legat över 6 i blodsocker sista två veckorna.

6,3 och 6,9 de två senaste måndagarna men då var vi ju på resande fot.

Men på Ingers födelsedagsfest testade jag mig efter att ha ätit gott, mycket och sött och då fick jag 7,6 mmol vilket är bra efter det jag stoppade i mig. Det sa då sköterskan som var hos oss.

 

Nu har vi ätit frukost ute och senare ska vi iväg och förtisdrösta innan jag ska hämta Erik och Peter som kommer med flyget.

Därefter åker vi fram och åter till stugan för att kolla på den, badtunnan och bygget, kanske hinner jag få upp taklampan och fläkten så att jag kan börja riva arbetsgolvet. Sedan väntar golvläggning i sovrum och på loftet.

Toaletten ska få vägg innan det blir golvläggning i stora rummet.

 

Senare i kväll blir det väl mer foton och annat från Norgeresan. Jag väntar fortfarande på kostnaden för vägtullarna men den lär de väl inte missa.

 

Det är fint väder idag med sol och svaga vindar.

Just nu 18,5° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-09-03 09:45:10

Temperatur: 20,3 °C
Lufttryck: 1024,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 80 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från S,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 20,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 174,3 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,3 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
21,7 °C
Klockan:
12:26
Temp - Min:
10,0 °C
Klockan:
04:56
Temp - Min:
5,6 °C
Klockan:
05:56
Lufttryck - Max:
1027,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1027,7 hPa
Klockan:
09:03
Lufttryck - Min:
1024,8 hPa
Klockan:
09:29
Lufttryck - Min:
1025,9 hPa
Klockan:
02:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:36
Sol upp: 05:28
Sol ned: 19:47
Skymning: 20:39
Dagsljus: 16:03 tim:min
Dag längd: 14:19 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:19
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 15:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Himlen ser ut så här

 

 

och trädgården så här.

 

 

Inger tog bilen för att åka och handla och jag ska göra kaffe och gå ut till Gunnar som ligger i solen och sover på altanen mot gatan.

 

Jo innan jag slutar, det är ju matinéfilm idag, som jag inte kommer att se just idag.

Vägen till Klockrike på SVT1, 14:50 - 16:30

Från Harry Martinsons roman har man hämtat berättelsen om luffaren Bolle, som på grund av arbetslöshet endast har landsvägen att ty sig till. Där gör han bekantskap med en brokig skara av landsvägens vagabonder som ständigt befinner sig på vandring.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Av Jan Sandström - Lördag 13 april 07:18

Lördag den 13/4   Nu har jag mest bott här i stugan ett år och lite i Vindeln, ännu mindre i husvagnen. Igår fick jag göra om en sak men med en domherrhane som flög in i fönster. Lade den i samma blomkruka och den kvicknade till så småningom....

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards