jans

Direktlänk till inlägg 8 juni 2022

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 8 juni 2022 08:17

Onsdag den 8/6


Igår fick jag meddelandet om att en kusin till mig gått bort, det var Prolle nere i Nyköping som inte längre är med oss här.

Nu var det många år sedan jag träffade han och de försök jag gjorde då jag åkte MC söderut misslyckades då de ofta var ute och spelade golf.

Man kanske skulle ha ansträngt sig lite mer för en dag är det för sent att ses.


Inger cyklade till jobbet och jag tog bilen till BYGGmax där jag köpte ett avloppsrör och tre krökar.

Det ska bli en ny vattenränna i kryddträdgården/dammen/fontän.

Mer om det kommer kanske senare då jag gjort i ordning det men jag behöver verktyg som nu ligger hos Anders som renoverar köket.
Men jag kan ju åka över till han och såga det som ska sågas.


I övrigt så tog Gunnar en liten mus här på gräsmattan mot gatan, tror då det var en liten mus.

Gunnar hade varit ute och gått, fast han haltar på ena bakbenet och här drack han vatten i värmen vi hade och skulle sedan lägga sig i skuggan från staketet då han sätter sig upp, man ser öron och ögon fixera mot något och så hopp och anfall av jägaren.

Nått litet jag först trodde var en insekt men han går iväg in under husvagnen och där gör han slut på lidandet med ett litet pip.

Sedan satt han och spanade mot samma ställe som där han tog den.

 

Kompisen Christer stannade och pratade då han cyklade förbi.

Sedan kom dottern Maria och pratade och tittade på Gunnars klor m.m och pratade.


Jag blev orolig i kroppen och när det börjar blir det liksom rundgång och oro skapar mer oro så jag gick in då det var dags för mat.

Värmde lite kött och sallad till och så startade jag en film på Netflix

Private's Progress eller "Kompaniets svarta får" som man så fantasifullt översatt det till Svenska


En skapligt kul film som flyttade tankarna till annat.

Anders ringde och ville kanske ha min hjälp idag nu på morgonen men senare ringde han och lämnade återbud, han behövde inte min hjälp med att släppa in montören. Han ska byta ut sin gamla luftvärmepump.


Det blev lite annat på TV och så kom Inger hem, lite senare blev det sängen och Gunnar kom in och låg mellan mina ben då jag lyssnade på ljudboken.


Jag släckte och Gunnar gick ut men då Inger kom kom även han in igen och låg hos henne.

Jag kollade ju även på gräsklipparen och hjuldrivningen men blev inte klok på hur det fungerade.

Den har någon steglös hastighetsreglering som inte fungerar men jag fick då bort ett par kilo torrt gräs från insidan då jag väl lyckades ta isär alla kåpor.

Men problem med händerna gjorde så att jag monterade ihop allt och gick in, det var då jag värmde min mat.

Det blev även en stor Alvedon till maten.


Smorde händer m.m med Diklofenak (Voltaren fast billigare) och jag vaknade även på natten med värk i händerna.

Vaknade klockan 7 och steg upp, morgonsysslor avklarade och jag har värk i händerna men ska nog klara av att köra min MC till besiktningen innan 11

Sedan får jag se vad det blir idag, det kanske kommer regn eller så inte.


I stugan blåser det då skapligt mycket ser jag i min slow-TV (webbkameran i den gamla surfplattan här på skrivbordet).

17° utanför fönstret och vindstilla just nu då vimpeln hänger rakt ned. det mulnar på så det kan bli regn.

Det blir det säkert då jag ska iväg till besiktningen.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-08 08:45:15

Temperatur: 17,2 °C
Lufttryck: 1002,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 19 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från SW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 17,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 16,5 mm
Året: 60,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
18,6 °C
Klockan:
08:26
Högsta Temp:
23,8 °C
Klockan:
13:27
Lägsta Temp:
8,5 °C
Klockan:
04:18
Lägsta Temp:
9,6 °C
Klockan:
04:36
Högsta Lufttryck:
1005,1 hPa
Klockan:
00:35
Högsta Lufttryck:
1007,8 hPa
Klockan:
00:06
Lägsta Lufttryck:
1002,5 hPa
Klockan:
08:24
Lägsta Lufttryck:
1004,6 hPa
Klockan:
23:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:25
Sol ned: 22:53
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:28 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 0s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:54
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:02

och så här var dagens morgonbilder lite tidigare i morse.

   


Det har blivit konstiga färger i den här kameran.

        

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 2 juli 08:47

Tisdag den 2/7   Idag blir det    och  till systerdotter Monika och vännen Gösta som båda blir ett år äldre idag.   och på var sitt håll i landet.   Men igår åkte vi till stan då Inger hade tid hos tandläkaren och så besiktning av bi...

Av Jan Sandström - Måndag 1 juli 08:19

Måndag den 1/7 Ny månad, nya utmaningar, mer jobb.   Men igår slet jag med att först plocka ut allt, det sista som var kvar i förrådet och sedan lade jag golvet, det blev väl sisådär. Efter det blev det skivor på sista väggen, och den blev vä...

Av Jan Sandström - Söndag 30 juni 07:09

Söndag den 30/6   Igår åkte Tomas och Alex till stan för att träffa syskon och vänner. Då passade vi på att åka till Kullar & Klang där vi åt och fikade, samtidigt.         En rulle med renkött, en liten tårtbit och så kaffe.   Vi...

Av Jan Sandström - Lördag 29 juni 07:00

Lördag den 29/6   Igår blev en produktiv och bra dag som jag är jättenöjd med. Först rensade jag skräpbrädor från spik. Sedan fixades vägen till, vattna i omgångar och så hyvla och salta och hyvla.           Så kom Peter och Erik d...

Av Jan Sandström - Fredag 28 juni 07:46

Fredag den 28/6   Igår så ordnade jag månadens räkningar innan jag följde med Tomas in till stan = Umeå Där hämtade vi upp Erik och så åkte vi till Biltema där jag handlade lite till förrådet, ned till Haga för att äta och det blev goda hamburg...

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards