jans

Alla inlägg under juni 2022

Av Jan Sandström - 19 juni 2022 17:30

Inte undra på att det sker olyckor efter vägen.


Igår när jag körde upp och hämtade Maria o Mona så var det regndis och elände, men väldigt många slår inte på sina bakljus på bilen eller så är autmatiken i deras bilar dålig.
Min slår på ljuset så fort torkarna går igång.
Men så finns ju den nya vägsnigeln som ersatt den tidigare benämningen på husvagnsekipage.


 

Dom borde förbjudas på vägar med högre hastighet än 70 km/h och/eller kanske ha blinkande ljus bak på vissa vägar. 

Nu hade ju den här traktorn synlig trekant baktill men tydligen är det vanligt att man har gamla blekta som inte syns eller tar bort skylten.


De andra traktorerna jag och Erik åkte och tittade på är mycket finare.

Det var syskonbarnet Lois som hade attangerat visning hemma i Tavelsjö.

 


Det här är kusin Lois på sin Porsche.

 


Men den här skulle jag vilja ha i stugan.

   


Eller den här fast då måste jag byta, förlåt montera en ljuddämpare på den så att inte skogens träd tappar alla barr i ren förskräckelse.

   

Av Jan Sandström - 19 juni 2022 09:13

Söndag den 19/6


Idag var det min fars födelsedag och hade han levat skulle han ha fyllt 103 år idag.

Många är de dagarna då vi hela familjen samlades i huset på Grubbe för att ha trevligt men idag skulle det ha blivit blött. Det regnar.


Igår åkte jag först upp till Biltema och köpte bult till husvagnen och nu fanns även filterbollarna till badtunnan, mjuka och framförallt lätta jämfört med sanden som man tidigare hade.

Maria skulle ju låna bilen så jag ville få det bortgjort för i morgon måndag vet jag inte om jag får tid att handla.

Sedan skulle jag rikta bygeln under husvagnsdraget och jag värmde men gasolen är inte helt effektiv men det gick ändå lite lättare att böja stålet, tills den gick av.

   

Så nu blir det till att svetsa och jag ska lägga på en bit plattjärn också.

Men det är då lite rakare så att man kan komma åt att dra bultarna lättare.

Tydligen har tidigare ägare haft en låg bil eller kört med tung last för bygeln är ganska nött under.


Inger kom hem på timmar och satte sig vid spisen och gjorde rullrån och en plåt med kakor.

 


Men när hon gick tillbaks till jobbet så hann hon bara ut genom dörren så gick strömmen.

Helt svart i huset eller så mörkt det kan bli en sommardag.

Men den var bara borta i högst en halv minut om ens det så kom saker igång igen.

Förutom min NAS som fick någonting för sig.

Jag blev delvis utkastad från den och kunde inte logga in igen. Jag blev blockerad.

Men filhanteringen fungerade så jag kom åt filer, filmer och annat men kunde inte logga in för att sköta annat.


Så jag gjorde till slut middag, värmde en burk vita bönor i tomatsås och så blev det en sallad, isbergssallad, gurka och tomat och kryddor.

Sedan satte jag mig i soffan med en film från Netflix men i mitt huvud snurrade problemet med att komma in i min NAS.

Mobilen kom jag på, den har en egen användare registrerad för min laptop hade samma som stationära datorns inloggning.

Så starta webbläsaren i mobilen och det fungerade faktiskt så att jag kunde komma åt att fixa lösenordet.

Men sedan var det ändå stopp i datorn, mitt IP var blockerat, men till slut så kom jag in efter många om och men och omvägar och bakvägar.


Anders kom in som hastigast och kattnappade Lycka som nu ska bo hemma hos sin riktiga husse ett tag.

Inger kom hem och till slut blev det sängen där jag faktiskt har sovit ganska gott.


Steg upp först efter 7 i morse och hann träffa Inger innan hon gick iväg till jobbet.

Jag skulle duscha men hann bara in så ringde mobilen och det var Tomas som ville surra lite men han fick vänta tills jag blev klar där i det våta.


Frukost och start av dator, klä på mig och så blev det telefon med Tomas och prat om elbilen som han nu testat med Familjen upp till Södehamn och mormor o morfar, en resa på runt 60 mil och det hade gått fint, faktiskt stannade de på nästan samma ställen som om de kört gamla dieselbilen men nu passade de på att ladda lite.


Så för en barnfamilj blir det kanske inte så stor omställning, värre för ensamåkare som kan sitta och köra i 50 mil i ett svep.

Elbil är ungefär som när man är ute och kör MC med räckvidd på 23-30 mil mellan tankningarna och ofta stannar man en eller ett par gånger mellan dem speciellt om Inger åker med.

Själv kan jag köra och bara fylla tanken och åka långa sträckor, eller kunde för nu kör jag nästan ingenting utan funderar skarpt på att sälja min MC.


Nåja, under telefonsamtalet med Tomas så kom Maria hit med bilen och jag har redan hunnit skjutsa hem henne till Umedalen.

Det är därför inlägget kanske blev lite senare idag och jag funderar starkt på att åka till stugan med grejor och sedan förbi Lois i Tavelsjö.

Det är alltså barnens kusin och svågern Per-Gunnars son, ja det är också Britt-Ingers son

Lois har nämligen ställt till med en traktorträff med utställning och traktorpulling med gamla maskiner.

Jag har i så fall tänkt få träffa dem och prata lite laddbox OM det nu blir tid till sådant. Lois är ju elektriker och P-G lite inblandad i Tavelsjöbygdens utveckling med bl.a laddmöjligheter ute i byarna.

Åker jag förbi stugan måste jag få igång väderdatorn där vad det nu är som strular. Borde ta mig tid att få igång min Raspberry-Pi som kan sköta det där.


Men som jag skrev så regnar det lite och är riktigt grinväder.

+13,1° utanför fönstret och det är grått, disigt, regnigt och det blåser en del.

Väderstationen här hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-19 09:45:14

Temperatur: 13,2 °C
Lufttryck: 988,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från NE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 12,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 2,7 mm
Gårdagen: 4,5 mm
Månaden: 24,6 mm
Året: 68,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
13,3 °C
Klockan:
09:41
Högsta Temp:
14,7 °C
Klockan:
16:43
Lägsta Temp:
10,1 °C
Klockan:
02:30
Lägsta Temp:
12,4 °C
Klockan:
23:22
Högsta Lufttryck:
988,2 hPa
Klockan:
09:28
Högsta Lufttryck:
1003,9 hPa
Klockan:
00:01
Lägsta Lufttryck:
986,2 hPa
Klockan:
04:20
Lägsta Lufttryck:
987,9 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:07
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:53 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 55s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:45
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:06

och mina morgonbilder där naturligtvis en kamera inte vill vara med just nu.

         

Av Jan Sandström - 18 juni 2022 08:41

Lördag den 18/6


Igår så ringde Peter och undrade om Emil kunde komma lite tidigare, så redan före 9 var han hos oss istället för vid lunchtid.


Det gick fint och grabben fick jobba hårt tillsammans med Farmor som påtade på i trädgården.

Rensa och städa stod på schemat.

 


Men sedan blev det lunch och jag gick först över till Maria på A-Star där hon jobbar. Jag gick på vägen medan de andra gick tvärs över ängen under kraftledningen.

 

God mat som vanligt, Schnitzel och tillbehör och till efterrätt äppelkaka med vaniljvisp.

En massa prat blev det också men jag lyssnade mest och hem gick jag runt kvarteret.


Mer jobb här hemma och vi städade ur förrådet så nu står allt ute på gräsmattan, men jag fick in jordfräs och snöslungan under tak.


Inger städade bakom förrådet och där stod förutom en del ved Anders gamla cykelkärra vi byggde en gång i tiden och som han hade då han och kompisar cyklade från Kiruna mot Umeå men jag fick hämta dem med släpvagnen vid Skellefteå då det blev för mycket för grabbar och cyklar.

Nu ska jag lägga ut den till försäljning, till mycket lågt pris.

 

Sparken är där som jämförelse på storleken.

Kanske är det någon som är intresserad att greja vidare på den då kopplingen inte är komplett.


Peter kom och hämtade Emil och vi fortsatte tills jag gick in och Inger klippte gräset.

Jag fick klart med Zooplus om returpaketet och Schenker som ska hämta det här på måndag.

Efter helgen kommer troligen nya draget till husvagnen och handske till släpvagnen.

Det bör inte bli några problem att byta de delarna men jag måste köpa 4 stadiga bultar M12*100 till husvagnen, det har de på Biltema.


Det blev sen middag som vi åt ute och sedan blev det bara lite gjort här i datorn innan det blev sängdags.

Jag har sovit ganska gott inatt och Inger gick till jobbet före 7 då jag steg upp.


Idag ska jag försöka rikta bygeln som sitter under draget, den har varit stukad sedan jag köpte husvagnen och det är stadigt stål.

 

Ska prova med att värma så kanske det blir lättare att räta ut, eljest får den väl vara lite böjd eljest kanske den böjs igen i något gupp.

Kanske åker jag och köper bultarna idag då det regnar.


13,4° och grått med sydostlig vind, eller vad vimpeln visade.

Väderstationen i stugan står still men här visar den Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-18 09:15:16

Temperatur: 12,8 °C
Lufttryck: 996,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 73 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från SE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 11,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 1,8 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 19,2 mm
Året: 63,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
13,9 °C
Klockan:
05:46
Högsta Temp:
21,3 °C
Klockan:
10:42
Lägsta Temp:
12,6 °C
Klockan:
08:11
Lägsta Temp:
5,7 °C
Klockan:
02:53
Högsta Lufttryck:
1003,9 hPa
Klockan:
00:01
Högsta Lufttryck:
1009,0 hPa
Klockan:
06:34
Lägsta Lufttryck:
996,3 hPa
Klockan:
09:03
Lägsta Lufttryck:
1003,8 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:07
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:53 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 16s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:00


Så här ser det ut på morgonbilderna.


           

Av Jan Sandström - 17 juni 2022 08:15

Fredag den 17/6

Sorry, det blev fel datum tidigare.


Igår hittade jag på nätet ett ersättningsdrag till husvagnen och det blev även en handske till släpvagnen när jag ändå beställde.

Så igår gick två paket iväg från Danmark och beräknas vara här måndag men jag tror mer på onsdag eller senare då det gäller Postnord.


Det blev en promenad över till Maria på A-Star där jag åt spätta till lunch, kostar på mig det ibland och det kändes gott med fisk och den var god.


Maria kom senare hit och jag skjutsade hem henne och cykeln så att hon kunde ge mig de trasiga och överblivna delarna från det andra klösträdet hon beställde.

Åkte hem och här paketerade jag allt i den kartong som var minst trasig och det gick åt en del tejp.

Nu väntar jag bara på att Zooplus ska fixa så att posten kommer och hämtar paketet som ska gå i retur.


Inger kom hem och jag började lossa på husvagnsdraget så nu är bultarna lossade men allt sitter ihop så länge.

Vi började rensa i förrådet där ute på tomten och mycket ska slängas och mycket ska till stugan.

Lite kan säljas eller ges bort som 

Däckskydd som vi inte kan använda då mina däck är för stora.


 

Man lägger det runt däcket och drar åt.


Ett takräcke som vad vi (jag och barnen) tror är från eller till Kia av äldre modell, den Peter hade tidigare men kommer inte ihåg vad det var för modell, finns säkert på något foto. Det är i alla fall för takräls. 

 


Sedan har jag förtältet till husvagnen och det har jag bara haft upp en gång, ur säcken men måste väl kolla hur det är med det.

Det passar i alla fall en Solifer 540DL 1987 och a-mått 925 fick jag fram.


Det blev även en hel del tid med att bara sitta på altanen med matt eller kaffe.

Jag fick ont i höger knä så vid åtta gav jag upp och gick in.


Lite TV och dator innan sängen och jag har sovit skapligt gott.

Vaknade halv sju men steg upp först vid sju och frukost, tidning m.m är avklarat.


Sitter och skriver när jag ser något röra sig på tomten, mitt framför Inger skuttar en stor hare och Inger ser inte den då hon har näsan i surfplattan och läser tidningen.

Det är ju en hare som springer omkring här bland husen och nu har den tappat all vinterpäls och stor är den så katterna får akta sig.

Nu kom Emil och ska vara här då det är sommarlov, Anna jobbar och Peter blev inkallad till jobb på SVT.

Så skönt om han fick fast jobb där nära där de bor så att han inte behöver åka mellan Luleå och Timrå.


Vi ska väl fortsätta med förrådet och kanske åker vi bort med grejor eller så lägger vi bara allt på hög tills vidare.

Jag måste ta hand om Ingers mobiltelefon som tydligen är full och har slut på minne eller om det är något annat, tror på minnet då hon säkert har miljontals med bilder och annat i den.


Idag skiner solen, 17,3° och vindstilla men i morgon lär det visst regna ganska ordentligt om YR har rätt.

Väderstationen eller datorn i stugan verkar ha stannat för jag får ingen uppdatering därifrån.

Sista uppdateringen blev 2022-06-15 00:51:28


Men här snurrar den på och visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-17 08:30:14

Temperatur: 20,5 °C
Lufttryck: 1008,5 hPa och Steady
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från N,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 20,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 17,4 mm
Året: 61,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
20,5 °C
Klockan:
08:28
Högsta Temp:
24,1 °C
Klockan:
15:47
Lägsta Temp:
5,7 °C
Klockan:
02:53
Lägsta Temp:
8,0 °C
Klockan:
23:58
Högsta Lufttryck:
1009,0 hPa
Klockan:
06:34
Högsta Lufttryck:
1007,5 hPa
Klockan:
23:59
Lägsta Lufttryck:
1007,3 hPa
Klockan:
00:00
Lägsta Lufttryck:
1004,0 hPa
Klockan:
13:22


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:15
Sol ned: 23:06
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:51 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 35s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:32
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 04:22

Morgonbilderna är så här idag.

         

 

Av Jan Sandström - 16 juni 2022 09:08

Nu är det bara att hoppas på att det hinner komma, nya draget till husvagnen.
Beställde ett komplett från Danmark och Nettotrailer.se
Nästan 4700:- men då är en handske till släpvagnen inräknad och förskottsbetalt så jag får väl se om jag blir lurad.
 

Det blev även en handske och bultar till släpvagnen.

Av Jan Sandström - 16 juni 2022 07:12

Torsdag den 16/6


Igår en mindre deppardag.

Först monterade jag tillbaks de nylackade bänkskivorna i husvagnen och det blev fint.

   

Tomas (äldsta sonen) ringde och sa att på onsdag kommer de upp till oss.


Jag tog svart och grön sprayfärg och sprutade lite här och där på det grå röret som blev vattenrännan i dammen och det blev lite bättre, sticker inte ut lika mycket nu som tidigare.

 


Igår kväll/natt var Inger ute och planterade och gjorde i ordning samt tömde dammen på vatten men den ska skuras ur innan vi fyller och monterar pumpen.

 


Jag åt lunch och såg till att jag hade möjlighet att koka kaffe i husvagnen och skulle hänga på den och köra en sväng för att mjuka upp draget jag renoverade.

Tyckte att det gick lite trögt då jag testade första gången direkt efter ihopmonteringen.


MEN NU    

Det var stumt och gick inte att rubba, bromsen låg på så att köra en bit var inte att tänka på.

Provade att dra, bromsa och backa där jag tvärbromsade men inget hände.

Så jag ställde den på gräsmattan igen men nu en bit ifrån plommonträdet och så gick jag in för att deppa.

Jag orkar bara inte ta isär draget igen. Och hur skulle jag kunna det när det av för mig okänd anledning låst sig så totalt.


Sökte lite på nätet efter ett nytt komplett drag men lite svårt att hitta. Men jag hittade en firma i Danmark som kanske har men inte exakt samma, det med samma siffror har fel hålbild på fastsättningen och det som har samma fastsättning heter lite annorlunda, tror det är aningen stadigare. Men samtidigt mycket dyrare.

 

Senare igår kväll hittade jag ett på en annan sida och det ska kunna passa direkt. Men ska dubbel och trippelkolla uppgifterna.

Frågan är OM jag hinner få hem och byta till besiktningen den 30/6


Mejl till och från zooplus om de skadade paketen och vi har kommit fram till en lösning.

Men ändå är frågan om fortsatt handel med dem är aktuellt, jag har slutat handla där utan köper min kattmat här i butik även om det kan vara dyrare.


Inger kom hem och det blev middag som vi åt ute på altanen, sedan gick jag in och startade Badhotellet på SVTplay samtidigt som jag sökte påskjutsbromsen på nätet.


Anders ringde och frågade lite om köksrenoveringen och byte av köksfönstret.


Men gick isäng ganska tidigt och har sovit lite halvdåligt.

Så halv sex var jag vaken och kvart i steg jag upp samtidigt som Inger steg upp,

Snart klar med alla morgonsysslor och ska klä på mig senare innan jag gör annat.


Idag, ja jag får väl se vad det blir, ska väl söka och kanske beställa husvagnsdraget OM det nu är ett som till fullo passar för jag vill ju inte få nedslag på besiktningen.


15,2° ute och solen skiner men det blåser en aning.

Väderstationen, jo jag har hållit på och strulat med webbsidan också och där vet jag inte om det går att ordna så som jag vill ha det.

Men stationen visar i alla fall Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-16 07:45:14

Temperatur: 16,9 °C
Lufttryck: 1004,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från NNW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 16,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 17,4 mm
Året: 61,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
16,9 °C
Klockan:
07:43
Högsta Temp:
23,4 °C
Klockan:
14:40
Lägsta Temp:
9,4 °C
Klockan:
03:31
Lägsta Temp:
10,3 °C
Klockan:
03:44
Högsta Lufttryck:
1005,8 hPa
Klockan:
04:23
Högsta Lufttryck:
1005,2 hPa
Klockan:
23:59
Lägsta Lufttryck:
1004,9 hPa
Klockan:
01:28
Lägsta Lufttryck:
1003,3 hPa
Klockan:
00:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:15
Sol ned: 23:05
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:50 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 53s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: -----

och så här är dagens morgonbilder.

            

Av Jan Sandström - 15 juni 2022 22:57

Jag ligger redan

Men hon är bara ute och gräver i trädgården till det blir mörkt, vilket det nu blir någon gång i augusti ??

Men nu kom Lycka in till mig.

Av Jan Sandström - 15 juni 2022 20:38

Provade tidigare att dra den och tänkte åka en längre bit men så blev det inte.

Bromsen låg på och påskjutet är liksom stumt, man kunde tro att det är fastsvetsat.

Har letat på nätet efter ett komplett drag men det verkar inte bli så lätt att hitta.


Nu provade jag med ett långt rör att vrida lite på kulkopplingen men jag tog i så att husvagnen skulle välta utan att draget rörde sig det minsta.


Vete   vad som hänt, kanske skulle värma så att yttre metallen sväller men då tar väl fettet jag sprutat in tidigare eld.

Kanske skulle va lika bra om allt brann upp.


Och så har jag dessutom fått reda på att barnbarnet Emil bytt namn nu.

Jo han heter Emil men bytt från mammans mamn Pitkänen till Sandström, som Rumpnissarna sa - Vaffor då då?


Pitkänen som är så fint.

Men tur att det finns Badhotellet att se på.

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards