jans

Direktlänk till inlägg 19 juni 2022

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 19 juni 2022 09:13

Söndag den 19/6


Idag var det min fars födelsedag och hade han levat skulle han ha fyllt 103 år idag.

Många är de dagarna då vi hela familjen samlades i huset på Grubbe för att ha trevligt men idag skulle det ha blivit blött. Det regnar.


Igår åkte jag först upp till Biltema och köpte bult till husvagnen och nu fanns även filterbollarna till badtunnan, mjuka och framförallt lätta jämfört med sanden som man tidigare hade.

Maria skulle ju låna bilen så jag ville få det bortgjort för i morgon måndag vet jag inte om jag får tid att handla.

Sedan skulle jag rikta bygeln under husvagnsdraget och jag värmde men gasolen är inte helt effektiv men det gick ändå lite lättare att böja stålet, tills den gick av.

   

Så nu blir det till att svetsa och jag ska lägga på en bit plattjärn också.

Men det är då lite rakare så att man kan komma åt att dra bultarna lättare.

Tydligen har tidigare ägare haft en låg bil eller kört med tung last för bygeln är ganska nött under.


Inger kom hem på timmar och satte sig vid spisen och gjorde rullrån och en plåt med kakor.

 


Men när hon gick tillbaks till jobbet så hann hon bara ut genom dörren så gick strömmen.

Helt svart i huset eller så mörkt det kan bli en sommardag.

Men den var bara borta i högst en halv minut om ens det så kom saker igång igen.

Förutom min NAS som fick någonting för sig.

Jag blev delvis utkastad från den och kunde inte logga in igen. Jag blev blockerad.

Men filhanteringen fungerade så jag kom åt filer, filmer och annat men kunde inte logga in för att sköta annat.


Så jag gjorde till slut middag, värmde en burk vita bönor i tomatsås och så blev det en sallad, isbergssallad, gurka och tomat och kryddor.

Sedan satte jag mig i soffan med en film från Netflix men i mitt huvud snurrade problemet med att komma in i min NAS.

Mobilen kom jag på, den har en egen användare registrerad för min laptop hade samma som stationära datorns inloggning.

Så starta webbläsaren i mobilen och det fungerade faktiskt så att jag kunde komma åt att fixa lösenordet.

Men sedan var det ändå stopp i datorn, mitt IP var blockerat, men till slut så kom jag in efter många om och men och omvägar och bakvägar.


Anders kom in som hastigast och kattnappade Lycka som nu ska bo hemma hos sin riktiga husse ett tag.

Inger kom hem och till slut blev det sängen där jag faktiskt har sovit ganska gott.


Steg upp först efter 7 i morse och hann träffa Inger innan hon gick iväg till jobbet.

Jag skulle duscha men hann bara in så ringde mobilen och det var Tomas som ville surra lite men han fick vänta tills jag blev klar där i det våta.


Frukost och start av dator, klä på mig och så blev det telefon med Tomas och prat om elbilen som han nu testat med Familjen upp till Södehamn och mormor o morfar, en resa på runt 60 mil och det hade gått fint, faktiskt stannade de på nästan samma ställen som om de kört gamla dieselbilen men nu passade de på att ladda lite.


Så för en barnfamilj blir det kanske inte så stor omställning, värre för ensamåkare som kan sitta och köra i 50 mil i ett svep.

Elbil är ungefär som när man är ute och kör MC med räckvidd på 23-30 mil mellan tankningarna och ofta stannar man en eller ett par gånger mellan dem speciellt om Inger åker med.

Själv kan jag köra och bara fylla tanken och åka långa sträckor, eller kunde för nu kör jag nästan ingenting utan funderar skarpt på att sälja min MC.


Nåja, under telefonsamtalet med Tomas så kom Maria hit med bilen och jag har redan hunnit skjutsa hem henne till Umedalen.

Det är därför inlägget kanske blev lite senare idag och jag funderar starkt på att åka till stugan med grejor och sedan förbi Lois i Tavelsjö.

Det är alltså barnens kusin och svågern Per-Gunnars son, ja det är också Britt-Ingers son

Lois har nämligen ställt till med en traktorträff med utställning och traktorpulling med gamla maskiner.

Jag har i så fall tänkt få träffa dem och prata lite laddbox OM det nu blir tid till sådant. Lois är ju elektriker och P-G lite inblandad i Tavelsjöbygdens utveckling med bl.a laddmöjligheter ute i byarna.

Åker jag förbi stugan måste jag få igång väderdatorn där vad det nu är som strular. Borde ta mig tid att få igång min Raspberry-Pi som kan sköta det där.


Men som jag skrev så regnar det lite och är riktigt grinväder.

+13,1° utanför fönstret och det är grått, disigt, regnigt och det blåser en del.

Väderstationen här hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-19 09:45:14

Temperatur: 13,2 °C
Lufttryck: 988,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från NE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 12,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 2,7 mm
Gårdagen: 4,5 mm
Månaden: 24,6 mm
Året: 68,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
13,3 °C
Klockan:
09:41
Högsta Temp:
14,7 °C
Klockan:
16:43
Lägsta Temp:
10,1 °C
Klockan:
02:30
Lägsta Temp:
12,4 °C
Klockan:
23:22
Högsta Lufttryck:
988,2 hPa
Klockan:
09:28
Högsta Lufttryck:
1003,9 hPa
Klockan:
00:01
Lägsta Lufttryck:
986,2 hPa
Klockan:
04:20
Lägsta Lufttryck:
987,9 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:07
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:53 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 55s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:45
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:06

och mina morgonbilder där naturligtvis en kamera inte vill vara med just nu.

         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 2 juli 08:47

Tisdag den 2/7   Idag blir det    och  till systerdotter Monika och vännen Gösta som båda blir ett år äldre idag.   och på var sitt håll i landet.   Men igår åkte vi till stan då Inger hade tid hos tandläkaren och så besiktning av bi...

Av Jan Sandström - Måndag 1 juli 08:19

Måndag den 1/7 Ny månad, nya utmaningar, mer jobb.   Men igår slet jag med att först plocka ut allt, det sista som var kvar i förrådet och sedan lade jag golvet, det blev väl sisådär. Efter det blev det skivor på sista väggen, och den blev vä...

Av Jan Sandström - Söndag 30 juni 07:09

Söndag den 30/6   Igår åkte Tomas och Alex till stan för att träffa syskon och vänner. Då passade vi på att åka till Kullar & Klang där vi åt och fikade, samtidigt.         En rulle med renkött, en liten tårtbit och så kaffe.   Vi...

Av Jan Sandström - Lördag 29 juni 07:00

Lördag den 29/6   Igår blev en produktiv och bra dag som jag är jättenöjd med. Först rensade jag skräpbrädor från spik. Sedan fixades vägen till, vattna i omgångar och så hyvla och salta och hyvla.           Så kom Peter och Erik d...

Av Jan Sandström - Fredag 28 juni 07:46

Fredag den 28/6   Igår så ordnade jag månadens räkningar innan jag följde med Tomas in till stan = Umeå Där hämtade vi upp Erik och så åkte vi till Biltema där jag handlade lite till förrådet, ned till Haga för att äta och det blev goda hamburg...

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards