jans

Direktlänk till inlägg 14 juni 2022

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 14 juni 2022 08:38

Tisdag den 14/6


Igår var faktiskt min handled mycket bättre.

Den svullnad jag hade på insidan vid tummen och som var så ond och öm hade gett med sig och det kanske tack vare att jag hade lindat handen hela dagen.

Skönt i alla fall att kunna torka sig där bak för det är lite bökigt med "fel hand"     


I alla fall kunde jag greja och få ihop röret i kryddträdgården, men jag vet inte om det blir så bra som i min fantasi och tanken bakom det hela. Jag kan ju inte lyckas med allt jag gör. Fast det mesta går på något sätt att utföra.


Det blev en hel del tid då jag satt ute med kaffe och korsord och där jag väntade på att Tor skulle komma.
Men han höll bara till lite runt omkring och några gånger hördes han hit till mig.

Regn kom det bara så mycket att marken blev lite blöt en kort stund men inte så att regnmätaren registrerade något.

I stugan kom det faktiskt 0,6 mm.


Jag såg även lite TV-serie och då på datorn ute på altanen men fick sitta så att det var skugga på skärmen.

Lackade skivorna till husvagnen ett varv till och jag får se om det ska räcka med det eller om jag ska ta ett tredje varv.


Var lat så jag kokade vatten och hällde över ett nudelpaket till middag, som jag åt utomhus naturligtvis och så rabarberpaj som mikrades och vaniljsås som var kvar efter Ingers jobbfest.


Det blev kväll och jag gick isäng straxt innan Inger kom från jobbet.

Har sovit gott inatt och Gunnar har legat ute hela natten då det varit, i alla fall inte kallt ute för en katt.


Steg upp vid 7 och morgonsysslorna avklarade och frukost med tidning (på datorn) utomhus.

Gunnar älskar när matte äter frukost på sin plats för då kommer han springandes så fort för att få lite skinka och kelas med.

 


Idag, ja det blir väl som igår, Inger jobbar från 13 till sent i kväll då hon kommer hem vid 23 eller nått sånt.

Nu är det dags för pension om hon ska orka men slutar hon blir det kaos på äldreboendet, låter det så som.

Alla gamla slitvargar har liksom gått i pension,


Jag ska kolla dammen och så blir det skivorna till husvagnen som kanske ska tillbaks eller lackas ett varv till.

Borde hänga på den på bilen och köra en bit för att känna på bromsar och mjuka upp draget jag fixade tidigare.

Kanske bara åka en sväng för att det är kul att köra med husvagn och så sätta mig och fika på något fint ställe.


Fast det är ganska skönt här hemma på altanen också.

Jo hemsidan har trilskats, upptäckte att man måste skriva användare och lösenord för att titta på den men något sådant har jag inte begärt och jag hittade två filer som var ditlagda, när jag deletade dem så funkade sidan igen så nu kan man komma in på https://rengard.one/index.html

Dessutom fick jag hänglåset stängt men det är lite si och så med det säger Erik som kollat sidan så jag får väl se över hur det är med den.


Jo och så kommer (kanske) det andra paketet från Zooplus till Maria, det första var ju trasigt så vi får se hur det här ser ut OM det nu kommer.

Men hon köper nog det om det nu inte är totalt trasigt så får hon tre stora till sina katter Tristan, Trassel och Tårtan.


18,2° utanför fönstret, svag västlig vind och solen skiner men det kan dra ihop mot eftermiddan som igår och förrgår och andra dagar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-14 09:00:15

Temperatur: 19,3 °C
Lufttryck: 1000,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från WNW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 19,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 17,4 mm
Året: 61,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
20,6 °C
Klockan:
08:52
Högsta Temp:
23,2 °C
Klockan:
10:50
Lägsta Temp:
11,8 °C
Klockan:
02:16
Lägsta Temp:
8,7 °C
Klockan:
03:59
Högsta Lufttryck:
1000,6 hPa
Klockan:
08:32
Högsta Lufttryck:
997,8 hPa
Klockan:
23:47
Lägsta Lufttryck:
997,7 hPa
Klockan:
00:00
Lägsta Lufttryck:
994,8 hPa
Klockan:
05:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:17
Sol ned: 23:03
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:46 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 00:52

Stugans väder hittar du här http://sandstrom.vasterslatt.se/weather-rengard.html


Så här är dagens morgonbilder.

           

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 2 juli 08:47

Tisdag den 2/7   Idag blir det    och  till systerdotter Monika och vännen Gösta som båda blir ett år äldre idag.   och på var sitt håll i landet.   Men igår åkte vi till stan då Inger hade tid hos tandläkaren och så besiktning av bi...

Av Jan Sandström - Måndag 1 juli 08:19

Måndag den 1/7 Ny månad, nya utmaningar, mer jobb.   Men igår slet jag med att först plocka ut allt, det sista som var kvar i förrådet och sedan lade jag golvet, det blev väl sisådär. Efter det blev det skivor på sista väggen, och den blev vä...

Av Jan Sandström - Söndag 30 juni 07:09

Söndag den 30/6   Igår åkte Tomas och Alex till stan för att träffa syskon och vänner. Då passade vi på att åka till Kullar & Klang där vi åt och fikade, samtidigt.         En rulle med renkött, en liten tårtbit och så kaffe.   Vi...

Av Jan Sandström - Lördag 29 juni 07:00

Lördag den 29/6   Igår blev en produktiv och bra dag som jag är jättenöjd med. Först rensade jag skräpbrädor från spik. Sedan fixades vägen till, vattna i omgångar och så hyvla och salta och hyvla.           Så kom Peter och Erik d...

Av Jan Sandström - Fredag 28 juni 07:46

Fredag den 28/6   Igår så ordnade jag månadens räkningar innan jag följde med Tomas in till stan = Umeå Där hämtade vi upp Erik och så åkte vi till Biltema där jag handlade lite till förrådet, ned till Haga för att äta och det blev goda hamburg...

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards