jans

Direktlänk till inlägg 29 september 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 29 september 2018 09:40

Lördag den 29/9


En månad till min födelsedag och den här gången blir jag 64. Bara ungdom ännu.


Igår kvistade jag iväg upp till stugan där jag plockade ur husvagnen, vevade upp stödbenen och gjorde den klar att köras till vinterförvaringen jag fick tag på helt plötsligt.

Egentligen hade jag tänkt bygga ett provisoriskt tak över den och köpt beslag samt virke till det.

Men så lästa vi i tidningen om förvaring inomhus och det var alldeles i närheten av stugan.

Så på tisdag ska jag köra ned den men då stöter jag på problem, fick bassning av Inger för då ska vi vara med Emil som fyller 3 år.

Men att köra ned vagnen ska väl inte ta hela dagen.

Jag försökte även få en termometer i pumphuset till badtunnan men tydligen var det för långt från mottagaren för jag fick ingen kontakt där. Så det blir att ta temperaturen utomhus istället för att starta pumpen och frysskyddet då det närmar sig noll.


Väl hemma körde jag över till Granngården där jag köpte jordnötter och solrosfrö till mina tomtfåglar.

Just nu svärmar det av småfåglar här ute. Jag måste nog ut och fylla på automaterna, igen.   


Senare kom Inger hem och vi åt mat i rummet medan vi såg på TV, Senare satte vi på ett avsnitt av Morden i Midomer innan det blev sängen.

Jag hade värk så det blev en hel del Votaren och jag har sovit oroligt inatt.

Gunnar kom in genom luckan men ut ville han ha hjälp med att öppna dörren för det var kallt ute och vi hade fönstret stängt. Eljest skulle blommorna ha frusit.


Steg upp tidigt och frukost inne.

Idag är det Prideparad inne i stan och jag funderar på att ta en promenad dit, senare i eftermiddag en föreläsning på Folkets Hus.

MEN, jag har ont i höger knä, igår vek det sig flera gånger och idag har jag ont i det så jag vet faktiskt inte om det håller ihop för närmare en mil promenad.

Fast det skulle vara kul att träffa några vänner.

Det ska komma regn senare idag men man kan ju ha med ett paraply.


Det var kallt och är kallt idag men tempen stiger fort, nyss var det noll men nu är det +4,5° här ute.

I Norge har det skett några små ras och även fångat ett på film.

All info finns på NRK.

Men de har dragit ned på risken till gult.


Här visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-09-29 10:00:10

Temperatur: 5,9 °C
Lufttryck: 1010,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från S,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 4,5 °C
Inne hos oss. Temp: 23,0 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 68,4 mm
Året: 242,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,0 °C
Klockan:
09:57
Temp - Max:
12,7 °C
Klockan:
11:17
Temp - Min:
-4,2 °C
Klockan:
01:14
Temp - Min:
-3,7 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1014,1 hPa
Klockan:
02:01
Lufttryck - Max:
1013,9 hPa
Klockan:
22:50
Lufttryck - Min:
1010,6 hPa
Klockan:
09:55
Lufttryck - Min:
1001,6 hPa
Klockan:
00:18


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 05:54
Sol upp: 06:41
Sol ned: 18:16
Skymning: 19:03
Dagsljus: 13:09 tim:min
Dag längd: 11:35 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:55
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 11:57


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Så här ser det ut här hemma.

     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards