jans

Alla inlägg den 13 juni 2022

Av Jan Sandström - 13 juni 2022 09:01

Måndag den 13/6


Igår var vi i stugan och hade Emil hos oss, åskan började dundra på avstånd och högt uppe så vi såg inga blixtar.
Regn kom det och plaströret på gräsmattan registrerade 9 m.m sa Inger medan väderstationen fick 6,3 m.m

Jag gjorde inte så mycket då jag gick med höger hand lindad för min onda handled och det var ett bra stöd.


Erik kom förbi och vi fikade medan det dundrade och Gunnar var borta sedan tidigt på morgonen så jag var ganska orolig.

Tyckte jag hörde ett pling från hans klocka i halsbandet och en stund senare kom en blöt katt upp under altanden.

Han måsta ha varit ute i skogen men skönt att han kom hem då vi själva skulle hem till stan.

Eljest skulle Inger ha fått lämna mig i stugan.


Nu blev det så att Emil fick åka med farbror Erik i hans lilla gröna bil in till stan och vi kunde plocka ihop med katterna instängda i sovrummet. Gick ut med några väskor till bilen då det blinkade till och så SMALL DET.

Det var inte så långt bort från stugan och strömmen försvann några minuter.


Allt lastat och så katter i sina burar och vi kunde åka in till stan där solen sken och fint väder.

Katterna fick gå ut och kolla läget och vi gjorde kaffe o te och satt ute på altanen.


Sedan gick jag till husvagnen och plockade loss bänkskivor.

 

Inte lätt att komma ihåg hur jag skruvade den vid diskbänken men foto visar var och vilken mejsel som ska användas.

Får lite limjobb också såg jag men skivorna fick jag loss och så slipa för att sedan lacka med golvlack.

Samma som jag lackade trappa och annat i lillstugan/gäststugan som jag gjorde tidigare.


Nu ligger och hänger de i verkstan och i eftermiddag får det bli ett lager till.

 


Kanske tar jag ett tredje lager senare.

 


Middag som vi åt ute på altanen in mot tomten och nu är dynorna nedre från vinden så man kan säga att det är sommar till slut.

En varm skön kväll men ingen TV blev det.

Anders kom förbi sent så han jobbar ihjäl sig som chef på Umeå Camping men mycket att lära och göra med kort inskolning och så högsäsong såhär efter corona och början på sommaren.

Meningen var att -lycka skulle få följa med hem men hon anade något så vi fick inte tag på henne fast hon var runt i närheten av oss.


Senare eller ganska tidigt för mig så gick jag isäng med ljudboken och sedan har jag sovit gott, bara upp en gång vid halv tre då jag kissade.

Vaknade 7 och tog blodsockret, frukost och Inger gick till sin frukostplats där hon ropade på "lillpojken".

Jag kikade på han där han låg ute på altanen och snabbt var han nere och sprang runt huset till matte där det vankades gott i form av skinkpålägg.

 

Sedan måste man tvätta sig lite under stolen efter att ha fått sitta i knät och gosa.


Idag städa och så tror jag det blir fixa lite ute vid dammen och kryddträdgården.

Sedan lacka i eftermiddag men det tar inte många minuter att rolla på efter att lätt ha slipat lite.


Det har varnats för åska idag och eftermiddag men vi får se, inte otroligt för åskan går lite runt omkring men mest i Finland och Ryssland för att inte tala om Polen och däromkring, där nere.


Här har jag nu 21,4° utanför fönstret och solen skiner just nu och vimpeln hänger ganska slak.

Så det blir förmiddagskaffe ute, frukost och tidning satt jag ute med men bloggen går fortare på datorn här inne med vädersidor och åskknatter på.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-13 09:30:14

Temperatur: 19,7 °C
Lufttryck: 995,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 13 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från NW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 19,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 17,4 mm
Året: 61,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
22,6 °C
Klockan:
08:45
Högsta Temp:
21,4 °C
Klockan:
09:56
Lägsta Temp:
8,7 °C
Klockan:
03:59
Lägsta Temp:
9,3 °C
Klockan:
03:36
Högsta Lufttryck:
995,7 hPa
Klockan:
00:00
Högsta Lufttryck:
1000,2 hPa
Klockan:
00:50
Lägsta Lufttryck:
994,8 hPa
Klockan:
05:50
Lägsta Lufttryck:
995,6 hPa
Klockan:
23:33


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:18
Sol ned: 23:01
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:43 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 46s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:15
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:23

och bilderna är så här. Det är inte helklart utan växlande med mest moln och lite sol emellanåt.

            

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards