jans

Alla inlägg den 25 september 2018

Av Jan Sandström - 25 september 2018 12:23

Jag klagade ju tidigare på att jag fick ett felmeddelande efter varje inlägg här på kontorsdatorn men inte min laptop.

Nu när jag sökte en lösning på bildproblemet i Google Crome hittade jag det andra.


Man får inte ha https:// i adressen, sidan fungerar men man får

Felaktig kontrollsumma! efter varje inlägg


Med bara http:// så fungerar det men då har man lägre säkerhet fast Bloggplatsen verkar inte använda https


Nu söker jag problemet med bilder. Tidigrae kunde jag i Firefox markera en bild och få s.k handtag där jag kunde ändra storlek på bilder men det verkar inte fungera i Crome.
Kanske bara en inställning eller att jag måste installera nått tillägg i Crome.

Mannen i Norge har vit mössa idag så vintern är i antågande.

 


Inger bar pelargonerna genom huset så jag fick andnöd och var tvungen att gå ut i friska luften, öppnade korsdrag men lukten


(odören) finns kvar och jag har fått huvudvärk så jag går och lägger mig i något rum utan denna stank.


Finns det någon värre lukt än pelargonernas.

Av Jan Sandström - 25 september 2018 10:03

Tisdag den 25/9


Igår vaknade vi i husvagnen

 

där vi sovit båda två. jag låg hela helgen i vagnen och har sovit gott.


Jag gick in före Inger och tog mitt blodsockerprov som visade 6,0 mmol men en sen middag och muffins från Marias kalas vilket var en riktig "sockerbomb".


Nu upptäckte jag att jag inte kan ändra storleken på bildenrna, kan inte ens markera den, jag bytte till Google Crome igår från Firefox. Säkert nån inställning eller tillägg. I övrigt är den här webbläsaren mycket snabbare.


Efter en snabb ihopplockning av grejor och packat katterna åkte vi hem till stan igen med snöslungan på släpvagnen.

Inger åkte och jobbade och jag gick över till Swedol där jag köpte hålsågshållaren jag behövde i stugan.

 

Ingen lång promenad men det blåste ganska ordentligt igår.

Maria kom och lånade bilen för att hämta ett paket ute på Teg, det var hennes present som kom, fick senare se på Instagram att det var en fin vattenkokare.


Jag satt sedan här vid datorn och installerade Google Crome och till slut hade jag fått det mesta att fungera som tidigare och vissa saker mycket bättre. Däremot behövs säkert mer justeringar som att kunna ändra storlek på bilderna här på bloggen.

Det blev matinéfilm på TV och då jag sett den tidigare en eller kanske fler gånger fick den rulla på här bredvid.

Den heter "Skrattbomben" och är lite småkul men väldigt mycket 50-tal.

Ännu ett fel, jag får inte http://www.svenskfilmdatabas.se/sv/ att fungera, men har inte gett mig tid att kolla varför så filmlänken går till Wikipedia.


Idag sänder de 

Främmande hamn

SVT1, 13:10 - 14:30 som är ett Drama från 1948

Året är 1938. I polska Gdynia ligger ett svenskt lastfartyg som skall transportera kol till Sverige. På en bar försöker en polsk hamnarbetare berätta något för de svenska sjömännen, varpå han blir utslängd från baren och senare nedskjuten.


Efter mycket pulande med datorn blev det kväll och Inger kom hem, senare gick jag isäng efter att ha sett en gammal inspelad film med biljakter och mord, kommer faktiskt inte ihåg vad den hette men jag såg inte koncentrerat utan lite på sidan om då det verkade hända saker.


En stund med ljudboken innan jag släckte och sedan har jag sovit gott, nja egentligen inte för jag hade jäklig värk i fingrarna men det finns ju mediciner och Voltaren så jag somnade ändå.

Mitt pekfinger är nu mer till besvär än nytta för mig, känns det som ibland.


Idag ska jag ta en promenad och köpa två halvkopplingar om jag nu inte tar bilen till Biltema för de har de billigaste.

Jo prisskillnaden motiverar den bilresan gentemot här på Västerslätt fast jag kan säkert gå till stan och Classe, jodå han har också för 49,90 men vet inte om det är st eller för två. Biltema har två för det priset.

Det blir nog Biltema och jag kan ju gå en promenad på Ersboda också.

Men så var det ju den där filmen mellan ett och halv tre. Fast vad är väl en film på TV.

Jag hittar nog på något att göra idag med.


Just nu har jag +10,0° här utanför fönstret, men inatt var det kallt, dock inte frost som i stugan och där verkar min programmering av badtunnans frysskydd fungera och jag får meddelande i mobilen om när det slår på och av.

Där var det inatt (nähä det fungerar inte att klistra in en bild nu)

 

Jag kan inte heller göra den här mindre.


Väderstationen visar då Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-09-25 10:45:10

Temperatur: 10,2 °C
Lufttryck: 1015,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 64 %
Vindstyrka: 5,0 m/s från WSW,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 7,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 36,9 mm
Året: 211,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,2 °C
Klockan:
10:33
Temp - Max:
10,8 °C
Klockan:
15:15
Temp - Min:
1,0 °C
Klockan:
02:34
Temp - Min:
3,2 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1016,6 hPa
Klockan:
06:10
Lufttryck - Max:
1014,2 hPa
Klockan:
23:52
Lufttryck - Min:
1014,1 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
993,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 05:43
Sol upp: 06:30
Sol ned: 18:30
Skymning: 19:17
Dagsljus: 13:34 tim:min
Dag längd: 12:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 19s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:15
Månfas:
Full moon
 Moon
Måne ned: 06:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser det ut i trädgården och himlen.

 




   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards