jans

Alla inlägg den 1 juni 2020

Av Jan Sandström - 1 juni 2020 19:24

En av mina favoritplatser.
Marsjön efter E4 mot Skellefteå.

Och ett härligt väder.

Av Jan Sandström - 1 juni 2020 08:08

Eller ska jag kalla det här paradisen, stugan blev ju ett mindra arbetsläger.


I alla fall är det idag den 1/6 och måndag.


Igår blev inte mycket gjort i stugan, jag lackade min täckesstolpe två varv eljest plockade jag ut grejor från lillstugan så nu är förrådet knökfullt igen.

Vid lunchtid kom syskon och vänner till oss på mat och fika och det blev trevligt ute med strålande sommarväder med sol och nästan ingen vind och lite över +25° i skuggan.

 


Gamlingar som vi, eller ni är hölls ordentligt avstånd mellan varandra.

Lycka fick vara ute mest hela dagen och det var skönt att ligga under altanen.

   


När gästerna åkt och vi plockat undan var det bara problemet att få hem Gunnar som var ute i skogen någonstans. Så det blev kaffe på altanen men till slut lyckades Inger locka hem han med pälsborsten som han gillar.

Snabbt plockade vi ihop det sista och så körde vi hem till stan.


Här var det mer sommar än i stugan då björkarna är helt utslagna, även jag blev utslagen av pollen så efter en liten stund på altanen med kaffe så gick jag in.


Det blev ändå runt midnatt innan jag kom isäng och jag har sovit gott inatt, bara upp en gång för värken.


Det blev en tidig morgon för redan kvart i 6 skulle jag upp men vaknade 5 minuter innan och steg upp.

Tog blodsocker och vägde mig då det är måndag.

5,9 mmol och vikten 81,4 kg


Inget fel på blodsockeret men vikten få inte öka mer men jag tror jag lagt på mig en massa vätska, Det känns då som så.

Jag åt inte så mycket igår om man bortser från mazzarinkakan Inger bakat men de bitarna var ju så små så det kan inte påverka vikten så mycket       


I alla fall så åkte jag iväg till stan och järnvägsstationen eller Umeå C som den nu kallas och hämtade Anders som kom från Jönköping efter en vecka hos storebror Tomas med familj.

   


Idag börjar Inger jobba och Anders får väl låna min bil, hans är fortfarande på service och jag kan ju ta en MC-tur.

Eller så sitter jag bara på altanen och läser med en kopp kaffe utmed.
Eller så ligger jag däckad på sängen med luftrenaren på högfart för pollen.

Då stoppar jag nog i mig några små blå piller, ögondroppar och annat och tar en tur på hojen nu när det äntligen blivit sommar med värme.

Så mycket jobb blir det i alla fall inte idag.

Nu har vi +22,6° och sol med en svag nordlig vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-06-01 08:30:09

Temperatur: 24,2 °C
Lufttryck: 1038,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från NE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 24,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 182,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
24,3 °C
Klockan:
08:17
Temp - Max:
27,6 °C
Klockan:
13:41
Temp - Min:
8,7 °C
Klockan:
02:50
Temp - Min:
4,9 °C
Klockan:
03:12
Lufttryck - Max:
1040,3 hPa
Klockan:
00:09
Lufttryck - Max:
1046,1 hPa
Klockan:
01:23
Lufttryck - Min:
1038,3 hPa
Klockan:
06:51
Lufttryck - Min:
1039,9 hPa
Klockan:
23:45


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:39
Sol ned: 22:37
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:58 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 6s more daylight tomorrow
Måne upp: 15:04
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


     


Nu tror jag att kameran ovan får ersättas av den här som jag tog hem från stugan.

Kanske kan den fungera inomhus där kontrasten i bilderna inte är så stor.

Här på förrådet kan "nya" kameran få visa dammen och de blommor och kryddväxter Inger ska plantera där.

 


Den här stugan får jag inte återse på ett tag, eller kanske tar jag Gunnar och åker upp några dagar innan Midsommar då Inger får sin semester.

    

Av Jan Sandström - 1 juni 2020 06:24

och Anders som kommer från Jönköping.

Solen skiner och 17 grader

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards