jans

Direktlänk till inlägg 20 juni 2022

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 20 juni 2022 07:37

Måndag den 20/6


Igår hade jag strul med min NAS efter det korta elavbrottet men med Eriks hjälp via nätet så fixades det med att byta IP i routern.

Men tidigt så kom Maria med bilen hon lånat och hade med sig lite gott som tack för lånet.

 

Jag skjutsade hem henne och så kunde jag skriva gårdagens inlägg.



Anders hade ju hämtat hem katten Lycka och hon och Atho är som hund o katt, det ser ut att fungera fint efter ett antal veckor här hos oss.

 


Erik kom förbi och hämtade upp mig, det var roligare att köra i vattenpölarna med hans bil påstod han.

Men vi åkte upp till stugan där jag startade väderdatorn, vet inte varför den stannat och det var enkelt att starta och se till att programmet uppdaterade webbsidan.

Angående den på adress http://sandstrom.vasterslatt.se/ alltså min gamla webbplats så fick jag reda på att domänen kommer att vara kvar.

Eljest fick vi mess om att den skulle försvinna i höst men nu blir det alltså inte så. Fast jag har ju redan flyttat min sida (förutom vädret då) till egen domän rengard.one.

Nya e-adresser har jag också ordnat men det behövs ändå då vi planerar en flytt och försäljning av huset.

Med nätet i ordning kunde jag uppdatera min GPS och bilkamera där jag hade en video från nät jag hämtade Maria och Mona och vädret var verkligen blött.

Jag såg att många körde ändå utan baklyse på bilarna och så en epa-traktor som puttrade fram i 30 på en 100-väg.

Inte undra på att det händer många olyckor med dessa bilar.


 


I alla fall så åkte jag och Erik ut och efter stugan på små skogsvägar ned till Tavelsjö där Eriks kusin Lois ordnat en traktorutställning hemma på gården.

Många gamla traktorer och traktorpulling med trädgårdstraktorer var det också men där var det ingen utmaning eller tävling.

Fika köpte jag av svägerskan Britt-Inger som bakat och så prata lite med svågern Per-Gunnar.

 


Lois på sin Porsche han renoverat och gjort fin.

 


Men den här skulle jag vilja ha i stugan, med tillbehör som snöslunga, jordfräs, släpvagn m.m

       


Om du nu missat det så håller jag på och strular med husvagnsdraget och bygeln under har blivit knäckt och nednött av tidigare ägare.

Jag har försökt bryta till den tidigare men hårt stål behövs grejor till att fixa vilket jag saknar.

 


Men nu tog jag loss och värmde och bröt i skruvstycket inne i garaget, med resultat att jag bröt av där det var som svagast.

 


Men jag kunde räta ut lite grann och så svetsade jag ihop det igen, tanken var att lägga på en bit plattjärn men det blev bra utan det.

 

I alla fall lättare att komma åt ena bulten och nya bultar har jag redan köpt.

Nu väntar jag bara på det nya kompletta draget som kommer med Postnord från Danmark och nu på morgonen avgick det från Örebro.


Gårdagen var regnig och gråtrist men så kom Inger hem från jobbet.

Vi skulle äta middag då vi fick en gäst till men det var inga problem att dela på tre, bara nyttigt för min mage   

Ute naturligtvis men det var ingen värme så jag gick in och började uppdatera min webbsida och om husvagnen.

Men där kommer mer då jag fått hem draget och byter det.


Det blev kväll och jag fick Gunnar i min säng inatt och vid mina knäveck men har sovit skapligt gott.

Inger till jobbet och jag sitter här men idag väntar jag på Schenker som ska komma och hämta det stora paketet som ska tillbaks till Zooplus.

Båda paketen var ju skadade så Maria har tagit delar från båda och fått ihop ett helt klösträd till katterna, resterna skickar vi tillbaks.

         


Eljest ska jag räkna ut hur mycket virke vi behöver till väggarna på förrådet vi håller på med att bygga och då Inger slutar tidigt åker vi nog över till BYGGmax och lastar släpvagnen.

Det ser ut att bli en fin dag även om det kan komma lite stänk mitt på dagen eller i eftermiddag.


Nu har jag 17,9° utanför fönstret och solen skiner från en inte helt klar himmel.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-20 08:00:14

Temperatur: 20,9 °C
Lufttryck: 1001,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 21 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från ENE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 20,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,0 mm
Månaden: 24,9 mm
Året: 68,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
20,9 °C
Klockan:
07:59
Högsta Temp:
17,7 °C
Klockan:
20:59
Lägsta Temp:
7,1 °C
Klockan:
02:22
Lägsta Temp:
9,6 °C
Klockan:
23:56
Högsta Lufttryck:
1001,7 hPa
Klockan:
04:27
Högsta Lufttryck:
1000,3 hPa
Klockan:
23:04
Lägsta Lufttryck:
999,9 hPa
Klockan:
00:48
Lägsta Lufttryck:
986,2 hPa
Klockan:
04:20


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:08
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:54 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 36s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:37
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:55

och stugans station Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-06-20 08:14:03

Temperatur: 12,6 °C
Lufttryck: 1021,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 1 m/s från W,
i byarna 2 m/s
Kyleffekt: 12,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 23,1 mm
Månaden: 58,2 mm
Året: 83,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,6 °C
Klockan:
07:21
Temp - Max:
15,1 °C
Klockan:
19:27
Temp - Min:
3,4 °C
Klockan:
03:30
Temp - Min:
6,6 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1021,8 hPa
Klockan:
08:10
Lufttryck - Max:
1020,4 hPa
Klockan:
23:14
Lufttryck - Min:
1020,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1006,5 hPa
Klockan:
04:21


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:08
Sol ned: 23:16
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 21:08 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 38s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:39
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här är då morgonbilderna.

           

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 2 juli 08:47

Tisdag den 2/7   Idag blir det    och  till systerdotter Monika och vännen Gösta som båda blir ett år äldre idag.   och på var sitt håll i landet.   Men igår åkte vi till stan då Inger hade tid hos tandläkaren och så besiktning av bi...

Av Jan Sandström - Måndag 1 juli 08:19

Måndag den 1/7 Ny månad, nya utmaningar, mer jobb.   Men igår slet jag med att först plocka ut allt, det sista som var kvar i förrådet och sedan lade jag golvet, det blev väl sisådär. Efter det blev det skivor på sista väggen, och den blev vä...

Av Jan Sandström - Söndag 30 juni 07:09

Söndag den 30/6   Igår åkte Tomas och Alex till stan för att träffa syskon och vänner. Då passade vi på att åka till Kullar & Klang där vi åt och fikade, samtidigt.         En rulle med renkött, en liten tårtbit och så kaffe.   Vi...

Av Jan Sandström - Lördag 29 juni 07:00

Lördag den 29/6   Igår blev en produktiv och bra dag som jag är jättenöjd med. Först rensade jag skräpbrädor från spik. Sedan fixades vägen till, vattna i omgångar och så hyvla och salta och hyvla.           Så kom Peter och Erik d...

Av Jan Sandström - Fredag 28 juni 07:46

Fredag den 28/6   Igår så ordnade jag månadens räkningar innan jag följde med Tomas in till stan = Umeå Där hämtade vi upp Erik och så åkte vi till Biltema där jag handlade lite till förrådet, ned till Haga för att äta och det blev goda hamburg...

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards