jans

Alla inlägg under juni 2022

Av Jan Sandström - 10 juni 2022 08:41

Fredag den 10/6


Igår var tanken att hjälpa Anders, men det blev inget av det.

Istället kunde jag åka över till svägerskan i Vännäsby och hjälpa till lite med att få igång husbilen.

Men det var fort gjort då det mesta/allt redan var gjort. Bara att få igång gasen och det är det där krockskyddet som ska aktiveras.

Jag tror då det men gasen kom igång och vi fyllde vatten och fick igång det.

     

Krockskydd, varmvatten och manöverpanelen. Jag tror då att allt fungerar nu.


Hem och åt lunch, sedan kapade jag upp avloppsröret som ska ligga som vattenkanal i kryddträdgården.

Det var lite bökigare och inte blev det lättare av att jag hade ont i handen eller högra handledan/tumbasen.

Svullen och öm men piller och smörja lindrar lite tillsammans med vila.

Men vem kan vila när det är 7834 saker att göra.

Så ut med högtryckstvätten och spola av trädgårdsmöblerna och flytta upp dem från gräsmattan till altanen.

Det gäller att man använder teknik och inte bara rålyftar upp allt. Då funkar det med en hand.

Passade på att spola av en massa fågelskit från bilen och framrutan när jag ändå var igång.


Sedan blev det lite dator med filmtittande och såklart kaffe.

En engelsk komedi om rivaliserande tjuvfiskare från Frankrike under andra världskriget.

Tjuvfiskar-Florrie (1945) är en småmysig film och kärlek m.m

 

Inger kom hem och det blev middag som jag åt inne men nger satt ute med katterna, mer jobb och jag gav mig på avloppsrännan men det gjorde så ont i handen att jag slängde iväg grejorna och gick in.

Jag gjorde helt resolut kväll efter mer Alveson och Diklofenak.

 

Men håller jag bara handen still så går det bra men det är lättare sagt än gjort. Man är liksom beroende av fränmst höger hand förutom här vid datorn då.

Jag fick Gunnar mellan mina ben tills jag släckte och lyckades vända mig på sidan.

Jag fick i alla fall sova inatt och idag känns handen bättre och mindre svullen men måste ta det lugnt och försiktigt med den.

 

Idag ska jag hämta barnbarndet Emil som tydligen ska få följa med upp till stugan en sväng.

Men det blir då inget förrådsbyggande, tror jag men mäta och markera kan jag säkert göra.

Om det nu blir tid till sådant.

 

18,4° utanför fönstret och solen skiner från en blå himmel och svag sydlig vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-10 09:00:15

Temperatur: 19,1 °C
Lufttryck: 1008,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 14 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från SSW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 19,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 17,4 mm
Året: 61,2 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
20,1 °C
Klockan:
07:49
Högsta Temp:
19,6 °C
Klockan:
18:32
Lägsta Temp:
6,4 °C
Klockan:
03:47
Lägsta Temp:
9,9 °C
Klockan:
23:59
Högsta Lufttryck:
1008,6 hPa
Klockan:
08:23
Högsta Lufttryck:
1006,2 hPa
Klockan:
23:50
Lägsta Lufttryck:
1005,9 hPa
Klockan:
00:08
Lägsta Lufttryck:
998,2 hPa
Klockan:
03:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:22
Sol ned: 22:56
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:34 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:13
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:51

och morgonbilder samt stugans väderstation längst ned här.

         


stugans väderstation visar Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-06-10 09:11:07

Temperatur: 16,0 °C
Lufttryck: 1027,7 hPa och Steady
Luftfuktighet: 49 %
Vindstyrka: 2 m/s från SE,
i byarna 3 m/s
Kyleffekt: 16,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,3 mm
Månaden: 17,1 mm
Året: 42,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,0 °C
Klockan:
09:03
Temp - Max:
15,2 °C
Klockan:
18:13
Temp - Min:
1,7 °C
Klockan:
03:06
Temp - Min:
5,9 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1027,8 hPa
Klockan:
09:07
Lufttryck - Max:
1025,5 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
1025,1 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
1017,9 hPa
Klockan:
04:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:17
Sol ned: 23:04
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:47 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 49s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:15
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Det borde gå att få stan och stugan utmed varandra. Fast då måste jag nog gå via kalkyl eller ordbehandlingsprogram.

Och det ids jag inte fippla med bara för i sommar.




  

Av Jan Sandström - 9 juni 2022 08:24

Torsdag den 9/6


Igår var det besiktning av min MC, och...


Jo det gick fint, ingen anmärkning så nu är den godkänd i 2 år fast det förhindrar ju inte att det ändå kan bli fel som måste lagas och vanligt underhåll.

Efter det körde jag ut till Anders i Stöcksjö som hade en montör som bytte luftvärmepump åt han.

Själv hämtade jag bara två maskiner jag behöver eller kanske behöver här hemma till att såga och kapa i avloppsröret.


Inger höll på att laga mat då hon skulle ut med jobbarkompisarna ute på Bölesholmarna eller Gröna Oxen som den heter, ön ute i älven dit den nu nybyggda Lundabron går.

Jag lastade Olofsson, ja så ska vi kalla den där kärran vi har, typ cykelkärra men högbyggd modell.

Den hamnade på släpvagnen och så packade vi bilen full och jag skjutsade henne till brofästet så hon kunde dra lasset över bron till ön.

 

Jag åkte hem och det blev middag, värmde några köttbitar och så sallad till.

Att kärran får heta Olofsson beror på att den vi har i stugan alltid har hetat Sverker och då blir det naturligt med Sverker Olofsson

Namnet Sverker kommer sig av att när vi köpte kärran på en loppis satt det på däck av märket Sverker på den, men däcken har blivit utbytta många gånger men namnet är nu infräst i träramen.

 


Så här ser Olofsson ut där han ligger på släpvagnen, jag orkade inte ta ned den igår kväll efter att jag hämtat Inger och skjutsat hem en jobbarkompis.

 

Den här ska få en översyn och nytt flak med en liten kant runt om.


Jag kan lägga till att igår gick jag med högerhanden lindad för jag har fått   ont i handled och tumbasen.

Som jag hade tidigare och jag måste ha överansträngt handen med jobb/reparationer och handarbete   
Eljest skyller jag på skruvdragaren jag kört eller/och i förrgår då jag mekade med gräsklipparen.

Bära ut virket kan också ha bidragit.


I alla fall satte jag mig och fortsatte se TV när vi kommit hem, kaffe och efterrätt samt ett glas rött innen det blev sängen.


Har sovit gott och tungt inatt så jag märkte inte när Inger steg upp och gick till jobbet men klockan 7 vaknade jag och gjorde morgon.

Det ska regna idag så jag får se vad det blir för jobb men inget tungt handarbete kan jag göra.

Svullnaden i handleden har gått ned men jag har ONT och är öm.

Kan lägga till att det är högerhanden det gäller så borsta tänder och raka är lite problematiskt men datormusen sköter jag sedan länge med vänster hand.

 

Men jag saknar min Logitechmus som var för vänsterhänta, nött ut två och lagat dem många gånger men nu tillverkas den inte längre.

Inte heller det här tangentbordet tillverkas längre. Det var bättre förr.


Men jag får se vad som blir idag, kaffe är självklaret men vad mer?

Kanske blir det till svägerskan och bidra med lite hjälp i hennes husbil som ska ut och göras klar inför sommarens äventyr.

Ska höra med Anders om det blir något jobb där. Arbetsledare kan jag ju vara.     


Men det kanske ska regna mer, nyss kom en skaplig men kort skur i stugan, har ju min slow-TV med fågelkvitter och annat ljud, som regn.

14,9° här utanför fönstret och mestadels grå mulen himmel och svag vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-09 08:45:14

Temperatur: 15,0 °C
Lufttryck: 999,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 44 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från ENE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 14,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 17,4 mm
Året: 61,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
15,6 °C
Klockan:
08:31
Högsta Temp:
26,4 °C
Klockan:
13:51
Lägsta Temp:
11,4 °C
Klockan:
03:24
Lägsta Temp:
8,5 °C
Klockan:
04:18
Högsta Lufttryck:
999,6 hPa
Klockan:
00:00
Högsta Lufttryck:
1005,1 hPa
Klockan:
00:35
Lägsta Lufttryck:
998,2 hPa
Klockan:
03:51
Lägsta Lufttryck:
998,8 hPa
Klockan:
18:42


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:24
Sol ned: 22:55
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:31 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 46s more daylight tomorrow
Måne upp: 14:31
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----

och morgonbilderna.

   


Blir det inget regn måste jag spola av trädgårdsmöblerna en gång till och kanske kan jag baxa upp dem på altanen.

       

Av Jan Sandström - 8 juni 2022 08:17

Onsdag den 8/6


Igår fick jag meddelandet om att en kusin till mig gått bort, det var Prolle nere i Nyköping som inte längre är med oss här.

Nu var det många år sedan jag träffade han och de försök jag gjorde då jag åkte MC söderut misslyckades då de ofta var ute och spelade golf.

Man kanske skulle ha ansträngt sig lite mer för en dag är det för sent att ses.


Inger cyklade till jobbet och jag tog bilen till BYGGmax där jag köpte ett avloppsrör och tre krökar.

Det ska bli en ny vattenränna i kryddträdgården/dammen/fontän.

Mer om det kommer kanske senare då jag gjort i ordning det men jag behöver verktyg som nu ligger hos Anders som renoverar köket.
Men jag kan ju åka över till han och såga det som ska sågas.


I övrigt så tog Gunnar en liten mus här på gräsmattan mot gatan, tror då det var en liten mus.

Gunnar hade varit ute och gått, fast han haltar på ena bakbenet och här drack han vatten i värmen vi hade och skulle sedan lägga sig i skuggan från staketet då han sätter sig upp, man ser öron och ögon fixera mot något och så hopp och anfall av jägaren.

Nått litet jag först trodde var en insekt men han går iväg in under husvagnen och där gör han slut på lidandet med ett litet pip.

Sedan satt han och spanade mot samma ställe som där han tog den.

 

Kompisen Christer stannade och pratade då han cyklade förbi.

Sedan kom dottern Maria och pratade och tittade på Gunnars klor m.m och pratade.


Jag blev orolig i kroppen och när det börjar blir det liksom rundgång och oro skapar mer oro så jag gick in då det var dags för mat.

Värmde lite kött och sallad till och så startade jag en film på Netflix

Private's Progress eller "Kompaniets svarta får" som man så fantasifullt översatt det till Svenska


En skapligt kul film som flyttade tankarna till annat.

Anders ringde och ville kanske ha min hjälp idag nu på morgonen men senare ringde han och lämnade återbud, han behövde inte min hjälp med att släppa in montören. Han ska byta ut sin gamla luftvärmepump.


Det blev lite annat på TV och så kom Inger hem, lite senare blev det sängen och Gunnar kom in och låg mellan mina ben då jag lyssnade på ljudboken.


Jag släckte och Gunnar gick ut men då Inger kom kom även han in igen och låg hos henne.

Jag kollade ju även på gräsklipparen och hjuldrivningen men blev inte klok på hur det fungerade.

Den har någon steglös hastighetsreglering som inte fungerar men jag fick då bort ett par kilo torrt gräs från insidan då jag väl lyckades ta isär alla kåpor.

Men problem med händerna gjorde så att jag monterade ihop allt och gick in, det var då jag värmde min mat.

Det blev även en stor Alvedon till maten.


Smorde händer m.m med Diklofenak (Voltaren fast billigare) och jag vaknade även på natten med värk i händerna.

Vaknade klockan 7 och steg upp, morgonsysslor avklarade och jag har värk i händerna men ska nog klara av att köra min MC till besiktningen innan 11

Sedan får jag se vad det blir idag, det kanske kommer regn eller så inte.


I stugan blåser det då skapligt mycket ser jag i min slow-TV (webbkameran i den gamla surfplattan här på skrivbordet).

17° utanför fönstret och vindstilla just nu då vimpeln hänger rakt ned. det mulnar på så det kan bli regn.

Det blir det säkert då jag ska iväg till besiktningen.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-08 08:45:15

Temperatur: 17,2 °C
Lufttryck: 1002,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 19 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från SW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 17,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 16,5 mm
Året: 60,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
18,6 °C
Klockan:
08:26
Högsta Temp:
23,8 °C
Klockan:
13:27
Lägsta Temp:
8,5 °C
Klockan:
04:18
Lägsta Temp:
9,6 °C
Klockan:
04:36
Högsta Lufttryck:
1005,1 hPa
Klockan:
00:35
Högsta Lufttryck:
1007,8 hPa
Klockan:
00:06
Lägsta Lufttryck:
1002,5 hPa
Klockan:
08:24
Lägsta Lufttryck:
1004,6 hPa
Klockan:
23:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:25
Sol ned: 22:53
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:28 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 0s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:54
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:02

och så här var dagens morgonbilder lite tidigare i morse.

   


Det har blivit konstiga färger i den här kameran.

        

Av Jan Sandström - 7 juni 2022 08:30

Tisdag den 7/6


Igår vaknade vi i stugan då vi låg över efter att ha kört upp brädor. lister och skivor till stugan.

 

Jag läste om kamerorna som slutar visa färg och man ska öppna och koppla bort IR i den så lär den fungera men då tappar man även mörkerseendet.

Jag får väl offra en kamera och se för nu är det två som lagt av.
Fick faktiskt det felet på en för flera år sedan och då kopplade jag bort den och lät den ligga ett tag och så fungerade den igen, men nu är den likadan igen och det är den som jag har här i kontoret och som visar altan och trädgård.


I alla fall var det fint väder men det blåste kallt som 17
Gunnar tog sig sin egen frukost som han åt ute på trädgårdsplattorna.

Jag fick åka en sväng med bilen och så tömde jag släpvagnen från sin last.


Ingers bjudna gäster (kusiner) kom så vi blev 9 st. som åt och fikade inne.

Eftermiddan gick och till slut åkte de hem men Lycka ville följa med. Vilket hon inte fick så hon blev sur och stack till skogs.

Vi plockade ihop och hon var borta, och hon var borta och hon var borta.

Lockade med godispåsen men ingen katt.

Så vi fick äta lite kvällsmat och jag satt ute på altanen med korsord.

Till slut behagade hon komma och då blev det snabbt in i transportburen, Gunnar låg redan sedan tidigare i sin bur.


Vi kom iväg närmare nio på kvällen så det blev sent hem tack vara kattskrället.  

Här hemma fick de komma ut och direkt iväg och kolla läget runt omkring.


Jag snabbkollade datorn och så en mugg kaffe med lite tilltugg.

Det blev sängen och ljudboken en stund innan jag sov och fönstret öppet så ingen katt behöver väcka oss för att gå ut, eller in.

Av någon anledning går det fint att komma in genom kattluckan men ut är svårare, måsta han kan Gunnar gå ut där men inte alltid.


Har sovit gott och vaknade halv sju då jag steg upp, dusch och frukost och nu bloggen.

Idag har jag tänkt tvätta av min MC men det blir nog lite annat också. Plock här och där.

Kopplade ju el till husvagnen och startade kylskåpet och det blev ned till -20° och lite till i frysfacket så då fungerar det på både el och gasol.

Ska prova värmepannan också men då bör det vara lite kallare så någon kväll kan jag testa det så att man känner om ledningarna blir varma och termostaten fungerar.


Nu börjar ett möte i Tavelsjö om mobilladdare i bygden och jag hade tidigare tänkt ta mig dit men det blev inte så, dels behöver Inger bilen nu på morgonen och så tar det lite tid innan kroppen kommer igång.

Jag har fortfarande av och till lite känning av ischias eller diskbråcket.

Just nu är det till så det kan bli en lugnare promenad idag.


Äppelträdet står i blom och gräsmattan behöver klippas. Det gjorde jag tidigare men nu sätter min allergi stopp för det.

   


Solen skiner och det har varit vindstilla men nu blåser det en aning.

+17,5° där ute så förmiddagskaffe blir ute på någon altan, dock inte den här utanför fönstret som väntar på inoljning.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-07 08:45:14

Temperatur: 17,7 °C
Lufttryck: 1006,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från WNW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 17,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 16,5 mm
Året: 60,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
18,0 °C
Klockan:
08:28
Högsta Temp:
15,9 °C
Klockan:
15:16
Lägsta Temp:
9,6 °C
Klockan:
04:36
Lägsta Temp:
4,9 °C
Klockan:
03:08
Högsta Lufttryck:
1007,8 hPa
Klockan:
00:06
Högsta Lufttryck:
1015,2 hPa
Klockan:
06:32
Lägsta Lufttryck:
1005,9 hPa
Klockan:
03:50
Lägsta Lufttryck:
1007,6 hPa
Klockan:
23:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:27
Sol ned: 22:51
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:24 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 11s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:19
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 02:08

och morgonbilder jag sparade lite tidigare i morse.

            

Av Jan Sandström - 6 juni 2022 08:08

Måndag den 6/6 och Sveriges nationaldag.

 




 

Ingen flagga hissad där hemma men tidigare år var den det.


Men här är flaggorna uppe.

 

Igår kopplade jag in el i husvagnen och startade kylskåpet.

Och det fungerar ser jag.

-19.8°C
43%
2022-06-06 08:29

Men tempgivaren ligger i frysfacket så det är lite varmare inne i kylen.


Jag lastade en massa virke och hyllplan m.m som jag haft inne i gamla verkstan på släpen.

 

Vi styrde bara in släpen under tak när vi kom hit till stugan.


Men jag tog senare en MC-tur och det blev ut till Skeppsvik och till väninnan Maria på vinst och förlust. Och det blev vinst vilket jag anade för hon var i stugan med två döttrar och en måg som höll på att snickra för fullt.

 

Äntligen får hon en fin altan men det fanns även en fin kisse där.

 

Det är tredje dottern Anty som har den men dom nu får vara på sommarcollo.


Peter, Anna och Emil kom förbi, pratade och lekte en stund.


Senare kom Inger hem från jobbet och nästan allt var packat och klart så vi tog bara mat och katter och åkte upp till stugan där kisse gick på tigerjakt.

 

Gunnar trivs här och han satt länge och väntade på en mus.

 

Katterna ser man nästan inte till när vi är här utan dom är ute runt stugan då de inte ligger och sover, antingen på någon altanstol eller under en buske.


Vi tog en lite ledig kväll, eldade i badtunnan och så såg vi på TV.

Först Omöjlig ingenjörskonst och underjordiskt hotell i Singapor tror jag det var.

Nä det var i Shanghai, började i alla fall på S   

5. Shanghais underjordiska hotell

Sedan blev det Shetland, börjar också på S  

Därefter blev det bad och först lagom varmt men det blev varmare och till slut var jag tvungen att gå in.

Jag blir nästan svimfärdig när jag badar i för varmt vatten.


Snabb koll i datorn och så isäng och ute på åkrarna spred bonden sommardoft, han körde gödselspridaren och det doftar bara jordbruk. Då är det värre med flytande gödning för den kan lukta fränt och mycket.


Jag har sovit gott och i morse var blodsockret bra, 6,4 mmol är för mig godkänt.

Klockan 7 steg jag upp och frukost avklarad, Gunnar hade fixat egen frukost som han åt ute på plattgången, idag blir det inte så mycket jobb utan vi eller jag ska ta en skön dag här i stugan innan vi åker hem.

Inger har bjudit några vänner och kusiner i eftermiddag.


Jag blir väl fast med min dator som vanligt men till middag åker vi nog hem.

Inger skulle ha kunnat lämna mig här men på onsdag har jag besiktning av min MC och då måste jag vara hemma.


Kallt men solen skiner, inatt/morse var det som kallast +0,4° och det har börjat blåsa.

Nu är det 9.3° och väderstationen här visar Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-06-06 09:01:02

Temperatur: 9,1 °C
Lufttryck: 1033,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 54 %
Vindstyrka: 2 m/s från W,
i byarna 4 m/s
Kyleffekt: 8,3 °C
Inne hos oss. Temp: 19,9 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 13,8 mm
Året: 39,3 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,1 °C
Klockan:
09:00
Temp - Max:
13,9 °C
Klockan:
13:07
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
03:51
Temp - Min:
2,1 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
1033,6 hPa
Klockan:
08:16
Lufttryck - Max:
1032,1 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1031,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1026,3 hPa
Klockan:
05:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:24
Sol ned: 22:55
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:31 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 39s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:42
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 02:15


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här är dagens morgonbilder.

           

Av Jan Sandström - 5 juni 2022 22:34

Gunnar satt/låg länge ute i gräset och väntade på att en mus skulle hoppa in i hans mun, men jag tror inte det blev något.

   


Lycka har också varit ute mest hela kvällen men nu ligger hon här inne och Gunnar ligger som en igelkott ute på en stol på altanen.


Men tidigare idag fotade jag äppelträdet som blommar och i kryddträdgården vid dammen.

       


Men nu väntar jag bara på att det ska bli varmt i badtunnan så att jag får ett kvällsbad.

Av Jan Sandström - 5 juni 2022 07:55

Söndag den 5/6 och Pingstdagen


Igår började jag med att spola av altanen och nu med högtryck och terasstvätten.

Spolade av några trädgårdsplattor det växt mossa på när jag ändå höll på.


Sedan husvagnen, monterade gasoltub och ny slang och konstaterade att spisen fungerade och startade kylskåpet som blev kallt.

Vatten i en dunk och provade vattenkranarna som fungerade, radion fungerade så det verkade som det ska vara.

Jag ska koppla in vagnen på el idag och köra igång kylskåp m.m för att se att det fungerar.


Kaffe och lunch ute på altan med kisse men Lycka blev jag tvungen att stänga in då hon envisades med att klättra i lönnen.


In och duscha, klädde om och gjorde mig klar för 140 årskalas.

Svåger H-G och Ia firade 60 och 70 år samt 10 år som gifta och kalaset höll till i Hamptjärnsstugan som ligger en liten bit utanför Umeå och man kör väg 363 mot Sorsele eller närmare mål Tavelsjö eller Hissjö.

Ett trevligt utflyktsmål för många och jag har varit en hel del där även från min ungdom då vi åkte pulka och skolan ordnade att vi skulle åka skidor dit, och hem.

Nu blir det bilen med antingen familjen för att grilla eller så med barn för att köpa fika inne i stugan.


Det är fin utsikt mot Umeå mellan träden och går man lite högre upp så är det mer öppet och man ser långt även om det lilla berget inte är så högt.

 


Dom hade ordnat musikunderhållning av först en grupp och sedan tog syskonbarnet Annelie Vigren med dotter över och dom kommer från Ö-vik.

Annelie har för övrigt gett ut några skivor och dottern Alma går även nu på musikskolan och har gett ut någon skiva.

 


Efter mat i form av en smarrig smörgås så blev det kaffe och tårta.

 

Men 40 personer i en liten lokal med trä i väggar golv och tak så blir det stimmigt.


Sådant ljud ger mig ont i öron och huvud för att inte tala om att jag blir trött.  


Så det blev skönt att gå ut och åka hem närmare elva på kvällen och ute var det ljust som på dagen. Det är sommar här i norr.


En snabb koll i datorn och föra över bilderna jag tog, men kameran tar inte bra bilder inomhus. Vet inte vad det är för galet med inställningen för den står ju i automatläget, manuell inställning blir bara sämre.
Kanske är det något med blixten för antingen blir det mörka bilder eller så överexponerade och ljusa.

Men några bilder tror jag ändå att det blev.


Det blev sängen och jag har sovit tungt hela natten, vaknade halv sju och steg upp lite senare.

Idag ska eller har jag tänkt rensa i blå rummet, min gamla verkstad och allt virke och trä ska ut på släpvagnen.

Alltså virke jag haft till att snickra med, trälådor och fågelholkar t.ex


Hinner jag kan det bli en MC-tur om vädret håller i sig.

När Inger kommer från jobbet är tanken att åka en sväng upp till stugan.


Det ser ut att bli skapligt väder men blåsa en nordvästvind. Så även om det kan se skönt ut kan det blåsa kallt från inlandet.

Så det är kanske inte så skönt med hojen.


13,5° utanför fönstret, lite sol och det blåser till ibland men himlen är mestadels blå.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-05 08:15:15

Temperatur: 14,1 °C
Lufttryck: 1008,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 6,0 m/s från WNW,
i byarna 7,8 m/s
Kyleffekt: 12,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 16,5 mm
Året: 60,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
14,1 °C
Klockan:
08:13
Högsta Temp:
21,0 °C
Klockan:
12:36
Lägsta Temp:
10,8 °C
Klockan:
03:45
Lägsta Temp:
11,0 °C
Klockan:
01:29
Högsta Lufttryck:
1008,4 hPa
Klockan:
00:45
Högsta Lufttryck:
1008,4 hPa
Klockan:
23:00
Lägsta Lufttryck:
1007,7 hPa
Klockan:
02:04
Lägsta Lufttryck:
1003,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:31
Sol ned: 22:46
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:15 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:05
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 02:17

och morgonbilder.

             

Av Jan Sandström - 4 juni 2022 08:19

Lördag den 4/6 och pingstafton


Idag säger jag

 

 

till morfar Michael som fyller år idag.


Han är alltså morfar till våra barnbarn Harry och Alex i Jönköping.

 

Får väl även inkludera svågern H-G med fru Ia

som firar 60 och 70 årsdagar idag

Mer om det längre ned här i inlägget.


Igår blev en lugn dag här hemma, nåja jag började som vanligt med blogg och andra morgonsysslor efter att ha vaknat tidigt.

Sedan åkte jag upp till bilfirman Carstedts som säljer Ford och nu även Mitsubishi.
Jag gick direkt in och gjorde en beställning utan att fundera men dom hade inte hemma till mig utan jag får vänta ett tag.

Och jag som skulle måla lackskadan på bilen, nä jag beställde ingen ny bil utan en liten sprayburk med färg   

En snabb sväng förbi Systemet när jag ändå stod bra parkerad där och sedan körde jag över till Biltema.

Där blev det lite rengörning och en håv till badtunnan.


Hem och kaffe, lunch m.m och i datorn satt jag och rensade mina hemsidor.

Nu finns den enbart på rengard.one/index.html men väderstationerna laddar fortfarande upp till sandstrom.vasterslatt.se

Det finns förmodligen fortfarande några fel här och där och länkar som går fel men det hoppas jag kunna fixa till så småningom.

Eller så fungerar allt nu för jag har då inte hittat något fel i programmeringen.


Ute ville Lycka ha min hjälp, hon skrek högt där uppe i lönnen.

     

Hon satt uppe på fågelholken men med lite godis fick jag henne till att själv hoppa ned på gräsmattan.

Jag fick inte lyfta ned henne så det var inte så värst högt upp.


Inger kom hem och skulle inte ha någon middag så jag fixade egen bara till mig.

 

Sallad och vita bönor, två bröd med smör som smält och så ett glas rött, på TV startade jag en film på Netflix då Inger kom in.

Då växlade jag över till Där ingen skulle tro att någon kunde bo och avsnitt

1. Familjen på Hovden

sedan fortsatte vi med 

2. Auds rike på Herøya

Allt finns på SVTonline


Det blev senare sängen med ljudboken fast jag somnade nog ifrån den och har sovit gorr inatt.

Vaknade halv 7 men lade mig igen och låg till 7 då Inger stigit upp.


Idag ser det ut att bli en fin dag så bara vädret håller i sig kan det bli en fin dag och kväll för vi ska på födelsedagskalas i kväll.

Bjudna på 60 och 70-årsfest och det ska bli roligt.

Alltså svågern och Ingers storebrot Hans-Göran och hans fru Ewa som ska bjuda på kalas.

Men till dess blir det nog pyssel här inne och ute, har tänkt ut i husvagnen en stund och börja ställa i ordning lite.

Prova om saker och ting som värme och annat fungerar som det ska.


Nu 17,3° utanför fönstret och solen skiner från en blå himmel och björkarna är så gröna nu så det blir nog förmiddagskaffe ute på någon altan.

Appropå altan så ska jag också ta och spola av den här utanför så att den blir ren, det blev inte bra med enbart slangen så nu tar jag till bättre grejor.

Sedan när den torkat får Inger olja in den igen för nu ser det inte ut att vara något regn i sikte närmaste dagarna.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-04 08:45:15

Temperatur: 17,7 °C
Lufttryck: 1005,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 16 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från NW,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 17,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 16,5 mm
Året: 60,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
18,2 °C
Klockan:
08:14
Högsta Temp:
18,8 °C
Klockan:
12:32
Lägsta Temp:
11,0 °C
Klockan:
01:29
Lägsta Temp:
10,5 °C
Klockan:
04:00
Högsta Lufttryck:
1005,5 hPa
Klockan:
07:52
Högsta Lufttryck:
1003,3 hPa
Klockan:
23:53
Lägsta Lufttryck:
1003,2 hPa
Klockan:
00:00
Lägsta Lufttryck:
997,4 hPa
Klockan:
01:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:33
Sol ned: 22:44
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:11 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 45s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:24
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 02:20

och så här är morgonbilderna.

           

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards