jans

Direktlänk till inlägg 22 juni 2022

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 22 juni 2022 06:54

Onsdag den 22/6


Igår så blev jag slutkörd.

Det började med att släpen som var fullastad med skräp kopplades på bilen och vi åkta iväg med det till återvinningen.

Därefter tankade jag och blev fattig som en kyrkråtta, varför dom ska vara så fattiga jämfört med andra råttor.

Inger handlade och så handlade hon mer då jag fick ett mess från sonen Tomas att vår vän och tidigare granne Sigrid nu var död.

Tragiskt och nyss fyllda 70 är för ungt idag men sjukdom kan man inte alltid styra över hur bra läkarvetenskapen än är.

Men samtidigt ganska skönt för nu är väntan vi alla haft under våren över och Sigrid slipper ha ont.

Min tro är den jag har och att allt blir bra till slut och livet måste gå vidare för oss som är kvar här.

Men tack Sigrid för den tid vi känt varandra och alla trevliga stunder vi haft här och nere i Örebro dit ni flyttade.


Jag lade ut den gamla krubban jag en gång tillverkade här hemma till försäljning,

tycker det är synd att bara slänga den.

     

Men Inger säger att vi inte kan spara på allt.

Jag ger även bort däckskydd man lägger runt bildäcken då de förvaras i förråd eller var man har dem.

Nått liknande Biltema säljer men annat fabrikat.
  och så ett takräcke som vad vi kom fram till är och passar på Kia Ceed som Peter hade tidigare.



Så vi åkte ut till Anders i Stöcksjö där vi skulle hjälpa till med hundgården men först kaffe och kaka.

Jag bistod väl mest lite på sidan om tyckte jag men lite gjorde jag ändå.

 


För att få hundgårdens galler att vara rakt så ska det sitta träreglar under och så kommer allt upp en bit från marken.


 


Men det var inte lätt att få till det, speciellt inte med en sådan här inspektör som skulle kolla allt och överallt.


     


Men hörnstolparna var bra utsiktsplatser för att se till att vi jobbade bra så att den där hunden blev instängd.


 


Men det började regna medan vi höll på och då avbröt vi arbetet för att åka hem.

Fick senare på kvällen mess om att Anders gjort klart sista delen men han var både blöt och skitig.

Vi blev ju tvungna att åka hem då Tomas med familj tidigarelade sin ankomst hit och inte nu idag onsdag som planerat.

Dom åkte upp redan igår kväll och kom någon gång inatt men då sov jag redan.


När Inger var inne på Granngården och köpte myrmedel så hämtade jag ut mina paket.

Man skulle kunna tro att det var sonen Peter som slagit in draget, eller är det en haj


 


Jag var orolig för att man bara tejpat runt allt för då skulle det bli problem att få loss den och så alla klisterrester,

Men dom hade först rullat in i plast och så tejp utanpå för det där tunga hade nog varit svårt att få till så att det stannat kvar i en kartong, speciellt när det nu var PostNord som fraktade.

Dom hade ändå lyckats skava och riva bort tejp på vissa ställen.


 


Vi får se om det blir väder så jag kan skruva fast det idag.


Men igår kväll var jag som sagt slutkörd och hade ont i kroppen av det lilla jag nu gjorde så före 23 så låg jag och somnade nog ganska fort, har sovit tungt hela natten så när jag vaknade 6 och steg upp en stund senare.


Frukost och nyss kom Maria förbi och hämtade rabarber som hon ska göra rabarberpaj eller vad det var på jobbet.

Nu får vi sponsra den restaurangen också.   Då får hon bjuda på kaffe idag då de har sista dagen öppet innan sommarstängt.


I övrigt sover fortfarande hela familjen och ute skiner nu solen och himlen har blivit blå, inte som på bilden nedan.

Nu vaknade farmor Inger så snart är det nog full rulle men jag ska försöka ge mig på draget idag fast jag blir nog tvungen att åka och köpa en del jag glömde beställa, eller om den redan sitter på. Jag får kolla senare.


I alla fall 13,5° där ute, sol men det blåser.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-22 07:30:15

Temperatur: 15,4 °C
Lufttryck: 1000,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 16 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från NNE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 15,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 26,4 mm
Året: 70,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
15,4 °C
Klockan:
07:22
Högsta Temp:
22,7 °C
Klockan:
09:28
Lägsta Temp:
10,9 °C
Klockan:
05:11
Lägsta Temp:
8,6 °C
Klockan:
03:32
Högsta Lufttryck:
1000,5 hPa
Klockan:
05:39
Högsta Lufttryck:
998,5 hPa
Klockan:
00:08
Lägsta Lufttryck:
997,8 hPa
Klockan:
00:07
Lägsta Lufttryck:
995,7 hPa
Klockan:
14:32


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:08
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:54 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 4s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:24
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:11

och så här såg det ut straxt före 7, alltså en timme innan jag postar det här inlägget.

           

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 2 juli 08:47

Tisdag den 2/7   Idag blir det    och  till systerdotter Monika och vännen Gösta som båda blir ett år äldre idag.   och på var sitt håll i landet.   Men igår åkte vi till stan då Inger hade tid hos tandläkaren och så besiktning av bi...

Av Jan Sandström - Måndag 1 juli 08:19

Måndag den 1/7 Ny månad, nya utmaningar, mer jobb.   Men igår slet jag med att först plocka ut allt, det sista som var kvar i förrådet och sedan lade jag golvet, det blev väl sisådär. Efter det blev det skivor på sista väggen, och den blev vä...

Av Jan Sandström - Söndag 30 juni 07:09

Söndag den 30/6   Igår åkte Tomas och Alex till stan för att träffa syskon och vänner. Då passade vi på att åka till Kullar & Klang där vi åt och fikade, samtidigt.         En rulle med renkött, en liten tårtbit och så kaffe.   Vi...

Av Jan Sandström - Lördag 29 juni 07:00

Lördag den 29/6   Igår blev en produktiv och bra dag som jag är jättenöjd med. Först rensade jag skräpbrädor från spik. Sedan fixades vägen till, vattna i omgångar och så hyvla och salta och hyvla.           Så kom Peter och Erik d...

Av Jan Sandström - Fredag 28 juni 07:46

Fredag den 28/6   Igår så ordnade jag månadens räkningar innan jag följde med Tomas in till stan = Umeå Där hämtade vi upp Erik och så åkte vi till Biltema där jag handlade lite till förrådet, ned till Haga för att äta och det blev goda hamburg...

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards