jans

Direktlänk till inlägg 30 juni 2022

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 30 juni 2022 07:04

Torsdag den 30/6


Ja då var det den sisa i den här månaden också och nu är vi sedan inne på andra halvan av 2022.


Igår hade vi en varm dag här i Umeå, men det var det väl nästan överallt förutom där åska och regn förekom.

Och det var på många ställen.

Sonen ringde från Lycksele igår och då lät det som att hans bil blev mosad av en tradare. Men det var åskan som dundrade.

Men här blev det ingenting, inte en droppe regn heller.


Inger tog barnbarnen och gick till lekparken i Hedlundadungen, en större lekpark där det även finns vattenlek.

Jag var hemma och bara var för mig själv och lite småpyssel, eljest satt jag mest i skuggan.


Alex och Harry hoppade och lekte och jag förstår inte hur de orkar hålla igång som de gör.

Gunnar och Lycka (katterna) har de jobbigt i värmen och Gunnar 15 år går som vanligt iväg på morgonen och ligger nog under någon buske och sover.
Lycka är mest runt fötterna på oss och vill upp på taket eller bara uppåt.


Barnen hörde av sig eller kom förbi som Anders med Atho (hunden) som kom lagom efter att vi ätit middag och det fanns även till han.


Tvätta av de små och så lite kvällsfika medan de såg på TV och jag passade på att duscha innan det blev sängen för dem.

Jag städade undan på tomten, leksaker, madrasser, dynor och en massa annat. Spolade ren badpoolen och fyllde dammen och vattnade kryddträdgården.

Sedan intog jag framsidan där det började bli drägligt svalt.


Lade ut husvagnens förtält till försäljning https://www.facebook.com/marketplace/item/1239407679930611


Det blev kväll och dags att gå isäng även för mig men först skulle jag ta kort av Gunnar men min dator har ju inte kamera på andra sidan utan bara mot mig.





 


Det löser man med att vända på datorn och ta en bild.

 


Jag har sovit ganska gott och klockan 6 var jag uppe igen, det är så skönt här ute tidigt på morgonen.


Idag blir det nu först besiktning av släpvagnen och efter lunch ska jag tillbaks och då är det bil och husvagn.

Inger och barnbarnen ska följa med så att dom får något att göra och se lite annat än bara här hemma.

Eller så följer en med och en är hemma, vi får se vad det blir, kusin Emil ska visst också komma hit.

I övrigt blir det nog till att svettas idag också.


24.9° ute på altanen mot norr, sol från en blå himmel och inte fläktar det mycket, det blir en svettig dag.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-30 07:45:12

Temperatur: 25,9 °C
Lufttryck: 1012,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 35 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från SSE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 25,9 °C
Inne hos oss. Temp: 24,7 °C Fukt: 67 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 28,2 mm
Året: 72,0 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
26,4 °C
Klockan:
06:46
Högsta Temp:
31,2 °C
Klockan:
18:12
Lägsta Temp:
18,3 °C
Klockan:
03:16
Lägsta Temp:
19,0 °C
Klockan:
02:46
Högsta Lufttryck:
1013,0 hPa
Klockan:
06:28
Högsta Lufttryck:
1012,2 hPa
Klockan:
09:55
Lägsta Lufttryck:
1011,6 hPa
Klockan:
00:00
Lägsta Lufttryck:
1010,5 hPa
Klockan:
19:43


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:22
Sol ned: 23:02
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:40 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 38s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:24
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:26

 

och morgonbilder utan stugan där Tomas och Sara har semester från allt.

        

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Söndag 30 juni 07:09

Söndag den 30/6   Igår åkte Tomas och Alex till stan för att träffa syskon och vänner. Då passade vi på att åka till Kullar & Klang där vi åt och fikade, samtidigt.         En rulle med renkött, en liten tårtbit och så kaffe.   Vi...

Av Jan Sandström - Lördag 29 juni 07:00

Lördag den 29/6   Igår blev en produktiv och bra dag som jag är jättenöjd med. Först rensade jag skräpbrädor från spik. Sedan fixades vägen till, vattna i omgångar och så hyvla och salta och hyvla.           Så kom Peter och Erik d...

Av Jan Sandström - Fredag 28 juni 07:46

Fredag den 28/6   Igår så ordnade jag månadens räkningar innan jag följde med Tomas in till stan = Umeå Där hämtade vi upp Erik och så åkte vi till Biltema där jag handlade lite till förrådet, ned till Haga för att äta och det blev goda hamburg...

Av Jan Sandström - Torsdag 27 juni 08:10

Torsdag den 27/6   Igår så lämnade ungarna boet, alltså blåmesarna i holken här vid altanen. Efter mycket kikande ut genomhålet så gav sig de iväg en och en och jag tror det gick bra för dem.               Men det blev så tyst här ...

Av Jan Sandström - Onsdag 26 juni 06:45

Onsdag den 26/6   Igår så var jag flitig, först löste jag, tror jag löste upp förstoppningen, det var i avloppet som är gammalt och rören inte helt krya.Men förhoppningsvis får vi snart nytt avlopp här men kvarnarna mal långsamt.   Däremot jo...

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards