jans

Alla inlägg den 2 juli 2022

Av Jan Sandström - 2 juli 2022 08:24

Lördag den 2/7


Idag fyller syskonbarnet Monica Vigren år och de små blir större.

Och 50 år dessutom, snart tant alltså fast dit är det några år.

 

Sedan får även Gösta S hänga med på grattiset fast han blir några år äldre.


Igår startade dagen med att plocka i ordning saker där hemma och vattna blommorna utomhus.

Gunnar var hemma så han stångde vi in i huset fast han ville bara ut, men det fick han inte stackarn som inte förstod varför.


Efter att ha lastat bilen med ungar, Gunnar och en massa saker körde Inger iväg till stugan.

Lycka fick vara ute men skulle senare få sällskap av sin husse Anders och dessutom kan hon ju gå i kattluckan.


Jag klädde på mig som om det vore vargavinter och var svettig redan innan jag gränslade min MC och körde iväg.

Ute var det runt 30° och solen gassade så det var skönt när jag var framme och kunde dra av mig MC-kläder och skydd.

Jag hann bara hit så fick jag mess om strömavbrott hemma i stan

  och det varade i 1½ timme, ovanligt lännge för att vara hemma.

Strömmen kom tillbaks och efter koll så såg jag att allt kommit igång igen.

NAS, väderdator, larmet och annat fungerade som det skulle, ja larmet har ju batteri och inget jag bryr mig om och det fungerar då företaget sköter om det.

Men nu har jag batteriet i min väderdator så den funkade hela tiden som om den hade UPS.

Jag funderar för övrigt på en sådan grej till min NAS så blir det inte några större problem vid strömavbrott.
Tidigare för ett par veckor sedan tappade den IP och fick nytt sådant från routern eller hur det nu gick till.


Nåja, en skön dusch ute bakom stugan, fika uppe på utsikten, altanen ovanpå carporten här och inte i Storuman.
Lite småpyssel och Tomas och barnen badade i tunnan.

Gunnar lyste med sin frånvaro men hade legat under altanen såg vi, där ligger han nu också men var upp och åt lite mat då vi åt frukost.


Vi åt middag uppe på utsikten och det var varmt men det svalkade lite då det blåste en aning.

 


Gräsmattan är oklipt och är nu som en blomsteräng men Inger ska klippa och då blir det bara gångvägar med öar av blommor som insekterna tycker om.

     


Jo vi har lupiner i slänten vid badtunnan men de växer bland andra buskar och humlor och bin älskar dem och här hålller vi efter dem i ett begränsat område.

 

Det har gått lite hysteri i tanken på att kunna utrota dem men hur 17 skulle det gå till då dem finns överallt, mest efter vägkanter där de verkar trivas i den miljön.


I alla fall blev det kväll och jag såg två serieavsnitt på datorn här ute innan jag gick in till soffan.

Barnbarnen låg och sov och Tomas o Sara åkte iväg med sin bil i ett ärende.


En liten harpalt, 2 äpplen lång, skuttade omkring bland gräsmattans blommor och var så söt.


Satte på en Norsk film på Netflix om utomjordingar i Hessdalen i Norge.

Nä ingen bra film som jag för övrigt scrollade en hel del i och jag har en aning om att jag gjort det tidigare någon gång.


Gick isäng först efter midnatt och en kort stund med ljudboken innan jag släckte då Inger kom isäng.

Har sovit gott så först närmare halv åtta blev det morgon.


Svalare idag med mulet och aningen vind.

Bara 21.2° i skuggan, hemma är det 24.3°

Som sagt mulet men jag tror inte det blir något regn att tala om, det blir nog ingenting gissar jag.

Men imorgon ska solen skina igen men bara 24° enligt yr.no

Väderstationen här visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-07-02 09:15:13

Temperatur: 23,6 °C
Lufttryck: 1007,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 52 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från SSE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 23,6 °C
Inne hos oss. Temp: 25,1 °C Fukt: 61 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 72,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
23,6 °C
Klockan:
09:14
Högsta Temp:
30,6 °C
Klockan:
16:15
Lägsta Temp:
20,7 °C
Klockan:
03:09
Lägsta Temp:
18,0 °C
Klockan:
03:14
Högsta Lufttryck:
1009,0 hPa
Klockan:
00:02
Högsta Lufttryck:
1013,2 hPa
Klockan:
00:10
Lägsta Lufttryck:
1007,4 hPa
Klockan:
09:14
Lägsta Lufttryck:
1008,7 hPa
Klockan:
23:10


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:25
Sol ned: 22:59
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:34 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 9s less daylight tomorrow
Måne upp: 05:48
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:29

 

Så här ser det ut på morgonbilderna.

            

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards