jans

Direktlänk till inlägg 7 augusti 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 7 augusti 2019 08:58

Onsdag den 7/8


Jag ska inte planera någonting, inte vad jag ska eller tänker göra i alla fall.

Det fick jag svar på igår. Men inget jag beklagar mig över för det blev en trevlig gårdag som jag skrev om igår kväll.

Men för att du ska slippa kila iväg och läsa det inlägget kopierar jag hela texten direkt hit.


Farbror Melker sa en fin sak, "Denna dagen intet ett liv" när han satt och metade.


Just det, ingen Noliamässa och ingen promenad för mig idag, Peter, Anna o Emil kom förbi och lämnade stugnyckeln, vattenflaska? och borrhammaren.

Vattnet ska vi kanske lämna in till vattentest på Nolia när vi nu kommer oss dit och vilka villkor de har för gratis test.

Borrhammaren ska eller är nu hos Maria så att det går lätt att borra i väggarna för att sätta upp hyllor till katterna.


Maria kom förbi och lånade bilen för att hämta paket med datordelar till sin nya dator och så blev det datorverkstad här på köksbordet.

Hur det funkade?


Tja vad sa denne Farbror Melker.


Inger har varit och kollat efter bär.

Åter igen, vad sa Melker.


Men jag hoppas han hade fel när det nu blir middag och så ska Maria som lånade Anders bil hämta han på ett försenat tåg.


Lite mer datorkontakt med barnen och så dök Maria och Anders upp, hon tog sin cykel och ångade hemåt medan Anders tog lite ätbart från kylen.

Vi satt ju och åt sill och färskpotatis ute på altanen med lilla Lycka i selen.

Efter maten fick hon springa lite löst ute på tomten innan Anders tog med henne hem igen.


Jag satt och letade lampor på nätet men att det ska vara så svårt att hitta en lampa till husvagnen.

Jag ska byta ut några läslampor där Hans satt in LED men gula, jag vill ha varmvitt ljus i dem och med sockel BA15.

Samma som sitter i bakljus på lite äldre bilar, glödlampor finns men inte riktade LED utan det verkar som att jag går sätta in en adapter. Eller byta hela armaturen men den gamla har sin charm.


NU rasar åskan ute på Bottenviken utanför Sundsvall och upp mot Vasa det ser ut som att den drar norrut.


I alla fall, kvällen gick och till slut gick jag isäng, en kort stund med ljudboken innan jag släckte.

Har sovit ganska gott och även Gunnar tror jag för han har legat mellan oss och snarkat.


Upp först närmare åtta och IDAG ska vi till Nolia.

Vi ska gå tillsammans och kika på lite och det blir nu direkt på förmiddan för senare ska det kanske bli regn.

Efter det kanske vi åker till stugan och ser om vi får tag på någon ved. Men bara KANSKE.


Varmt idag med 18,3° och solen skiner, nu blåser det en nordlig vind, det har varit lugnt och vi har suttit ute med frukosten och Gunnar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-08-07 09:15:10

Temperatur: 20,0 °C
Lufttryck: 999,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 53 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från ESE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 20,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 2,4 mm
Året: 191,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,0 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
20,6 °C
Klockan:
12:49
Temp - Min:
7,2 °C
Klockan:
04:39
Temp - Min:
9,4 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1000,9 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1002,7 hPa
Klockan:
07:10
Lufttryck - Min:
999,8 hPa
Klockan:
07:06
Lufttryck - Min:
1000,4 hPa
Klockan:
19:59


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 02:51
Sol upp: 04:06
Sol ned: 21:21
Skymning: 22:35
Dagsljus: 19:44 tim:min
Dag längd: 17:15 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:54
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 22:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så några bilder.

         




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards