jans

Alla inlägg den 3 juni 2022

Av Jan Sandström - 3 juni 2022 22:32

Skrev ett inlägg på VK om kriget i Ukraina. sidan med direktrapportering från Ukraina.

Alltså ännu ett inlägg och nu skrev jag följande.

Att nu Ryssland sätter upp fler på svarta listan och som inte får resa in till Ryssland spelar väl ingen roll, vem 17 vill resa dit nu? Och det är väl fullt naturligt att Putin skyller ifrån sig och skyller på väst allt som sker. Nä lilla Putin har gjort bort sig totalt och kommer inte att bli ihågkommen som den stora hjälte han trodde utan mest att jämföras med han, den där tysken med mustasch under WW2. Han skyller ju väst på att inte länder i Afrika får mat, han skyller ju på väst... Precis som i filmer där bovarna försöker skylla på offret att det är deras fel att det... Det jag är orolig för är alla länder som fortfarande håller med Putins agerande och vad som händer sedan. Kommer kriget att utvidgas så att vi verkligen får WW3? Det enda raka är att Putin kallar hem alla, överger sina fantasiplaner om att erövra världen och avgå omedelbart. Lämna över makten till det ryska folket så att landet kan börja blomstra igen, hjälp till att återuppbygga Ukraina igen så att folk kan återvända till sitt och tryggheten. Maktgalna personer som Putin ska inte sitta vid makten.


Eljest är Anders katt Lycka inte riktigt kl... eller hon är katt i sin bästa ålder.

     

Men med godis lyckades jag få henne att hoppa ned.
Det var ju inte högre än från hyllan här i kontoret.

Men nu tror jag det blir sängen för mig


Av Jan Sandström - 3 juni 2022 06:46

Fredag den 3/6


Paketet Postnord inte kunde leverera verkar vara tillbaks till Zooplus igen.

Förmodligen har någon av transportfirmorna krachat paketet men att det ska upptäckas först när de ska köra ut det?


Sedan tror jag att jag fick lite bättre ordning på den här surfplattan som spökade.


  Det finns två videoklipp till i gårdagens blogginlägg men plattan levde sitt eget liv.
Klickade på knapparna själv och startade appar som stängdes m.m m.m

Ganska underhållande bara det att sitta och titta på.  

Men problemet fanns bara där då laddkabeln via USB var inkopplad så jag testade en annan laddare och då fungerar den bättre.

Men den är så S E E E G.  Fast den duger till att ha en app igång och jag kan se en webbkamera i stugan med skogen.


 

Vi lastade bilen full med plast, papper och kartong som vi körde över till återvinningen på Rödäng.

Kaffe och Maria kom förbi efter jobbet, då hade jag lagat hennes punktering på cykeln.

Körde hem henne och paketet som kom, det andra av de två som skickades och två cyklar.


Sedan blev det Blomsterlandet där Inger köpte blommor och så vidare till Granngården där det blev lite mer grönt.


Här hemma satt vi ute en del under dagen men det var nog ganska mycket pollen i luften för jag hade huvudvärk och var degig i skallen.

Men satt ändå och strulade på med datorn och väderstationernas webbsidor.

Dom lägger upp bilder med diagram och hur jag än gjorde fick jag inte dem att separera.
Det blir bara samma diagram på både stan och stugans sidor så jag tog bort på den här i stan.

 

Sidan från stugan kommer jag inte åt här hemifrån då jag inte fick till installationen av VNC som är en fjärrstyrning av en dator.

Gick bara inte att installera på min laptop.

Men det här problemet gäller ju inte så länge om dem stänger vasterslatt.se efter sommaren.

Såvida inte barnen kan ordna så det funkar på min domän rengard.one

Dit ska förresten min vebbsida ligga och jag ska ta bort den helt på vasterslatt förutom vädersidorna då.

Alla mina e-adresser på vasterslatt.se har jag redan stängt ned.


Inger var ute och grävde i trädgården och jag förberedde lite middag (sallad) så när hon grävt klart och tagit upp lite kött så gjorde jag klart när hon duschade.

Sedan blev det mat medan vi så hur man uppfann öl.

35. Öl

Öl är faktiskt nyttigt fick jag lära mig så det blev en sådan till middan. Alkoholfri sådan som Tomas lämnat efter sitt senaste besök här.


Jag såg ett avsnitt av Star Trek Picard innan det blev sängen och ute regnade det.

Ljudboken en stund och katten Lycka vid min sida så till slut släckte jag och sov.


Vaknade tidigt och var utsövd så närmare halv sex steg jag upp i morse.

Blött ute men inget regn och skönt att vi fått lite blöta för det behövs. Om inte annat så sköljer det bort en del damm och pollen.


Idag lite småpyssel, kanske åker ut en sväng och vädret ska bli sisådär idag, mulet och inte så varmt, kanske lite droppar från ovan.

Nu har jag 13°, mulet och nästan vindstilla.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-03 07:15:12

Temperatur: 13,8 °C
Lufttryck: 998,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från NNE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 13,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 8,7 mm
Månaden: 15,0 mm
Året: 58,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
13,8 °C
Klockan:
07:14
Högsta Temp:
20,6 °C
Klockan:
11:49
Lägsta Temp:
10,5 °C
Klockan:
04:00
Lägsta Temp:
6,5 °C
Klockan:
03:23
Högsta Lufttryck:
998,5 hPa
Klockan:
07:00
Högsta Lufttryck:
1010,3 hPa
Klockan:
00:08
Lägsta Lufttryck:
997,4 hPa
Klockan:
01:08
Lägsta Lufttryck:
997,4 hPa
Klockan:
23:20


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:35
Sol ned: 22:41
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:06 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 52s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:40
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 02:21

och morgonbilderna  


Det är då GRÖNT där ute.

 


Den här kameran måste jag se över, skitig lins eller...

        

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards